Tältkåta

vikten

Jag glömde bort att fråga honnom om vikten
men fann detta:



Antal pers Diameter Vikt Höjd
IDIVUOMA 4 pers 3,7 m 9,0 kg 2,9 m
KARESUANDO 6 pers 4,5 m 10,3 kg 2,9 m
KORPEN 10 pers 5,4 m 16,0 kg 3,3 m


Källa: http://www.nordcraft.se/

Så denna torde vara Karesuando och väga 10.3 kg och vara 2.9 meter hög

/Patrik
 
Bison
Jag har köpt mig en Bison Tundra 4 för 2450 kr + frakt 200 kr. Tänkte berätta lite om mina erfarenheter hittills.
Priset var den viktigaste faktorn. Det är en kåta på 4 m diameter och en höjd på 3 m. Den finns både i utförande i tältduksväv (Tinde)och bomull/polyester. Nackdelar: enkla lösningar och hög vikt
Fördelar: priset och storleken.

Jag har tyvärr inte sovit i den ännu. Fick en felleverans dagen innan den skulle användas. De skickade en i tältduksväg istället för bomull. Det saknades tältpinnar och separat beställt golv. Efter retur fick jag nästan rätt. Det saknas myggnätshuva. Fakturan var på ett belopp utan golv. De sade att jag kan betala detta och att skillnaden täcker mina fraktkostnader och strulet. Bra skött.

Kvaliteten känns ganska bra. Alla detaljer är kraftiga men känns tunga. Jag funderar på att byta till lättare linor och spännen. Vind/snömatta nederst är i tung kraftig plast. Den täcker inte tillräckligt bra för att hindra mygg. Jag avser att skarva på en bit till. Alla öppningar/stängningar av topphatten måste göras utefrån med struliga linor. Ideer på ombyggnad emotages tacksamt.
Golvet är bara en slät, tung plastduk. Det finns inga möjligheter till öppning för eldstad. Troligtvis får en kapellfirma sätta dit dragkedjor. Någon lättviktslösning skall fram innan sommaren.

Sammantaget kan jag rekommendera ett köp relaterat till priset. Vid mera frekvent användande i fjällmiljö finns det bättre alternativ.
Harald
 
Tack

Tack Harald!
Jag blir glad när fler ansluter sig till tältkåteklubben. Raskesven verkar ha fått agera pionjär och dra det här några år, men nu dyker vi upp som kåtor ur jorden :)

Jag har en tophat som förankras med 4 långa linor.
Dessa fäster jag utvändigt genom att vira dom ett par varv runt tältpinnarna som befinner sig bäst i låge för varje lina. Om (när) vinden kantrar så lossar jag dom 4 linorna och vrider tophatten med dessa tills öppningen pekar rakt från vinden så att utsugnings drag uppstår. Sedan upprepar jag det första, förankrar dom med ett par varvs virning runt de pinnar som befinner sig rakt nedanför.

Jag köpte röd spunnen nylonlina på rulle i en yrkesfiskarbutik. Denna gör jag till nya stormlinor.
Vita linor innebär att man slår ihjäl sig om man ska pissa mit i natten på vintern :)

Helsport använder en orange färg det var där jag fick idén.

Hoppas du får mycket nytta och glädje av din kåta.
Sätt gärna in en bild på den på din sida.

MVH
/Patrik
 
Re: Re: Venor Kåta

Raskesven; sa:
Stjernoya; sa:
Har själv haft en kåta från Venor nu i några månader och måste också säga att jag haft en bra kontakt med företaget vid/inför köpet.
Köpte min kåta på plats så behövde inte tänka på några tullavgifter.
Största fördelen är helt klart ett lägre pris än en moskosel-kåta. Det är dock en väldigt ren o enkel kåta utan tex den finess med justering av toppen som finns hos moskosel.
Men är det värt de extra pengarna...?

/Benny
Jag har haft min kåta sedan 97. I runda slängar 350 nätter ute. Det ger en effektiv kostnad för mig på drygt 20 spänn natten. Och den snittkostnaden fortsätter nedåt.

Hade jag haft en Venor hade kostnaden landat på 10 spänn natten. Kanske jag blivit lika glad av den, kanske inte. Bryr mig dock inte, utan blir glad av min kåta.

Den justering av ventilmössan som sker smidigt inifrån uppskattar jag mycket. Perfekt att kunna ligga i sovsäcken och knacka sönder sista glödresterna, och sedan stänga till toppen om det är nederbörd i faggorna. Eller enkelt stänga till om det dyker in nederbörd. Varma sommarmorgnar är det också praktiskt att enkelt bara öppna upp ordentligt. Eller när man eldar och vill justera för regn och/eller vind.

Kvalitén påm Moskoselkåtan måsta vara verkligt bra. Jag har slitit mycket på min, och den kommer att hålla åtta år till, om inte jag gör något korkat;-)

Raskesven

Min Helsport Karasjok lavvu var brukt hele 5 døgn før den blåste sund!! Dette gir en døgnpris på hele 900.-nok. og det må jo sies å tilsvare døgnprisen for et middelmådig hotellrom:)
Jeg skulle jo selfølgelig ha kjøpt en Moskoselkåta men den er jo en smule dyr da så den hadde jeg ikke fått råd til på ennå et år eller to!!!
Men mitt råd heretter er å kjøpe den beste eller la være!!!
 
Re: Tack

chinerunner; sa:
Tack Harald!
Jag blir glad när fler ansluter sig till tältkåteklubben. Raskesven verkar ha fått agera pionjär och dra det här några år, men nu dyker vi upp som kåtor ur jorden :)
.....
MVH
/Patrik
Ahh, vilken nostalgi, those pioneering days;-) Nu kan jag gå i pension.

Närå, det är trevligt att fler och fler kåtaanvändare dyker upp. Jag har ju suttit i positionen att nästan själv (thureb har också kunnat dra ett strå till stacken, och Ace, kanske någon till, men inte har det varit många) förklara, ge råd och berätta, vilket jag glatt velat göra. Men bara ens egna erfarenheter, i mitt fall av en viss kåta, blir ju begränsade. Tar tid att uppleva alla möjliga och omöjliga situationer själv. Nu kommer vår samlade kunskaps- och erfarenhetsbank att kunna öka mycket snabbare.

Så, the more the merrier:)

Raskesven
 
Storlek på kåtor

Jag har inte skaffat en tältkåta ännu, men jag har lite funderingar kring detta med storleken på de olika tält-
kåtemodellerna.

Den yta som Moskoselkåtan har på sin 4-6mannavariant (ca 8 kvm2) kallas av tex Frisport och Venor för "1-4 manns". De norska kåtatillverkarna kallar sina modeller med omkring 12 kvm2 för 4-6 manns
medan Moskoselkåtan kallar 12 kvm2 för 6-8 manns. Hur stora känns de? Vad är realistiskt för exempelvis två vuxna och tre barn?
 
Re: Storlek på kåtor

Den lägre siffran skall ange antalet liggande vuxna med vinterpackning. Den högre siffran kan ses som trivfselantalet vid dagstur där man halvligger runt en muurika och äter. Moskoselkåtan hyr ut kåtor för test och hyresavgiften dras av vid beställning. NordCraft hyr ut sina kåtor själva och som i min tråd "Hyra tältkåta" under Fjällvandring i forumet.

Är ni i närheten av Piteå så maila mig så slår vi upp min Venor 4-6 så får din familj lägga sig på liggunderlag och testa :)
Är du nära Stockholm så kan du ju fråga Raskesven, jag lovar inget i hans namn, men fråga får man ju alltid :)

Jag tror att enklaste sättet är att prova.

MVH
/Patrik
 
Storleken har betydelse!

I vår familj är vi två vuxna och två barn (4 och 6 år).

Vi funderade mycket länge på vilken storlek vi skulle välja, innan vi slutligen valde att köpa en Moskoselkåta (Tåpp Varrie 7 b/p). Jag gjorde små pappersmodeller, jämförde ytan med mitt Hilleberg Keron 3 och med ett Keron 4 GT som jag brukar låna, samt tittade på tältutställningen hos GetOut i Bodafors. Vi hade nästan bestämt oss för att 5:an (4-6 personer/8,5 kvm) var den lämpligaste storleken.

I somras fick vi dock låna en Tåpp Varrie 7 (13 kvm) under några dagar (av GetOut), och vi fastnade direkt för den större varianten! Vilken rymd!

För en månad sedan köpte vi till slut vår egen kåta. Vi har hittills hunnit bo i kåta sammanlagt ungefär en vecka, och så här långt är vi jättenöjda. Vi är glada att vi köpte den större modellen, och nu känns 5:an väldigt liten om man jämför.

När man är i kåtan med familjen är det väldigt skönt att ha extra utrymme, särskilt som man måste ha sin packning inomhus (om man inte lägger den skyddat utanför, och det är ju inte så praktiskt). Lägg dessutom till att man kan behöva ha ett "ingångs- och smutsutrymme" där man kan ställa kängor och stövlar, laga mat, elda mm utan att barnen kommer för nära.

När vi sover utnyttjar vi dock ganska lite av golvytan. Vi brukar lägga packningen längst ut mot väggarna och ligga ganska tätt. Det skulle inte vara några problem att stoppa in ytterligare 2-3 vuxna... eller fler om man inte har eld/kamin eller ingångsutrymme. Bra för framtiden om ungarna vill ta med sig några kompisar!

Nackdelarna med en större kåta är, enligt våra erfarenheter hittills, att den blir större och tyngre att ta med sig, den kräver större fri markyta (det skiljer dock bara 6 dm i diameter, och det är oftast ingen avgörande skillnad) och höjden och luftvolymen inne i kåtan gör den svårare att värma upp. I tunneltälten räckte det under råa, fuktiga och kalla höstkvällar med att använda gaslampan en halvtimme, innan man kände en markant skillnad i värme och fick ett skönare inomhusklimat.

Vi har inte varit ute i kallare temperatur än - 2 grader, så vi har inte erfarenheter av riktig vinterkyla ännu, men det kommer!
[Ändrat av liqliq 2004-11-14 kl 19:00]
 
Tackar för svar!
En kåta typ varrie 7 b/p verkar ju bra. (Ska kanske tillägga att vi än så länge bara är två vuxna och ett barn, men tänker att det är bäst att investera med tanke på utökning...:))

Liqliq:
Du fick alltså låna en kåta från Getout?! Hur gick det till?
 
Re: Storlek på kåtor

kopano; sa:
Jag har inte skaffat en tältkåta ännu, men jag har lite funderingar kring detta med storleken på de olika tält-
kåtemodellerna.

Den yta som Moskoselkåtan har på sin 4-6mannavariant (ca 8 kvm2) kallas av tex Frisport och Venor för "1-4 manns". De norska kåtatillverkarna kallar sina modeller med omkring 12 kvm2 för 4-6 manns
medan Moskoselkåtan kallar 12 kvm2 för 6-8 manns. Hur stora känns de? Vad är realistiskt för exempelvis två vuxna och tre barn?
För två vuxna och tre barn skulle jag göra som familjen ovan, dvs. skaffa en 7:a.

Min 5:a, vilken anges som 4-6 personers, används ibland vintertid för två vuxna, en tonåring, en schäfer, eldplats i mitten, vedförråd på ena sidan dörren, köksutrustning på andra sidan dörren, två 100-liters ryggsäckar vid duken bredvid liggunderlagen, en 50 liters nedan den ena större säcken. Det skulle gå att hysta in en människa till, om ryggsäckarna flyttas ner och veden slängs ut, men inte fler som standard. Det bli för tight. Även fyra vuxna som standard vintertid, med den utrustning vi använder, skulle bli lite tight tycker jag.

En anledning till att skaffa en kåta är ju just utrymmet. Då verkar det bättre att köpa den större om man tvekar.

Raskesven
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...