dricksvatten siljansleden

Hej !

Har någon en aning hur det är ställt med dricksvatten runt siljansleden ? Kan man dricka ur vattendrag och sjöar ? Eller helst inte ? Finns det många dricksvattenkällor ?
Vi tänkte nog vandra från Grönklitt till Furudal.

Hälsningar

Martin
 
Jag har ingen aning om hur det ser ut på siljansleden, men sjöar skall du definitivt kunna dricka ur. Större vattendrag också. Man får vara lite realistisk och inse att folk har levt här i många tusen år och så mycket sämre vattenkvalite har det inte blivit. Det är främst bakterier som är problem.
 
Jag har inte hört talas om bandmaskinfektioner via vatten, det finns ju en bandmask som kan finnas i sötvattensfisk man detta problem borde i så fall vara lika stor tex i fjällen i så fall (kan smitta om man äter rå fisk). Om man skulle ha otur att dricka vatten just där ett djur nyligen haft toalett eller dött så finns det väl endel bakterier samt parasiter som man kan bli sjuk av. Men de brunnar som finns längs endel vandringsleder brukar inte vara i specillt bra skick heller.
 
Samma fråga 7 år senare...finns dricksvatten längs siljansleden?

hej

Ställer samma ursprungsfråga ett par år senare: Finns det tillgång till bra vatten längs siljansleden?
Ringde nyss turistbyrån i rättvik och frågade om kartan över leden och där finns övernattningsplatser markerade men tydligen inga vattenkällor (som det gör på t.ex sörmlandsleden).

Någon här borde väl ha vandrat längs denna leden under de senaste 7 åren som kan ge info?
 
hej

Ställer samma ursprungsfråga ett par år senare: Finns det tillgång till bra vatten längs siljansleden?
Ringde nyss turistbyrån i rättvik och frågade om kartan över leden och där finns övernattningsplatser markerade men tydligen inga vattenkällor (som det gör på t.ex sörmlandsleden).

Någon här borde väl ha vandrat längs denna leden under de senaste 7 åren som kan ge info?

Gick mellan Leksand och Rättvik för ca 7 år sedan, då var det inga problem med vatten, nån källa här och nån bäck där typ. Fanns även en brunn nära fäbon.


valdemar
 
vatten kast

Hej Min egna erfarenhet av vandring så här som inte är i fjällen.
Är att ett måste att ta med sig är en sådan där nyckel som man avnvänder till vatten utkaster på hus.
(till trädgårdsslangar ni vet)
Är inte husägaren hemma så man inte kan fråga, så tror jag inte de blir sura om man tar några liter vatten.

MVH
Mikael
 
Ytterligare 7 år senare

Jag var inne på turistbyrån i Mora härom dagen för att köpa en karta över leden. Vattenkällor längs leden är fortfarande inte utmarkerade på kartan och de kunde inte säga något om tillgången. Det enda de kunde säga är att det är respektive kommun som ansvarar för sin del av leden, så troligen finns det någon kommunnisse som vet något, som man skulle kunna kontakta.

Vilken miss va! När jag gått t ex Skåneleden har vattenkällornas placering varit avgörande för dagsplanering. Väldigt grundläggande information för leder som gör anspråk på att locka turister.
 
Dålig ordning

Jag var inne på turistbyrån i Mora härom dagen för att köpa en karta över leden. Vattenkällor längs leden är fortfarande inte utmarkerade på kartan och de kunde inte säga något om tillgången. Det enda de kunde säga är att det är respektive kommun som ansvarar för sin del av leden, så troligen finns det någon kommunnisse som vet något, som man skulle kunna kontakta.

Vilken miss va! När jag gått t ex Skåneleden har vattenkällornas placering varit avgörande för dagsplanering. Väldigt grundläggande information för leder som gör anspråk på att locka turister.

Bergslagsleden, Skåneleden och Sörmlandsleden har en sammanhållen organisation och presenteras för vandrare på ett bra sätt. Blekingeleden, Östgötaleden och tydligen också Siljansleden samt diverse leder i Småland är det svårare att få grepp om. Av någon för mig obegriplig anledning skall varje kommun presentera sin del på sitt sätt. Enklare för vandraren och billigare för kommunerna att göra det enhetligt, men det tycks inte vara prio.....
 
Första vandringen på lördag

Hej alla!

Mitt allra första inlägg på forumet, och det ska handla om min allra första vandringstur som jag planerat till lördag.

Jag kommer att ta tåget upp från Stockholm på fredag kväll och sen gå Siljansleden från Leksand till Rättvik på lördag.

1. Som tråden handlar om - kan jag lita på att det finns dricksvatten någonstans längs vägen?

2. Det ska regna. Vad ska jag köpa för att ha på fötterna? Behöver jag gummistövlar eller funkar vandringskängor?

Stort tack på förhand för svar!
 
Hej alla!

1. Som tråden handlar om - kan jag lita på att det finns dricksvatten någonstans längs vägen?

2. Det ska regna. Vad ska jag köpa för att ha på fötterna? Behöver jag gummistövlar eller funkar vandringskängor?

1. Vore ju jättefint om någon har info. Annars får du gärna berätta efteråt var och hur du fann vatten. :) Du kan ju även ringa till Leksands och Rättviks kommuner och försöka få kontakt med de som ansvarar för leden. Får du ingen kontakt skulle jag ha med kök och flaskor för kokat sjövatten.

2. De flesta kängor är väl vattentäta. Ska du köpa nytt och inte hinner gå in dem innan skulle jag tipsa om rejält stoppade kängor typ Meindl, Crispi etc som också är vattentäta. Och tejpa fötterna innan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.