Sy om och förbättra Hilleberg Anjan 2

Kan det vara så att de som är nöjda inte använda en footprint och med det inte lägga märke lika tydligt när det regna "in"?
 
Kan det vara så att de som är nöjda inte använda en footprint och med det inte lägga märke lika tydligt när det regna "in"?

Jag tror du har rätt i det. Footprinten fick jag med på köpet, annars skulle jag inte ha köpt en sån på grund av vikten. Bortsett från att det regnar på den så är den jättebra. Golvet känns varmare och man slipper smutsa ner undersidan på tältet.
 
Jag hade inte rört yttertältet. Ventilationen kommer gå i kras, andrahandsvärdet störtdyker och gör du ett misstag skulle jag gissa att ett nytt yttertält ligger i ordningen 4000-4500:- någonstans.

Varför inte sy dit hillebergs egen variant av justerbara täckpaneler till innertältets meshytor till att börja med? Då kan du hålla innertältet dragfritt vid behov men ändå bibehålla ett gott flöde mellan ytter och innertält. Jag tror inte du vill hindra det flödet på något vis utan att kompensera med en toppmonterad ventil men landar man där har man plötsligt byggt sig ett lite sämre Nallo?
 
Jag hade inte rört yttertältet. Ventilationen kommer gå i kras, andrahandsvärdet störtdyker och gör du ett misstag skulle jag gissa att ett nytt yttertält ligger i ordningen 4000-4500:- någonstans.

Varför inte sy dit hillebergs egen variant av justerbara täckpaneler till innertältets meshytor till att börja med? Då kan du hålla innertältet dragfritt vid behov men ändå bibehålla ett gott flöde mellan ytter och innertält. Jag tror inte du vill hindra det flödet på något vis utan att kompensera med en toppmonterad ventil men landar man där har man plötsligt byggt sig ett lite sämre Nallo?

Ja det är en bra idé att täcka för innertältsdörren. Det mesta är ju mesh, så det är ganska dragigt därinne.
Har kikat på det här tyget: http://www.extremtextil.de/catalog/Ripstop-Nylon-impregnated-inner-tent-40-g-sqm::1972.html
Ska beställa prov på det och om det verkar bra så kan man sätta dit en bit provisoriskt och se hur det känns.
Min man muttrade något om att garantin inte skulle gälla om jag börjar klippa och sy och greja med tältet. :-/
 
Så... Du vill modifiera ett nästan helt nytt tält, så det tappar allt sitt andrahandsvärde, istället för att sälja tältet till nästan samma pris som du köpte det för och istället leta efter ett annat tält som bättre passar dina ändamål.

Vet av erfarenhet att man ska passa sig för ingrepp som är irreversibla.

Du kan ju till exempel köpa ett Gore-tex sovsäckfodral och dra det över sovsäcken inuti tältet. Det borde lösa problemet du har med vind och stänk.

Till alla andra som överväger att köpa ett Anjan 2: jag har själv haft detta tältet i drygt ett år och har aldrig upplevt att tältet skulle vara dragigt eller blött. Då har jag tältat höst, vår sommar, i Finnmark, svenska fjällen och södra Sveriges skogar. Kan starkt rekommendera detta tältet med avseende på dess vikt och tekniska elegans.
 
Så... Du vill modifiera ett nästan helt nytt tält, så det tappar allt sitt andrahandsvärde, istället för att sälja tältet till nästan samma pris som du köpte det för och istället leta efter ett annat tält som bättre passar dina ändamål.

Vet av erfarenhet att man ska passa sig för ingrepp som är irreversibla.

Du kan ju till exempel köpa ett Gore-tex sovsäckfodral och dra det över sovsäcken inuti tältet. Det borde lösa problemet du har med vind och stänk.

Till alla andra som överväger att köpa ett Anjan 2: jag har själv haft detta tältet i drygt ett år och har aldrig upplevt att tältet skulle vara dragigt eller blött. Då har jag tältat höst, vår sommar, i Finnmark, svenska fjällen och södra Sveriges skogar. Kan starkt rekommendera detta tältet med avseende på dess vikt och tekniska elegans.

Gammal tråd som jag glömt att uppdatera...
Har inte kvar tältet, jag tyckte det verkade för besvärligt att sy om det. Ringde upp Hilleberg och de sa att det skulle bli för mycket kondens om man sydde på en bit utmed långsidan, de hade redan provat.
De kommer ju med en ny uppdaterad version snart (de kanske du har missat?). De har gjort om ganska mycket, det skulle de väl knappast göra om det redan vore perfekt.

Pågår en intressant diskussion om gamla Anjan på Backpacking Lights forum just nu:

https://backpackinglight.com/forums/topic/63979/page/28/#post-3420200
 
Senast redigerad av en moderator:
Självklart skall man modda sin utrustning om man tycker det finns ett förbättringspotential.
Det fina med dessa förbättringar är att de ska endast uppfylla ens egna behov. Att de inte fungerar lika bra för en annan spelar ingen roll.
Det är helt enkelt ens egna prioriteringar som styr.

Här är min 800kr Aliexpress China tält (typ en Big Agnes rip-off) som jag moddade med flärpar runt om, ffa. för att kunna enkelt sätta upp tältet på klippor. Några stenar runt om och den klarar även västkust blåst utan problem.
Hittills inga bekymmer med kondens och den nattliga störtregnet under helgens Dalslandskanal paddling klarade tältet galant, inte en droppe vatten kom in, varken från sömmarna eller skvätt från utsidan.
Blir intressant att se hur tältet klarar av vinter turerna.
 

Bilagor

  • IMG_20160714_213839.jpg
    IMG_20160714_213839.jpg
    71.3 KB · Visningar: 729
Avdelningen heter ju "Gör det själv".

Det innebär förstås också "Skyll dig själv" och jag tror de flesta är medvetna om det.
 
Självklart skall man modda sin utrustning om man tycker det finns ett förbättringspotential.
Det fina med dessa förbättringar är att de ska endast uppfylla ens egna behov. Att de inte fungerar lika bra för en annan spelar ingen roll.
Det är helt enkelt ens egna prioriteringar som styr.

Här är min 800kr Aliexpress China tält (typ en Big Agnes rip-off) som jag moddade med flärpar runt om, ffa. för att kunna enkelt sätta upp tältet på klippor. Några stenar runt om och den klarar även västkust blåst utan problem.
Hittills inga bekymmer med kondens och den nattliga störtregnet under helgens Dalslandskanal paddling klarade tältet galant, inte en droppe vatten kom in, varken från sömmarna eller skvätt från utsidan.
Blir intressant att se hur tältet klarar av vinter turerna.

Instämmer. Det var bra sagt.
Fin bild. Tältet ser ju riktigt bra ut, kul och annorlunda:)
Ångrar lite ibland att jag inte sydde om mitt gamla Anjan.
Men precis då, när jag höll på att planera för det, kom det reklam med Fjällrävens nya tält.
Och det här: http://www.fjallraven.se/abisko-lite-2
ser ju ut ungefär som det jag hade tänkt sy. Hade ju blivit lite fånigt att gå runt med ett Hilleberg omsytt till ett Fjällräven ripoff. ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.