Blir hembyggda kajaker värkligen bra?

Hej!

Blir bara mer och mer sugen på en kajak och då jag är händig, snål och idealist faller det sig naturligt att fastna på kajakbyggsidor. Men man undrar ju... Vilken teknik man ska välja och om kajaken står sig mot en trettiotusenkronors kajak???
Klarar man det värkligen på 100-150 timmar och ca 5000:- om man är händig och snål?

Simma lugnt...
 
Stripbyggen

blir ofta riktigt bra. Det är detaljer som luckor och sittbrunn som tar mest tid att få till. Är du klar på vilken modell som skulle passa dig bäst?

Thure
 
De jag sett har varit riktigt bra. Samtidigt har jag sett 30 000kr-kajaker som både varit bra och de med tydligt dåligt hantverk.

Tror att man kan spara ganska mycket tid om man väljer färdiga lösningar på det som är mer komplicerat, roder, skädda och luckor. Det drar dock upp priset en del. Samtidigt är du händig så det kanske inte är något problem.
 
Jag bygger en Thule av Björn Thomasson (stripbygge). Den är inne på sitt andra år i garaget, men en stor del av tiden har gått åt till funderande på lösningar, samt en del ångrande och om-görningar. Jag har lärt mig att fundera igenom detaljerna ordentligt till nästa kajak, liksom i vilken ordning saker ska monteras. Det går nog att bygga en sådan på några månader med ett vanligt jobb vid sidan om, beroende på hur mycket andra åtaganden man har i form av barn etc...

Men man kan väl säga så här: Det är enkelt att få det bra så att exempelvis hållfastheten med marginal överträffar köpekajaker. Det är också ganska lätt att vara tillräkligt noggrann för att få det rakt. Däremot kräver det lite upprepande finlir för att få det jämnt och snyggt. Det blir lite slipande och plastande i trånga utrymmen och knepiga vinklar. Men å andra sidan blir det VÄLDIGT snyggt med trä i grunden, så potentialen är mycket god för ett vackert bygge.
 
blir ofta riktigt bra. Det är detaljer som luckor och sittbrunn som tar mest tid att få till. Är du klar på vilken modell som skulle passa dig bäst?

Thure

Nej. Då jag är 2m lång och väger 100kg och oerfaren på kajak (har paddlat mycket kanadensare) så har jag tänkt att jag behöver tipps.
Har du några?
Är det smidigast med stripebygge?
Någon Björn Thomasson Design modell kanske?
 
En kajak

som passat långa personer är Garkast. Kanske kan du få tag i en sån begagnad.

Om man inte vet vad man vill ha skulle jag föreslå att skaffa sig erfarenhet av ett par modeller innan bygge.

Thure
 
Att bygga din kajak kommer nog gå fort om du är händig. Själv var det senaste jag fixade på träslöjden i högstadiet innan jag började på min kajak. Jag kan väl beskriva migsjälv mer (då iaf) som snål student som hade gott om tid (folkhögskola...) och halvt-om-halvt händig. Jag lade nog ner mellan 150-200 h och grundkostnaden blev nog bara kring 4000kr (trä, glasfibret, epoxin) + 1000-2000 kr för ritningarna. Sen blir det ju alltid en del extra för penslar m.m. som kan dra iväg lite mera.

Sittbrunnen är enkel att bygga, även så de vattentäta skotten. Det krångliga är väl istället packluckorna där man kan göra hur många olika val som helst så klura lite på det i tid.

Men som sagt, testa o paddla lite först så du vet ungefär vad du vill ha. Sen är det bara iväg och bygga! :) Om det inte blir bra är det bara o sälja och bygga ny =)

/Andreas
 
Hej!

Blir bara mer och mer sugen på en kajak och då jag är händig, snål och idealist faller det sig naturligt att fastna på kajakbyggsidor. Men man undrar ju... Vilken teknik man ska välja och om kajaken står sig mot en trettiotusenkronors kajak???
Klarar man det värkligen på 100-150 timmar och ca 5000:- om man är händig och snål?

Simma lugnt...

Bygga kajak gör man för att man gillar att bygga, klura ut egna lösningar, experimentera, bolla idéer och för att få en obetalbar känsla när man är ute. Inte för att spara tid och pengar. Jag tror det är svårt att sätta upp en budget på 5000 och 150 arbetstimmar. Jag lade ner drygt 300 på min Isfjord och då har jag byggt en kanadensare innan. Å andra sidan hade jag inget tidsmål och ingen fast hållen budget. Jag skulle nog dubbla dina värden som en yttre gräns. Och för de pengarna kan man ledigt köpa en bra begagnad kajak, om det bara är det man vill ha.
 
Det blir bra! Så bra att det känns svårt att hitta en köpekajak som känns bättre. Har byggt en Njord och en Isfjord (Björn Thomasson). Skulle rekomendera främst Isfjord till vem som helst. Det är verkligen en mycket trevlig kajak, smidig, lättsvängd trygg och följsam i vågor, behöver lite skädda för att vara kursstabil.
En fördel med att bygga själv är att du kan anpassa måtten till dig själv, med dina mått skulle jag nog bygga den lite längre än standard.
Man behöver dock ha gott om tid angivna 150-200 tim tar det, sen kan man inte pressa in det på hur kort tid som helst då epoxin bör härda ca 1 vecka innan man slipar (för risken att få allergiska besvär).
Du kan nog räkna med att du gjort ca halva jobbet när skrov och däck är plastade, sittbrunn, luckor, skädda, lingenomföringar, skarvens insida tar tid. Jag tycker att det finns mest tid att spara på att köpa skädda (Kajaksports), därefter luckor. Nedsänkta lingenomföringar enl. Björns sida med plastslang är både snygga, starka och hyfsat snabba att göra.
5000 känns som en lite snål budget jag la ca 7000 på Isfjorden( färdig 2013), köpte skädda) gjorde allt övrigt
Lycka till!
 
Mitt bästa tips till dig är att göra en havskajak modell österGrönländsk jaktkajak där du gör ett skelett av trä och efter dina egna kroppsmått, sedan klär du skelettet med grov duk av kanvas och syr sedan med hampa tråd.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...