Fiskerapporter från 2011

Hade varit rikitgt roligt att veta vad som fångats under sässongen som gått på västkusten!

För oss på Havskatten Sportfiske har det varit en intressant sässong med många arter och en del i fin storlek med.

Pigghaj: 5,6kg på grund utanför måseskär i april (39meters djup)
Bleka: 3,9kg på vrak V Marstrand (75meters djup)
Lubb: 10,5 på Bratten (320meters djup)
Gråsej: 5,6kg på vrak V måseskär (80meters djup)
Torsk: 4kg på vrak V Marstrand (100meters djup)
Långa: 3,5kg på vrak V Marstrand (100meters djup)

Sässongen börja med en hel del bleka som stod i stora stim ovanför vraken.
Sen kom även stora stim Gråsej in och gästade våran kust. Torskfisket har varit
okej men inte mer. i Augusti kom även pigghajar in mot måseskär. Vi fick flera stycken
som bifångst vid makrillfiske. September börja vi fiska Lubb och långa. Lubbfisket gick riktigt bra. Långafisket var okej.

Läs mer och kolla in bilderna på www.havskatten.nu och glöm inte att posta egna fiskerapporter från 2011 års havsfiske på västkusten!
 

Bilagor

  • pigg fiskesnack.jpg
    pigg fiskesnack.jpg
    29.2 KB · Visningar: 1,406
Fiskat nästan enbart Havsöring på Västkusten.
Rätt bra säsong.
Några av Firrarna.
Längtar till nästa säsong för en längre tur vid kusten
 

Bilagor

  • Havsöring nice.jpg
    Havsöring nice.jpg
    67.8 KB · Visningar: 867
  • Havsöring+Näbbis.jpg
    Havsöring+Näbbis.jpg
    39.6 KB · Visningar: 1,409
  • Havsöring54.30:9_2011.jpg
    Havsöring54.30:9_2011.jpg
    57.2 KB · Visningar: 1,188
  • Havsöring_Lost.jpg
    Havsöring_Lost.jpg
    67.8 KB · Visningar: 867
  • Sik50.jpg
    Sik50.jpg
    59.1 KB · Visningar: 971
  • Hobie.jpg
    Hobie.jpg
    69.1 KB · Visningar: 1,007
Ser på sista bilden att du har en Hobie.

Fiskat nästan enbart Havsöring på Västkusten.
Rätt bra säsong.
Några av Firrarna.
Längtar till nästa säsong för en längre tur vid kusten

I tråden "Fiskekajaker" efterfrågas vad det finns för lämpliga kajaker till fiske. Jag har en Hobie Adventure men fiskar inte. Om du använder din Hobie till fiske kan du kanske bidra med din erfarenhet av Hobie som fiskekajak. Jag gissar att kanske 60-70 % av sålda Hobie-kajaker i Sverige används just för fiske. Alternativen brukar kosta mindre. Posta gärna svar i "Fiskekajak"-tråden.

Fina fiskbilder!:)

mvh thomas
 
vackra öringar

Jag fiskar en del öring å vårkanten faktiskt! Hade en riktigt bra dag i nu i våras.
Börja med en hel del hugg på mindre öring, sen efter ett tag fick jag ett riktigt ordentligt hugg och fisken gjorde efter mothugg en rejäl rusning så jag antog att det var en stora öring. Men oj vad fel jag hade. Jag fick en sån adrenalinkick av denna fisk. Hur stor är den tänkte jag ena sekunden och andra sekunden tänkte jag snälla låt nu grejorna hålla så jag inte tappar denna fisk. Efter en lång fight så landa jag med största försiktighet fisken och det visa sig vara en utlekt lax på 77cm. Efter ett gäng foton så fick den simma tillbaka.
 

Bilagor

  • laxen.jpg
    laxen.jpg
    27.5 KB · Visningar: 974
Nån som fått/sett havsabborre längs västkusten (norra bohuslän) i år.

Hade ganska feta observationer och napp på fetingar runt 2009
 
Lysekil,Grebbestad,Strömstad har jag sett en hel del större men det var 2008-2009.

Bergen från Gullmarsbaden in mot Lysekil - men de var la massa nät där i några år så den stammen är väl uppäten, gick inte ens o fiska ibland.

Annars finns la dom finns över hela kusten generellt, avslöja dock inte aktuella hotspots på nätet
utan säg bara att dom var feta och många av anledningen ovan.

Dom kanske inte gilla dom senaste sega vintrarna?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...