zpacks duplex ovanför trädgränsen?

Om man går på de lättaste tältpinnarna på zpacks hemsida tillkommer 43 g för dem. (Vilka tältpinnar man ska ha kan man annars diskutera hur länge som helst) Två tältstänger väger tillsammans 102g. För mig väger tältstänger ingenting alls då jag ändå använder stavar. Jag gissar att 90-95% av alla som har ett duplex använder stavar som tältstänger.

Jag valde till stor del duplex för att det är lätt och förhållandevis rymligt. (Och för att jag ville känna att jag har kontakt med naturen utanför om vädret tillåter.) Rymligheten brukar vara största skillnaden mot mer traditionella tält under 1 kg.
 
Jag har blivit med Duplex.

Första intrycket är herregud vad lätt.

Andra intrycket är att linorna är rätt korta (--> kraft uppåt).

Funderar på att kapa den linan (eller sätta in en till) som håller både stång (vandringsstav) och dörrarna så att kraften delas på två markspik. Någon som gjort det eller andra förändringar med linorna?

Andra tips eller erfarenhet från er som hunnit använda tälten sedan ni skrev i tråden sist?
 
Också nyfiken på detta. Har ni hittat något?

Jag använde Hexamid Solo mellan Treriksröset och Hemavan förra sommaren och ja, tältet håller för vinden. Som alltid gäller det att förankra pinnarna väl och välja tältplats noga. Beroende på förhållandena kan man höja eller sänka tältet. Lågt: Mindre blåst, mer kondensation. Högt: Blåsigt, mindre kondensation. Vid kraftiga vindar kan tältet spännas ner ända till marken, men det blir mer kondens då..

Vid kraftig blåst kommer tältduken väl nära ansiktet med Hexamid Solo, eftersom hela tältet bara stadgas av en vandrarstav. Hos Solplex, Altaflex och Duplex som använder två stavar, är det förmodligen inte ett problem.

Hexamid Plus http://zpacks.com/shelter/hexamid_plus.shtml är storebror tilll Hexamid Solo och har två linor till, så man får iväg duken från ansiktet.

Jag kommer att modifiera mitt Hexamid Solo med två extra linor för detta samt en trekking pole cup http://zpacks.com/accessories/pole_cups.shtml vid huvudänden och använda bägge stavarna.

Den stora fördelen med Hexamid Solo/Hexamid Solo Plus är att badkaret samtidigt är en väldigt bra poncho och ryggsäcksöverdrag. Med en bra säck kan man även skippa liner i säcken om man använder ponchon när det regnar kraftigt..

Ponchon kan även kompletteras med ett UL tunnare och mer välventilerad regnjacka/ vindjacka för lättare skurar. Vid riktigt busväder används regnjackan och ponchon tillsammans. Kombon ventilerar väldigt bra samtidigt som det är garanterat vattentätt även vid långvarigt regn. Har fungerat klockrent och än så länge har jag inga nötningshål i badkaret.

Alltså två stavar fungerar bra för att få tillräckligt med utrymme i tältet även i kraftig blåst: Solplex/Altaplex/Duplex/Hexamid Solo Plus (med trekking pole cup).

Hexamid Solo och Hexamid Solo Plus kan användas som Poncho.

Hexamid Solo är lättast men bör kompletteras med två guylines och trekking pole cup för att fungera riktigt bra i blåst på fjället.

Alla ZPacks tält är väldigt bra, men tyvärr blir de dyra om man llägger på frakt, moms och tull. Kan man köpa det via vänner i USA eller i samband med resa dit, blir det billigare. Skulle jag köpa ett nytt ZPacks tält idag så skulle jag med stor sannolikhet välja ett ZPacks Duplex.
 
Jag har blivit med Duplex.

Första intrycket är herregud vad lätt.

Andra intrycket är att linorna är rätt korta (--> kraft uppåt).

Funderar på att kapa den linan (eller sätta in en till) som håller både stång (vandringsstav) och dörrarna så att kraften delas på två markspik. Någon som gjort det eller andra förändringar med linorna?

Andra tips eller erfarenhet från er som hunnit använda tälten sedan ni skrev i tråden sist?

Jag har övervägt sätta en till lina från toppen av vandringsstaven men har bestämt att istället ta extralinor om det är aktuellt med utsatta tältplatser (typ kalfjället) så jag kan sätta linor från öglorna man sätter fast dörrarna i när de är öppna (se bild i backpackinglightlänken i ett av mina tidigare inlägg i tråden). Provade och det verkade väldigt stabilt och avlastar ju linan vid dörren lite. Annars håller jag med om att linorna känns korta, men har inte haft problem med det. Men det är ännu så att jag inte än haft lyckan att prova tältet i hård blåst.
 
Jag har övervägt sätta en till lina från toppen av vandringsstaven men har bestämt att istället ta extralinor om det är aktuellt med utsatta tältplatser (typ kalfjället) så jag kan sätta linor från öglorna man sätter fast dörrarna i när de är öppna (se bild i backpackinglightlänken i ett av mina tidigare inlägg i tråden). Provade och det verkade väldigt stabilt och avlastar ju linan vid dörren lite. Annars håller jag med om att linorna känns korta, men har inte haft problem med det. Men det är ännu så att jag inte än haft lyckan att prova tältet i hård blåst.

Jag har gjort likadant till mitt Hexamid Solo, dvs. Jag har med två extra linor och tältspikar som jag kan fästa i upphängningsanordningen för dörrarna för ökad stabilitet om det blåser mycket.

Duplex har ju Lineloc 3's så det är väl bara att byta till lite längre 2.0 mm Z-Line lina om man vill ha mer flexibilitet vid uppsättningen. Med så pass korta linor som tälten kommer med, så blir det inte mycket spelrum om underlaget är knepigt. Dessutom spänner det konstigt på duken när linan är så pass kort.

Hexamid kommer med 1.25 mm Z-Line och inga Linloc's så om man vill använda Lineloc 3's så måste man ju byta till 2.0 mm Z-Line lina i alla fall. Jag tyckte det var rätt bökigt utan Lineloc's , så jag kommer att göra den modifieringen.
 
Hur fungerar det att beställa från zPacks ?

Hej !!

Har försökt att få tag ett bättre begagnat zPacks Duplex under en tid, men insett att marknaden för dessa tält är försvinnande liten.

Ni som har ett tält från zPacks, jag antar attt ni beställt från deras hemsida.

Hur fungerade detta ?

Hur lång tid tog det ?

Problem efter vägen ?

Allt är av intresse...

mvh // Pzon ..
 
Ja jag beställde från hemsidan. Kanonbra kundservice både före och efter via mail. Om jag minns rätt mailade jag på en söndag och frågade om de kunde leverera till en adress på andra sidan USA senast fredag. Fick svar på måndag morgon att det inte skulle vara några problem. Gjorde beställningen och återkopplade via mail. En timme senare gick paketet iväg och levererades på onsdagen till hotellet på västkusten.

Har inte beställt från Zpacks till Sverige men dock från Seek Outside och det gick hur bra som helst (men fick ju då betala tull och moms så klart).

Lägg till extra tältlina (korta linor, se ovan) om du beställer ett nytt Duplex. Finns på tillbehörssidan.

Lagningstejp skickar de med.
 
ZPacks har en grymt bra service både i USA och att skicka till Sverige. De är snabba att svara på mail och följer upp.
 
Jag har beställt ett par gånger. Första gången hade de missat ett par småsaker på packlistan, så jag skickade ett mail och skrev att de saknades och att det var ok för min del att skicka det i ett vanligt brev. Jag fick svar snabbt, de bad om ursäkt och de skickade det i ett paket med full trackning, portot kostade gissningsvis 5 ggr så mycket som sakerna i.

Andra gången var det inga problem whatsoever.

Jag brukar använda paypal när jag beställer från USA för att kunna få tillbaka något om det blir fel. Det gör jag även med z-packs av bara farten även om jag numera känner mig säker på att de alltid gör rätt för sig.

Om du köper ett tält kommer paketet att ha full tracking hela vägen vilket är skönt. Kom ihåg att tull moms och postnords avgift tillkommer när du hämtar ut det,

Glöm inte tältpinnar om du inte har. Jag har i första hand V-pinnarna i titan, men blandar med några andra. Deras kolfiberpinnar är trevliga.

Trecking pole cups är bra om du vill ha möjlighet att höja duken vid huvudändan, men då krävs en tredje stav eller annan pinne.

Kom ihåg att tillta igenom tillbehör så du får med ev småsaker du vill ha. Extra lina och linelocs med ögla är bra om du överväger fler linor t ex enligt diskussioner i denna tråd. Deras "klisterlappar med öglor" är bra om du överväger fler fästpunkter på in eller utsidan av tältet.

Och deras fleece-mössa är väldigt skön...
 
Tack för svar !!

Det ser mao ut som att Zpacks är "trustworthy"...

Att det tillkommer moms, tull och avgifter till Postnord är inga konstigheter däremot blir ju priset i slutänden rätt mycket högre...så jag fortsätter att fundera ett litet tag till.
Det finns ju andra rätt lätta tält som går att komma åt lite enklare...

mvh // Pzon ..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.