Projekt: Bygga egen packraft

Spännande projekt.
Jag har kännedom till andra som också har gjort ägna packrafts här i Europa. Pröv äventuelt att ta kontakt med Vergilius Maro. Han kan hittas på Facebook här www.Facebook.com/Vergilius.Maro.3
Alternativt hör även av dig på packrafting in Europe på Facebook om du behöver fler att bolle med.

Lycka till :)
 
Då kan jag göra lite prover på träytor. Är det belagt med något? Oljat?

Jag är osäker, men jag tror att plywood är obehandlad. Möjligen går limmet igenom och ger nån sorts ytbehandling "bakifrån", men jag vet inte... Så om du kan prova på lite obehandlat trä i första hand, och eventuellt på nåt oljat om du råkar ha en ströbit liggande, så vore det toppen!

Har du gjort några framsteg med ditt eget bygge?
 
Jag är osäker, men jag tror att plywood är obehandlad. Möjligen går limmet igenom och ger nån sorts ytbehandling "bakifrån", men jag vet inte... Så om du kan prova på lite obehandlat trä i första hand, och eventuellt på nåt oljat om du råkar ha en ströbit liggande, så vore det toppen!

Har du gjort några framsteg med ditt eget bygge?

Okej jag ska se vad jag kan göra. Fick packraftmallen igår från Canada men han inte fått hem materialet än som jag beställde från Tyskland, men det borde komma nu vilken dag som helst.

När jag får hem materialet jag tänkte börja med att göra en vattentät påse till ryggsäcken för att träna lite på själva värmeförseglingen.
 
Eftersom min första materialbeställning kom bort nånstans på vägen så fick jag till slut en ny leverans skickad till mig.

Nu har jag fått leveransen och har börjat experimentera lite.
Började med att göra en sits för att känna lite på förseglingsmetoden.

Nu väntar jag på att limmet till ventilen ska torka.
 

Bilagor

  • 20160810_182805 (1).jpg
    20160810_182805 (1).jpg
    18.5 KB · Visningar: 1,143
Har gjort mig en sits till packraften nu.
Dock måste jag säga att det i alla fall med mina verktyg var väldigt svårt att få det riktigt tätt. Tror jag behöver ett verktyg som kan värma en större yta samtidigt.
 

Bilagor

  • 20160813_130539.jpg
    20160813_130539.jpg
    24 KB · Visningar: 1,057
Även om jag just nu inte är så intresserad av just pack rafts så följer jag detta med intresse. Helt klart kul projekt och kanon att du visar hur du utvecklar hela tillverkningsprocessen.
 
Svarar själv på frågan om ett vallajärn skulle fungera, ja det går men temperaturen är något låg, det tar ganska lång tid att smälta ihop tyget. Provade på ett 270 g/m2 TPU tyg, sydde först ihop tyget kant i kant, fogade sedan på en remsa tyg över sömmen, blir väldigt starkt.
 

Bilagor

  • 20161004_183612.jpg
    20161004_183612.jpg
    37.9 KB · Visningar: 912
Ser bra ut! Har också funderat på att hjälpa till lite med symaskinen. Men största problemet jag hade var inte att få det starkt. Det var att få det helt tätt.

Har inte kommit någonstans i mitt projekt eftersom jag varit hemifrån några månader. Hoppas att kunna fortsätta om någon vecka när jag är hemma igen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...