Vandring och haspel

Tack för era tips!

Jag har beställt ett Shimano exage mini tele 210ML. Det verkar så smidigt och jag hittade det billigt på nätet. Dessutom är de allra flesta omdömen jag stött på om spöt positiva.

Det blev en Abu Cardinal 100UL rulle. Den är lätt och tillräckligt bra hoppas jag.
@niklas: Jag är glad att du avrådde mig från den tyngre rullen. Jag blev sugen på den eftersom den var rejält prissänkt, men den var ändå dyrare än Abu-rullen. Jag har för lätt att stirra mig blind på extrapriser.

Efter att ha snurrat omkring på diverse fiskeforum och läst rekommendationer om val av lina valde jag en 0.14 dyneema flätlina med brottstyrka på 13,4kg. 125 meter köpte jag, så hoppas att den duger.

Allt gick på 775:- och då tangerade jag gränsen för vad jag ville betala. Men det var ett kap (tror jag)
:)
 
hej
ett litet råd på vägen:

knyt på vanlig monofil lina längst ut på flätlinan.
dels så tål den bättre när linan skrapar bottenstenarna, dels så vill du att linan går av där vid bottennapp och inte 50 meter längre in på linan..

oxå viktigt att man använder rätt knut när man knyter flätlina.
vänligen nils
 
hej
ett litet råd på vägen:

knyt på vanlig monofil lina längst ut på flätlinan.
dels så tål den bättre när linan skrapar bottenstenarna, dels så vill du att linan går av där vid bottennapp och inte 50 meter längre in på linan..

oxå viktigt att man använder rätt knut när man knyter flätlina.
vänligen nils

Tack för ett gott råd. Jag har sett det nämnas men inte förklarats varför. Jaq kommer göra det.
/daniel
 
Mini Spö

SPÖ:
Material: Fiberglass aluminium alloy
Längd: 20,5cm till 97cm
Vikt: ca. 60g
Färger: siver, guld, röd, blå, svart, lila, antrazit

RULLE:
Haspel eller Multiplikator
Material: Aluminium alloy
Vikt: ca. 70g

image.asp

ARTIKEL%5F315%5Fstor%2Ejpg

ARTIKEL%5F309%5Fstor%2Ejpg


Källa: Itati Sweden

Mvh troswe
 

avslutad210712

Gäst
Vilken lina ska jag välja. Det står visserligen 0,20 i specifikationen, men är det max? Jag tänkte köpa flätlina och väljer mellan 0,17 och 0,20. Det kanske är en obetydlig skillnad. Jag vet inte...

Tack för hjälpen jag får!

Jag kör med haspel, spinnare och flätlina och visst kastar man långt men ibland blir det hiskeliga trassel och de är i det närmaste omöjliga att reda ut och då blir det till att ta fram kniven och plocka bort en del (dyr...) lina.
 
Jag kör med haspel, spinnare och flätlina och visst kastar man långt men ibland blir det hiskeliga trassel och de är i det närmaste omöjliga att reda ut och då blir det till att ta fram kniven och plocka bort en del (dyr...) lina.

Ja, jag räknar med att det kommer hända mig och jag hade aldrig köpt linan för ordinariepris. Jag fick betala 120:- (360:) för 125 meter. Jag har tidigare endast använt vanlig fiskelina av nylon och har ingen erfarenhet av flätlina. Många menar att flätlina bygger mer på rullen än monofil, så jag valde 0.14 för att få plats med tillräcklig längd.

Kanske skulle jag ändå valt 0.17 linan...
 
köp shimano

jag vill bara rekomendera alla som funderar på att köpa en abu-rulle (haspel) att istället titta på en shimano i samma prisklass, man får då FÖRMODLIGEN en bättre rulle. ett litet tipps som spar hundralappar att lägga på lina och beten istället.

skitfiske
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Morgan Harrsjöstugan Bilder? Fiske 10
Dantie En dags vandring sen fiska! Fiske 5
blastlast Teleskopspö för vandring Fiske 4
Lindeman Vandring & Flugfiske Vålådalen - tips Fiske 3
kraftdjur_vargen Önskar tips! Spinnfiske + vandring jämtland Fiske 0
ique Lämpligt fiskespö för vandring? Fiske 13
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
magnus28 Fiske kring Grövelsjön, med vandring Fiske 3
stiff86 vandring,fiske södra fjällen Fiske 1
baldur1 Vandring och flugfiske i norrland? Fiske 8
baldur1 Flugfiske och vandring i norr? Fiske 0
ogean Fiske och vandring i Femundsmarka Norge Fiske 5
BKD Tips på resmål för vandring och fiske Fiske 2
tsd rygga+säck+underlag+tält för fiske och vandring Fiske 6
BigStef Vandring kring Kaitumjaure? Fiske 4
Donuts Spö för vandring Fiske 19
Ryberg Vandring + fiske Fiske 1
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 1
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 3
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
bredviken Bästa nätbutiken spinn/haspel Fiske 7
P.D Fluga och haspel Fiske 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...