2-persons Akto???

  • Trådstartare joanna.heilig@swipnet.se (Joanna Heilig)
  • Start datum

joanna.heilig@swipnet.se (Joanna Heilig)

Gäst
Jag som hittills helst dragit iväg själv, med bara bivacksäck, skall börja ta med mitt lilla barn! Dags att skaffa tält. Vad gör jag om jag:
1) räknar gram (jag skall ju bära allt);
2) vill ha en "hillebergare" eller motsvarande kvalitet;
3) vill ha sidoinsteg (som t ex Akto);
4) kan tänkas sova rätt trångt (vi är inte så stora någon av oss), men vill ha hyfsat stor(a) absid(er);
5) tänker såklart ej ensam släpa sexåringen med på vinterturer (då skall tältet funka som rymligare enmanstält för mig själv)???


Fjällräven har något i den stilen - Foxlite - men jag tycker att kvaliteten på tyger, detaljer etc verkar för låg. Dessutom väger den 2900 g.


Skall jag ge upp sidoinsteget och köpa en Nallo (2300g för 2 pers)???


Eller kan en sexåring på kort och snäll sommartur stoppas med i en Akto (som jag helst vill ha)???


Eller har någon tips om ett "idealtält" enligt ovan???
 
andra alternativ.....

Hejsan !


På vintern så är nog kanske Nammatj 2 att föredra eftersom ventilationen är lite bättre än Nallo 2.Det är dock viss pris-skillnad. Ingången på nammatj är mer skyddad för hårt väder.Ola Skinnarmo använde ju Nammatj till sydpolen.


Hilleberg Unna får man nog bättre plats 2 stycken i jämfört med Akto.


Jag själv använder Haglöfs Double Peak. 2-mans.Det tältet har ju sidoinsteg om jag förstått din definition rätt. Dvs man stiger in i tältet från långsidan (när man ligger). Haglöfs double peak har ju två absider, dvs man får varsin ingång.


Helsport (norskt märke) har annars ett tält som är ruggigt lätt, cirka 1.4 kg, Stetind tror jag modellen heter.Väven är dock i mina ögon ett frågetecken (tunn). Rivstyrkan, dvs motsåndet mot revning i hård vind kanske man ska undersöka innan köp.


MVH Mats Frank, Umeå
 

joanna.heilig@swipnet.se (Joanna Heilig)

Gäst
Helsport Stetind?

Tack, Mats!
Jag har även själv, tack vare denna superba sida, fått upp "Helsport/Stetind-spåret". Men, även detta på denna sida, sett att deras sovsäckar tydligen inte alls håller vad de lovar. Gör då tälten det??? Jag har begärt uppgifter om rivstyrka mm från Helsport, på papper ser det ju bra ut. Jag har dock aldrig ens känt på något av deras tält (finns knappt i södra Sverige!), och Du är tveksam. Rent "geometriskt" är Stetind 2 precis vad jag tror mig behöva.
Har Du/någon annan någon praktisk erfarenhet av dem???


Har varit med om att få tältet sönderblåst och vill absolut inte vara med om det tillsammans med ett litet barn.
 
Div.

Jag har beskrivit Akto och Unna i en diskussion längre ner, se 246: 2. Akto blir nog för trångt, tyvärr. Möjligen kan Unna fungera. Jag tycker också, med viss tvekan, att Unna är ett fungerande helårsalternativ om du är ute själv. Själv kommer jag nästa säsong använda en lätt pulka av "barnpulke" typ för ensamturer. Med tält, sovsäck och bränsle i pulkan kan ett rymligt tält med GT-absid lätt medtas. En sådan lösning är nog ergonomiskt bättre än bärning av all utrustning, lättviktstält eller ej.


Som Mats påpekar finns det en lätt Helsport-modell som kanske passar bättre, Stetind i tvåpersonersutförande. Se närmare på http://www.helsport.com/ Jag har ingen färsk erfarenhet av Helsport men i de diskussioner jag har följt så har Helsports tält fått bra kritik när det gäller kvalitet. På denna websida finns annars en jämförelse mellan Hilleberg och Helsport tält som kanske ger kött på benen: http://www.1000turtips.no/tur/tur/vinter/vintertu.htm


Hoppas,


Johan
 
mer...

Jag kom just att tänka på en annan tillverkare som jag tittade på för några år sedan, http://www.bibler.com/


Bibler gör tält av trelagers laminatväv som "andas". Min egen erfarenhet av sådana tält (Phoenix Phearless :) är positiv - det blir visserligen lite kondens på golvet men inte värre än att det lätt vädras bort när man går upp på morgonen. Fördelen med envävstält är att innerutrymmet blir större än vanliga tvåvävstält och att resningen är extremt enkel i de flesta fall. Matlagning inuti tältet blir betydligt enklare utan innertältsväv som hänger ner. Dessutom pressas ånga från matlagning direkt ut genom materialet (och ventiler). Nackdelen skulle vara vikten som oftast blir något högre än motsvarande konventionella tält. Skillnaden är dock liten.


En oz = ca 28 gram. En lb ca 450 gr.


M v H,


Johan
 

timher-6@spray.se (Tim)

Gäst
Helsport helt OK

Hej Joanna
Min bror har ett Helsport 4p tunnel som nu är ca 15 år gammalt som vi har utsatt för det mesta, sommar och vinter. Mycket god kvalitet med rejäla stormmattor som standard. De torde väl knappast ha sänkt kvalitetsribban med åren.
 
Helsport bra... men dumma

Helsport är för norrmännen vad Hilleberg är för svenskarna. Har själv Hilleberg men har sneglat på Helsport en del. De är ju i vart fall något billigare än Hilleberg. Har en kompis som använt Helsport i ett år nu och han tycker kvaliteten helt klart är jämförbar med Hilleberg, det är detaljlösningarna som slijer sig. Vissa gillar Hillebergs lösningar, andra Helsports. Jag har dock större förtroende för Hilleberg även om många norska expeditioner har använt sig av Helsport.


En irriterande sak är att i Helsports 2000-katalog delas tälten in i tre kategorier, Extreme, Okey och Camping (nå´t sån´t). Vid en jämförelse med 1999 så upptäcker man att några tält åkt upp från okeynivån till Extreme bara genom att man sytt på stormmattor. Stormmattor har man kunnat få på samtliga Helsporttält om man bara velat betala för det. Det betyder att från år 2000 är valfriheten mindre!! Hmmm... undrar hur priserna då ändrat sig??? Nå´n som vet?


Säkert bra tält, men sån´t här irriterar mig. Iofs försöker jag sluta röka så allt irriterar mig för tillfället. Och stormmattor har man ju aldrig kunnat välja på ett Hillberg. (Behövs de då???)


/Henke
 

Staffan

Gäst
Tunna vävar

Såväl Stetind som Rondane tälten har en extremt tunn väv i yttertälten. Jag hade ett Stetind som ovanligt lätt nötte igenom. Jag upplevde även ventilationen som begränsad. Min rekommendation till dig är Nallo 2.


/Staffan
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
VauDe!

Jag skulle nog kolla upp Vuade:s sortiment och då en modell som heter "Ferret I". Det är i princip som ett Hilleberg nallo 2. Den har dock även en sidoingång där du öppnar upp långsidan mellan bågarna förutom den vanliga ingången på kortsidan. Priset ca 2500kr och vikten 2,5 kg (totalt). Tältet tillverkas på samma fabrik som fjällräven och jag tycker det verkar vara bra. Själv har jag ett Ferret III som är likadant som Hilleberg Nammatj 3GT och det har funkat bra utan några som helst problem. Komm hem för några veckor sedan från 9 dagar i Sarek och tältet fick väl lite pisk av vinden, dock inte några stormstyrkor.


MVH/


Urban.
 
mer om "H versus H" hittas här:

http://www.1000turtips.no/tur/tur/utstyr/telt.htm#H


Tack för alla initierade tips, jag har dock inte bestämt mig...
 
Bumpar tråden med exakt samma frågeställning som trådstarten för 17 år sedan och citerad nedan. Vad finns på marknaden idag?

Överväger använda mitt Akto i alla fall i sommar då dottern kommer vara 1,5 år. Har inte testat än men ett 120 cm liggunderlag ska väl gå att få in bredvid mitt i innertältets D-form.

Försöker sedan bestämma mig för vad som blir nästa tältinvestering.

Vill ha planlösning med sidoinsteg från absiden men enkel absid kan ev räcka, innertält och yttertält ska sättas upp ihop, ska klara fjällvindar, yttertält ska gå ända ner i marken.

Sneglat på tält av typen Hilleberg Allak och Exped Venus II Extreme, men 3 kg är lite väl mycket. Är Exped Venus II UL väl klent? Övriga Expedtält? Andra märken?

Kommer gärna nedåt 2,5 kg om möjligt så kanske är Nallo ändå enda alternativet? Ogillar dock starkt ingång vid huvudkudden när barn är med! Det är själva planlösningen på Allak och Expedtälten som jag gillar (den gamla ryggåstypens planlösning), behöver dock inte nödvändigtvis vara fristående kupoltält, som väger så.

joanna.heilig@swipnet.se (Joanna Heilig);706 sa:
Jag som hittills helst dragit iväg själv, med bara bivacksäck, skall börja ta med mitt lilla barn! Dags att skaffa tält. Vad gör jag om jag:
1) räknar gram (jag skall ju bära allt);
2) vill ha en "hillebergare" eller motsvarande kvalitet;
3) vill ha sidoinsteg (som t ex Akto);
4) kan tänkas sova rätt trångt (vi är inte så stora någon av oss), men vill ha hyfsat stor(a) absid(er);
5) tänker såklart ej ensam släpa sexåringen med på vinterturer (då skall tältet funka som rymligare enmanstält för mig själv)???


Fjällräven har något i den stilen - Foxlite - men jag tycker att kvaliteten på tyger, detaljer etc verkar för låg. Dessutom väger den 2900 g.


Skall jag ge upp sidoinsteget och köpa en Nallo (2300g för 2 pers)???


Eller kan en sexåring på kort och snäll sommartur stoppas med i en Akto (som jag helst vill ha)???


Eller har någon tips om ett "idealtält" enligt ovan???
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
weimar Urbergs 3 persons tunnel tält Bo och sova 5
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
såg Akto i ryggsäcken. Bo och sova 11
Mallme Äldre modell Akto Bo och sova 5
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
Boludo Less på Akto Bo och sova 47
vandrarman Sträckning tätduk på Akto Bo och sova 30
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
haiwa akto enan Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
såg Hilleberg Akto Bo och sova 11
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
mattiasland Höjden på Hilleberg Akto Bo och sova 15
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Napoleon Hilleberg Akto + 186 cm lång? Bo och sova 13
liquidmonkey Rea tips - akto!!! Bo och sova 3
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
Stordrulen Akto med flera.. Bo och sova 30
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
erikhaglund Hur stort är Hilleberg Akto ihoppackat? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
quicksilver akto tipps Bo och sova 16
brigas Akto med bara myggnät Bo och sova 2
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
majjen HB Akto i storm? Bo och sova 19
Joakim Ambrosson Viktspecificering +Akto Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
Stiffmeistern Akto och dess markpinnar Bo och sova 9
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
fullrulle Akto vs. Ringstind Bo och sova 24
Avslut090305 Frågor om Akto! Bo och sova 8
avslutad AKTO Bo och sova 5
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
Olaa Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack. Bo och sova 13
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
KLAGER Hillbeberg akto 2002 Bo och sova 2
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Unna eller Akto? Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.