Ätbara & Medicinella vilda växter fältguide

Hej!

Jag har vart och köpt en hel del böcker om nordisk flora, specifikt träd och mindre, ätbara/medicinella vanligt förekommande växter i Skandinavien. Dock så behöver jag en smidig och liten pocket fieldguide för identifiering och egenskaper av många ätbara och medicinella växter - alla jag har är lite större/otympliga att ha i fickan.

Jag håller på att samla ihop och skapa en egen nu där jag tecknar och fotograferar, men det hade vart trevligt med en redan färdig och bekväm fältguide.

Idéer? Jag kanske borde skapa en själv och håva in tusenlapparna? ;)

W.
 
"Svensk fältflora" är inte pocket, men hanterligt stor, även "Svensk flora" är av hanterligt format

En flora kan inte bara täcka in de arter man är intresserad av, den måste också ha med alla de man kan förväxla dem med.

Ett alternativ är ju annars att köpa en komplett flora och sedan slakta den och komponera en egen version av den
 
Precis som Klager skriver så räcker det inte med de brukbara, för att utdragsfloran skall bli användbar måste de förväxlingsbara vara med. Några tusenlappar lär du inte håva in men som Klager föreslår, slakta en fältflora enligt ovan och plasta in den ger ju en fickbar version, om än för en rymlig ficka. Begagnade fältflorar kan du finna på bokbörsen.se och antikvariat.se.
go tur
 
Jag är inte på något sätt expert på örter, men om man är otränad skulle jag säga att risken att förväxla ökar om man bara tittar på bilder. Blir ju lite bättre om man läser om kännetecken också.

Bäst är att lära sig " nyckla" så man lär sig se rätt detaljer. Då är Svensk Flora som Kurt föreslår en av de bättre.
 
Tipsen i alla överlevnadsguider är att lära känna växternas utseenden alla årstiderna, vinter, vår, sommar och höst, samt ett femtiotal.
 
Senast ändrad:
Bilder ur Nordens flora som är en någorlunda komplett innehåller i senaste utgåvan tio band men är bra som referens hemma.
Fältfloran kan du ha med i en större ficka. Men du måste lära dig och känna igen utseendet vid de olika årstiderna på växterna och det varierar ganska mycket.
go tur
 
Tack för svar!

Ja, jag kanske borde skrivit att jag inte är helt vilse i skogen när det gäller botanik och växtlära. Självklart vill jag att boken ska innehålla giftig och oanvändbar flora för människan som kan vara farliga att felidentifiera. Jag vill även ha utbredningsområden och uppdelning av växtens viktiga egenskaper (frökapslar, rot/rotskott, blad, blommor, genomsnitt, osv).

Jag har som sagt redan en egen läderbunden anteckningsbok på gång där jag samlar och antecknar det jag hittar, identifierar och använder, men min fråga är specifikt om det då finns en liten smidig pocket eller dylikt med många av de användbara växterna i norden. Verkar inte finnas en som är liten och tjock - ett hål i marknaden som jag tycker borde fyllas upp för människor som vill ha en smidig liten pocket när de är ute i naturen för snabb och bra identifiering av växter. :) Det är här tusenlapparna kommer från!

https://www.adlibris.com/se/bok/svensk-faltflora-9789146218005 Denna verkar bra dock som allmän bok om floran i fältet. Blir att beställa!

Tack för tips och åsikter!
/Walid
 
Senast ändrad:
I den listas de 14 viktigaste växterna för överlevnad.

Japp, den har jag läst ut och har skrivit och tecknat ner alla dom! Meeeer. :) Tror verkligen på "Svensk Fältflora" - ska bli intressant när jag får den!

Fältfloran kan du ha med i en större ficka. Men du måste lära dig och känna igen utseendet vid de olika årstiderna på växterna och det varierar ganska mycket.
go tur

Ja, verkligen. Vinterståndare ser ju totalt annorlunda ut än fullt blommande växter på somrarna! Vissa växter stänger igen sig själva och det är väldigt mycket som ändras. Men det finns tecken så som stjälkhår, stjälkprofiler, frökapslar och en hel del fler saker som ändrar sig ytterst lite (om något) under årstiderna - sånt är intressant om det är antecknat i floran. Nä, jag tror på att skapa en egen och utgå från flera floraböcker eftersom det inte verkar finnas en snabb liten smidig pocket för detta.

W.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vagabond83 Ätbara växter Böcker, film, media 6
Medon Vetandets värld - "Ut i det vilda" Böcker, film, media 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...