Sovsäck, dun eller syntet?

  • Trådstartare anna_nora@hotmail.com (Anna)
  • Start datum

anna_nora@hotmail.com (Anna)

Gäst
Hej!


Jag ska vandra i Jotunheimen om några veckor. Vad ska jag ha för sovsäck? Enligt Norske Turistföreningen kan det vara minusgrader och risk för snö på nätterna. Hur varm sovsäck behöver jag ha för att sova i tält?


Vilket är bäst, dun eller syntet? Dun verkar dyrare och sägs vara svårskött(?). Stämmer det?


/Anna
 
min uppfattning

om skillnaderna är att fördelen med dun är att dun värmer bättre i förhållande till sin vikt jmf med syntet. Dvs en dunsäck kan vara varmare än en syntetsäck i motsvarande vikt. Nackdelen med dun är att den tappar "värmeförmåga" när det blir fuktigt. Till skillnad från syntet som håller värmen.


Jag skulle vilja påstå att en dunsäck är bäst så länge du inte riskerar att fukta ner den för mkt (tex sova i snöbivack).


Vad man inte vill göra är att tvätta säcken. Det funkar men gör att den tappar lite i värmeförmåga. Därför kan det bra med en innerpåse. Antingen köpt eller sydd själv. Riskerar du att skita ner den utifrån så använd sovsäcksöverdrag.


Tänk på att vädra säcken efter varje natt. Detta gör att ev fuktighet försvinner. Släng förslagsvis säcken på tältet under frukosten.


En dunsäck bör man inte förvara nerpackad utan det är bättre om den läggs i en större säck eller nåt.


Vad som också är viktigt är att tänka på är temperaturangivelserna på säcken. Du kommer att frysa om du sover i en temp som är den lägsta angivna på säcken.


Känn också på skillnaderna i säckens innertyg. Vissa känns mer behagliga än andra.


Glöm inte att liggunderlaget är minst lika viktigt. Jag rekommendera typen uppblåsbart. Vill du inte ha det så tycker jag Ridgerest från Cascade Designs är bra.


Det finns en hel del inlägg om detta längre ner i forumet.


Hoppas att detta ger lite.


Hälsningar
David Elmfeldt - Utsidan
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Dun

Jag använder alltid dun, och har inga problem med skötseln. Att hålla sovsäcken torr är närmast en reflexmässig handling för mig, och de gånger jag har fått sovsäcken fuktig är lätt räknade. Det viktigaste "skötselrådet" är väl annars att låta sovsäcken ligga ihoppackad så kort tid som möjligt. En dunsovsäck tar längre tid på sig att "svälla upp" till full isolering om den legat komprimerad länge.


Jämfört med syntetfyllningar är dun är varmare och mer komprimerbart. Det har också betydligt längre livslängd än syntetmaterial, vilket kan illustreras av att jag själv ibland använder en sovsäck som jag ärvt av min pappa. Den är över 40 år gammal, och fungerar fortfarande!


Dunets största nackdel tycker jag är priset. Enligt min erfarenhet står priset i ganska god proportion till kvaliteten. En bra dunsäck är således dyr!


För sommarfjäll, speciellt om man skall upp på högfjället, bör man ha en sovsäck som är komfortabel ner till åtminstone +-0. Det innebär för de flesta människor en "extremtemperatur" på -5- -10° C. För en dunsovsäck innebär det en fyllningsvikt på ca 450-600 g dun, lite beroende på dunets kvalitet. Hellångt blixtlås tycker jag är viktigt på en sådan säck, eftersom det även kan bli rejält varmt ute på sommarflället.


Själv använder jag sedan flera år en The Nort Face Blue Kazoo, en lätt dunsäck av bra kvalitet. För mig fungerar den bra som sommarsäck både i fjällen och i södra Sverige.


MVH
Peter Ask
 
Dun om du har råd.

Dun tar upp mindre fukt och känns torrare än syntetsäckar att sova i. Vikten och volymen blir avsevärt lägre än syntet för samma temperaturintervall. Det som brukar avskräcka friluftsmänniskor utan egen erfarenhet av dun är tanken på att behöva krypa ner i en blöt sörja av kletigt dun dvs. skräckscenariot *blöt dunsäck*.


Jag har, med avbrott för 1990-talet, alltid använt dun för både låglandsturer och fjällturer under alla årstider och har faktiskt aldrig varit med om att få en *blöt* och kollapsad dunsäck. Under mina första år som friluftsmänniska på 70-talet var dessutom tälten betydligt sämre än idag och risken för kondens eller regnläckage var större.


En *dyr* dunsäck av hög kvalite som är väl omskött kommer att överleva flera generationer syntetsäckar och blir därför också billigast i längden.


M v H,


Johan
 
Dunsäck

Dun är det absolut bästa isoleringsmaterialet så länge det är torrt. Att hålla sovsäcken torr är inte på något sätt svårt, man kan exempelvis använda ett sovsäcksöverdrag om man skall sova i en fuktig miljö (ex. bivack). Ett viktigt påpekande är dock att inte göra felet många gör dvs torka fuktiga och blöta saker i sovsäcken när man sover eftersom fukten bara sprids in i sovsäcken och förlorar isoleringsförmåga.

Det enda som talar emot dun är att det är dyrare och att personer med allergiska besvär inte kan använa dun.

Ang. priser förretsen så har det tyska företaget Vaude billiga dunsäckar av hög kvalite.

Vad gäller hur varm säck du behöver så är det bättre att ta med en säck som är för varm än för kall, en fjälltur kan inte bli värre än när man ligger och inte kan sova en blund för att man fryser hela natten. Så om du i värsta fall kan räkna med - 5 grader på natten så ta med en säck med komfort till -10 garder.
 
Allergi!

Det finns en ny finsk tillverkare av dunsäckar där dunet är behandlad med hänsyn till just allergiker. Jag vet inte vad tillverkaren heter men på "north star trading" i Malmberget 0970-251 83 (finns på länksidan) kan man få mer info om säckarna. Vad jag sett är dunkvalitén den högsta och priset speglar väl detta gissar jag.

MVH /Urban
 
Dun är dyrare och mera svårskött än syntet, men det är fortfarande det självklara valet när det är riktigt svinkallt och vikten oerhört kritisk, men det är inget du behöver bry dig om ifall du inte håller på med t.ex. höghöjdsklättring. Riktigt lätta dunsäckar med usel extremtemperatur är dessutom guld i vanligt ökenklimat: torrt och irriterande kallt på natten (i varje fall efter värmen på dagen) men aldrig riktigt kallt.
Syntet är det självklara valet om det är kallt och man har svårt att hålla utrustningen torr, under sådana omständigheter är dunsäckar helt enkelt livsfarliga. Fast det är sällan något problem i Sverige där man aldrig har mer än 4.8 mil till närmsta farbara väg fågelvägen.
För oss vanliga dödliga är valet mest en smaksak. Jag har en syntetsäck eftersom jag tycker om den extra naturkänslan som man får när man bara har en bivacksäck i stället för ett riktigt tält (jo, jag använder tält också, det är trots allt bekvämare när man är ute flera dar i ösregn). Om jag bara hade sovit i riktiga tält så hade jag övervägt en dunsäck eftersom den är mer komprimerbar, alltså gör att man klarar sig med en mindre ryggsäck. Men jag hade tvekat beroende på att jag har blivit bortskämd av att syntetsäckar är så lättskötta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 1
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...