Kvalitet SMHIs iskartor

Vad har ni för åsikter om kvaliteten på SMHIs iskartor ur ett skridskoperspektiv?
T ex så är det på dagens karta (2006-02-27) ett stort nyisparti öster om Svartlöga som har funnits på kartan i flera dagar men när man tittar på bilder därifrån så verkar det vara öppet. Nyispartiet i norra Vänern finns dock på riktigt och jag är mycket nyfiken på om nyispartiet mellan Läckö och Mariestad finns i verkligheten men det är lite långt att åka dit på chans på en arbetsdag.

Kartorna finns på:

http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/is_prod.php

-Palle
 
Tolka nyis och jämn is försiktigt

Fast is brukar stämma. Nyis, respektive jämn is är mera indikationer på att isbildning pågår och bygger på en eller flera observationer från satellit kustbevakningsplan och/eller andra förbipasserande men observationerna behöver inte vara från den dagen då kartan är daterad. Har det blåst lite sedan obeservationen gjordes har isen sannolikt blåst sönder. Så var fallet mot Svartlöga, nyisbildning på någon cm var observerad av skridskoåkare men den isen har nog blåst bort senare.

Thure

PS OT: Palle nu har du passerat ett inlägg vart och ett av årets dagar och nu inser jag att jag omöjligen kan hinna med att skriva 10 gånger fler inlägg på Utsidan än vad du gör.
 
Den 26 fanns ej is öster om svartlöga, den 25 fanns ett tunt täcke, som blåst bort till den 26.

MIkael
 
Re: Tolka nyis och jämn is försiktigt

thureb; sa:
Fast is brukar stämma. Nyis, respektive jämn is är mera indikationer på att isbildning pågår och bygger på en eller flera observationer från satellit kustbevakningsplan och/eller andra förbipasserande men observationerna behöver inte vara från den dagen då kartan är daterad.

Intressant, det står lite om detta på SMHIs hemsida men inte så här detaljerat. Hur har du fått reda på detta? Det hade varit skoj att ha tillgång till det material som ismeterologen har tillgång till.

PS OT: Palle nu har du passerat ett inlägg vart och ett av årets dagar och nu inser jag att jag omöjligen kan hinna med att skriva 10 gånger fler inlägg på Utsidan än vad du gör.

Säg inte det, bara idag har du fått till 10 inlägg och uppfyller därmed kvoten.

-Palle
 
Olika klassning

Intressant är att Finska Havsforskningsinstitutet iskarta ofta klassar isen annorlunda än SMHI (trots att man tycks använda samma istyper). Jag har ofta noterat skillnader när jag kollar isen i Skärgårdshavet.

Se http://iceservice.fi/stc/palvelut/attachments/jaakartta.pdf

Min erfarenhet, är likt Thures, att nyis på dessa kartor, oftast inte är färdig för skrinning, utan mer en signal att isbildning har börjat i området. Jämn is kan i bland vara åkbar, men är inte alltid särskilt jämn för oss skrinnare. Jag misstänker att perpektivet mer är tänkt för sjöfarten.

Fast is har jag tolkat som is som är fast föränkrad i skärgården, till skillnad mot egentlig havsis som nästan alltid är i rörelse.


[Ändrat av pby 2006-02-27 kl 19:43]
 
Även Vättern fel

En liten is kan skymtas på SMHI:s iskarta till Sandön (väster om Motala). Den fanns inte i verkligheten i söndags.

Men jag är tacksam för att tjänsten finns. Ett visst värde tycker jag att iskartorna har.

(Just nu drömmer jag om att åka till stampisvallarna i norra Vänern. Jag saknar upplevelsen av att klättra upp på en reslig isvall mitt ute på en stor isyta.)

[Edit: Ändrade tempus på isuppgiften.]
 
Lite underligt att isen mellan Hisingen och Marstrand inte har varit utsatt på SMHI:s iskartor förän idag 2006-03-13. Synd på så rara ärtor.
 
pby; sa:
Lite underligt att isen mellan Hisingen och Marstrand inte har varit utsatt på SMHI:s iskartor förän idag 2006-03-13. Synd på så rara ärtor.

Du hittade ju dit ändå :) Jag undrar om SMHI fokuserar på kuststräckor med fartygstrafik, fast Stigfjorden har man rapporterat sedan länge och där går det inte så mycket fartyg.
Söder om Instöbron stämmer kartan väl, norr om var det öppet senast jag kollade (i lördags).
Är det någon som har sett de bilder som används när kartorna ritas? Vad är det för ungefärlig upplösning?
För övrigt mycket spännande isläge norr om Strömstad och söder om Oslo om kartan stämmer.

-Palle
 
Palle_Z; sa:
För övrigt mycket spännande isläge norr om Strömstad och söder om Oslo om kartan stämmer.

Norr om Strömstad (Singlefjorden) har det visat sig att kartan stämde hyfsat bra. Isläggningskartorna fyller helt klart ett syfte som inspirationskällor även om förhållandena i verkligheten är mer komplexa än vad kartan kan visa.

-Palle
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...