Ny haspelrulle

Hej,

jag tänkte, efter att haft ett uppehåll på ungefär 5 år, börja att fiska igen. Mitt spö är helt okej men rullen har nog gjort sitt (ungefär 10 år sedan jag köpte den) och skulle därför behöva en ny. Jag kommer att fiska både i insjöar och vid kusten. Jag har inte tänkt fiska några monsterfiskar på 10 kg utan snarare mellan nått kilo (abborre) och upp till kanske 5 kilo (gädda). Jag har tänkt att lägga ungefär 500 kr på rullen.

Jag har försökt att läsa in mig lite på vilken rulle som kan vara okej och har kommit fram till att Okuma Safina Pro (bäst i test om man googlar) kan passa mig.

Nu vill jag ha era åsikter och tips :)
 
Verkar som om tillverkarna snålat in på komponentkvaliteten på haspelrullar under senaste åren för att erbjuda lägre priser, vilket får till följd att rullarna i de lägre prisklasserna har ex kullager som inte är saltvattenbeständiga. Fiskar du mest i sötvatten och Östersjön är det inte ett stort problem, på västkusten däremot kan det bli ett problem.
För max 500kr kan det vara problem att få en bra saltvattenbeständig haspelrulle, men jag vet att XXL sålt Shimano Symetre vid olika tillfällen för 400kr. Det är en riktigt bra rulle, frambromsad för bättre prestanda.
Nu vet jag inte vad du har för spö, men av din beskrivning tror jag att en storlek 2500 är mest flexibel.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...