Resa myggsäkert & Vaccinera sig utomlands?

Hur reser man myggsäkert? Kommer att röra mig i områden där finns mycket myggor och dessvärre också malariaparasiter, nog ffa i södra och mellersta Asien. Kommer att använda myggolja av något slag samt vara noga med att ha någorlunda heltäckande kläder efter solnedgång samt i myggrika områden. Men vad kan man mer göra? Spänna upp något resemyggnät runt sängen? Går det att köpa såna, och vilka är bra/dåliga?
Allmänt, ö.h.t om att klara sig undan myggorna uppskattas.
Funderar även lite på det här med Malarone, som är ett läkemedel mot malaria. Det går att ta i förebyggande syfte, men även efter att man insjuknat. Eftersom det är dyrt tänkte jag ha med en ask att använda vid behov. Har någon erfarenhet av att göra såhär?

Och finns det någon som vet om det är lätt att fylla på vaccinationer i säg Kina eller Vietnam?

Om någon därefter orkar skriva ett par rader om reseapotek vore det uppskattat. Har immodium, plåster, febernedsättande osv på inköpslistan. Undrar om det finns några vettiga saker som hamnat i skymundan och brukar glömmas bort.
 
Loppmedel bör ingå i apoteket, maskmedel likaså.
Du behöver ett stort myggnät som riggas över sängen, för att rigga behöver du persiennlina, stålspik och ha funderat på hur gör man. Samt övat på olika riggningar.
Jag har haft osisen att ha fått malaria och rekommenderar inte att snåla med förebyggande behandling. Står du i valet och kvalet är min bestämda rekommendation att du bör avstå. Obehagen är långvariga och man blir dålig.
go tur
 
Men det måste väl vara bättre med Malarone än ingenting alls? Varför välja inget istället för behandling vid sjukdom?
 
Senast ändrad:
Funderar även lite på det här med Malarone, som är ett läkemedel mot malaria. Det går att ta i förebyggande syfte, men även efter att man insjuknat. Eftersom det är dyrt tänkte jag ha med en ask att använda vid behov. Har någon erfarenhet av att göra såhär?

Inte av att göra på det sättet, men för några år sedan då jag var i Afghanistan på tjänsteresa knaprade jag Malarone. Eftersom vi gör det just i förebyggande syfte inom firman och det är våra läkare som förordat den varianten tänker jag inte överpröva. Dock kan Malarone precis som Lariam ge en del lustiga biverkningar... Själv låg jag på ett hotellrum i Abu Dhabi en natt och försökte få de läskiga sakerna som simmade i taket att försvinna - de försvann dock självmant efter ett dygn, men då var jag redan nere (uppe) i Mazar e Sharif...

Malarone knapras dagligen, medan Lariam äts en gång i veckan har jag för mig. Å andra sidan måste man börja med Lariam tidigare än 24 timmar innan om jag inte minns helt fel...

Om jag vore du skulle jag inte chansa då malaria verkar vara rätt trist att ha i kroppen... Jag skulle dock börja med Malarone 48 timmar innan nästa gång för att ha lite marginaler, men å andra sidan tog Vietnamkriget slut 1975 till skillnad från det som just nu pågår i Afghanistan så det kanske inte gör något om du är något förvirrad den första tiden...
 
Rekommenderar inte malaria alls. Har man inte råd med prebehandling så blir det till att spara lite mera först. WHOs sidor kan vara bra läsning, speciellt den terminala avdelningen.
go tur
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.