TNF VE-25 vs. Hilleberg Nammatj 2 GT

Jag ska inom kort inhandla tält. Just nu lutar det åt antingen TNF VE-25 eller Hilleberg Nammatj 2 GT. Jag undrar om du har någon erfarenhet av dessa tält och vilket jag i så fall ska välja.


Jag är även intresserad av tips om andra likvärdiga tält. Utgångspunkten är goda utrymmen framför låg vikt, för 2 personer. Mycket god kvalité prioriteras. Användningsområdet är för tillfället sommar- och vinterfjäll samt resa. Framtiden är mer oviss.
 
Hilleberg eller NF

Svårt val. jag stod i samma situation som du för två år sedan. Jag valde Hilleberg Nammatj 2 (inte GT) före NF VE-25. Mitt val tog jag av vikt, färg, regnskydd, uppsättning samt att Hilleberg är svenskt.


Vikt - hilleberg har bra vikt
Färg - Grönt jag vill inte att folk ska liksom se mig på flera kilomters håll.
Regnskydd - Jo, hillebergen sitter allt ihop från början och man kan även använda de olika "lagren" var för sig.
Uppsättning - I hård blåst, ensam så är det mycket enklare att sätta upp ett Hilleberg själv.
Hilleberg är svenskt och jag såg inte något fel att stödja ett svenskt företag.
Hilleberg finns i Sverige - bara att ringa så kan du får snacka direkt med ägarn bo. Det gjorde jag när jag undrade hur mycket det klara.


Jag är mycket, mycket nöjd med mitt tält. Dock tror jag att jag hade varit lika nöjd med NF om jag hade köpt det.


NF VE-25 en kompis till mig har det. Och han tycker att det är mycket bra. Det är ju självstagande och det innebär att man inte jämnt behöver sätta i pinnar som kan vara bra. Bra i skärgården samt på Bergshällar.


Kom ihåg att ett tält kan inte fungerar överallt. Själv har jag två tält. Ett mindre och ett större. Idag har jag köpt ett GT som du funderar på.


Ronnie
 

Jonas

Gäst
3 mans i stället för GT

Hej!
Jag skall köpa ett Hillebergtält och fått tipset att om man vill spara vikt (men fortfarande ha gott om plats) kan det vara bättre att köpa ett tre manstält istället för två mans med GT.
Nammatj 2 GT väger 3,4 kg jämfört med Nammatj 3 som väger 3,0 kg.
Då finns också möjligheten att vara tre personer på kortare turer.


Hälsningar
Jonas
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
2-manstält!

Tänk dig noga för när du väljer storlek på tältet! Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har när det gäller vintertältning men ett tält som är bra på sportbutiken och det verkar rymligt osv blir helt plötsligt väldigt litet när alla vintergrejorna är instoppade. vintersäck, dubbla liggunderlag, dunjackan, ryggsäcken osv. Jag har ett VauDe Ferret III (samma mått och planlösning som Hilleberg Nammatj 3GT) och när jag och min fästmö är ute på vintern skulle jag nog vilja vara ägare av ett ännu större tält. Priset för ett stort tält blir förstås vikten.


Det jag tycker sämst om i dagens tält är den låga takhöjden. Den hade gärna fått vara 10-15cm högre och då är jag inte onormalt lång, 184cm. Det "känns" väldigt trångt när man måste sitta och huka sig.


/Urban.
 
GT-absid rekommenderas!

Har själv ett Nammatj 3 GT och är hittills mycket nöjd, det går att ställa både ett och annat i absiden och fortfarande ha gott om plats för att laga mat, sitta och umgås med grannar och liknande. TNF VE-25 är ganska tungt, och några stora absider finns inte, själv är jag skeptisk till formen på innertältet i VE-25, jag har dock aldrig sovit i ett så det kan kanske ha fördelar som man inte ser direkt. Mitt råd - Nammatj 2 GT (eller Nammatj 3 GT, det väger bara 300 g mer och om ni ska sova bekvämt 2 personer så är det nästan nödvändigt), det är lättare, har större absid , och är förmodligen lättare att sätta upp.
 
Nammatj 3 GT!

3 GT är betydligt större än tvåan för en viktökning på bara 300 gr. Framför allt är det takhöjden som känns bättre (100 ist. f. 90).


GT-absiden är helt enorm och på vintertur blir man snart helfrälst. Med fotgrop och ståhöjd i absiden kan alla sysslor skötas bekvämt under tak i tjurväder.


M v H,


Johan
 

maria.habermann@nackademin.nacka.se (Maria)

Gäst
Ang tält

Jag har erfarenhet av både Hillebergtält och North Face. Båda är mycket bra...jag tror att man får gå på känslan. Som redan påpekats är att NF är självstadgande vilket jag tycker är att föredra. Och man kan abslout inte klaga på hållbarheten. Men det är en smaksak. Sen kan man väl tänka på att Hilleberg har höjt priset på sinna tält en tusenlapp vilket innebär att de är betydligt dyrare än NF.


Jag vill också påpeka att ett tvåmannatält räcker gott!!!
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Dessutom är det rea hos www.sportsnet.se på VE-25
 
just vintertältat med N2GT/Hurra

Hallå!
De tidigare inläggen innehåller många kloka saker, här kommer ännu fler synpunkter.


Har ingen erfarenhet alls av VE-25 mer än en flukt i affären. Äger ett Nammatj2GT och är kalasnöjd.


Nackdelen med det är just att det inte är självstagande så det är svårt att tälta på klippor vid vattnet, vilket man faktiskt vill ibland. Det går att lösa med stenar mm, men det är inte så kul om det börjar blåsa.


Har just kommit tillbaka från 5 dagar i Nordnorge (Altatrakten) och måste säga att Nammatj2GT är suveränt för vinterbruk. Stora absider vintertid är ett måste, tycker jag, därför är jag lite tveksam till VE-25. I GT-absiden får man lugnt plats med ryggor och matlagning.
Ventilationen är en annnan viktig grej. Vi hade inga som helst problem med kondens under dessa 5 dagar. Naturligtvis uppstod kondens men inte så att det inte gick att få torrt, oftast av sig själv.


Folk har snackat lite om 3-manna istället för 2GT även om man är 2, jag fattar inte riktigt varför. GTabsiden är suverän och det är absolut inte platsbrist i innertältet. Jag och min polare är runt 185cm och det är klart att lite mer takhöjd skulle inte skada men jag har aldrig stört mig på den i 2GT.


Nammatj har ju bara en absid=en ingång. På ett 2-mannatält räcker det men är man fler är det nog en fördel med 2 ingångar.


Har du kikat på Helsport nå´t???
Tittade i deras 2000-katalog och de är nog inte så dumma de heller!!! Skulle jag köpa tält idag så skulle jag faktiskt kolla upp de också innan jag bestämde mig.


Henke
Hillebergfrälst
(om nå´n trodde nå´t annat)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjellgren Bra tvåmanstält (Hilleberg/TNF) Bo och sova 14
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
wilhelm-tell TNF Stormbreak 2 (bilder) Bo och sova 18
Kallebalik TNF Westwind 2 - Synpunkter? Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
The Crow Tnf rock 22 Bo och sova 14
monkeyboy TNF Vario 23 Bo och sova 0
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
Nahoj66 TNF Cat's Meow Bo och sova 9
välitalo TNF VE-25 Bo och sova 3
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
haiwa TNF snowshoe sovsäck Bo och sova 1
KarlK TNF - Himalaya 47 ??? Bo och sova 5
roggi TNF kilobag Bo och sova 3
mani3393 Sovsäck; TNF, MHW, Ajungilak? Bo och sova 0
Onedge TNF sovsäck ? Bo och sova 7
Newlin Tält TNF VE-25 Bo och sova 0
Ällen TNF-Yurt Bo och sova 1
Skeebum TNF Roadrunner 2 Bo och sova 0
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4
JE TNF Tundra Bo och sova 0
Kroppe TNF Stratos tält Bo och sova 0
vargmåne TNF Blue Kazoo Bo och sova 4
pernordell TNF Boulder Bo och sova 1
DARLE TNF Corialis Bo och sova 4
nissesson TNF Chattanooga Bo och sova 1
Floot TNF Thunderhead 3D Bo och sova 0
fuxen TNF Chattanoga 3V Bo och sova 0
Egel TNF VE25 och snödrev Bo och sova 5
rolfma Hjælp! TNF VE25 Bo och sova 1
rlindqvi TNF Superlight sovsäck ? Bo och sova 2
Egel TNF VE25 Bo och sova 5
nurmije TNF Mountain 25 Polyester? Bo och sova 4
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11
Tnf Cats meow 3D....eller??? Bo och sova 2
prissänkning på TNF tält Bo och sova 1
TNF Tundra 3D Bo och sova 1
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.