Blå Bands nya frystorkade mat

Vilket trams...

Att kalla det för nervgift är jävligt löjligt, Japanerna som har generellt sätt mycket bättre hälsa än västerlännigar trots hårdare tempo i skola och arbetsliv använder otroligt mycket MSG i sin matlagning "sök på Ajinomoto" (Kineserna använder också väldigt mycke glutamat i sin kost.
Glutamat finns naturligt i nästan alla grönsaker, kokar du morötter och lök och reducerar får du hög koncentration av glutamat, därför använder man det när man kokar buljong.
Jästextrakt/MSG monosodiumglutamat innehåller glutaminsyra och kommer mest från jästa sockerbetor.
Tro inte på allt du läst om Chinese Restaurant Syndrome, synnerligen inte det som stått i Aftonhoran....

Om du vill sätta dig in i ämnet och från det bilda dig en egen uppfattning:
Since the first report of the so-called Chinese restaurant syndrome 40 years ago, clinical trials have failed to identify a consistent relationship between the consumption of MSG and the constellation of symptoms that comprise the syndrome. Furthermore, MSG has been described as a trigger for asthma and migraine headache exacerbations, but there are no consistent data to support this relationship. Although there have been reports of an MSG-sensitive subset of the population, this has not been demonstrated in placebo-controlled trials.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/4/1058S

PS
Visst är det bäst att äta hemlagad nyttig mat utan tillsatser och andra konstigheter, men någon jävla måtta med kvällstidningsjournalistikens genomslagskraft måste det vara, dom är mest okunniga journalister som sitter och plankar texter för att skapa sensation och sälja lösnummer.
De gånger de skrivit om det ämne jag är verksam/kunnig inom så är det skrattretande hur mycket stolligheter dom skriver om det.


Om du hade läst och förstått mitt inlägg så skriver jag där klart och tydligt att jag blir sjuk av syntetiskt glutatmat.Jag har alltså inte refererat till något som någon annan skrivit. Detta att bli riktigt sjuk av det här giftet är jag ju inte heller på något sätt ensam om.
Vad får dig att tro att jag skulle hitta på detta?

Du skriver en massa skitsnack att jag skulle basera min kommentar på vad någon tidning som du löjligt nog benämner "aftonhoran" skrivit.
Tror du att jag inte vet att det finns naturligt i vissa naturliga födoämnen? , detta dock i MYCKET liten mängd.Du skriver att om man kokar morötter och lök och reducerar detta så får man fram glutamat,detta är helt riktigt men inte på långa vägar lika koncentrerat som artificiellt natriumglutamat.
Du påstår dig vara kunnig inom ämnet och då tycker jag att det är skrattretande och det borde vara någon jävla måtta på dina okunniga kommentarer.
Charlotte Erlandsson-Albertsson är proffessor i medicinsk och fysologisk kemi vid Lunds universitet och jag skulle tro att hon är något mer insatt än dig i ämnet....
http://www.erlanson-albertsson.se/index.html
Läs och lär vad hon skriver om detta.
Här finns en artikel för dom som gillar att läsa i det formatet där hon kortfattat beskriver problemet.
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/glutamat-kan-ge-fetma-och-migran(916547).gm
Superenduro...du tycker också förstås att det är jävligt löjligt att jag två gånger hamnat på sjukhus
avsvimmad och med förmodad hjärtattack???
Detta efter besök på just kinarestauranger!!!
Jag väger 80 kg och är 176 lång och är vältränad och blev helt utslagen av detta nervgift.
Läkarna förstod direkt vad som var felet när jag berättade att jag varit ute och ätit kinamat.
De kunde också konstatera att mitt hjärta var i synnerligen bra kondition och att något hjärtfel inte förekom ,detta trots att symtomen jag fick av glutamatet var väldigt likt en hjärtattack.
Superenduro: Sätt dig in i ämnet innan du kommer med jävligt löjliga inlägg som bara bevisar din okunnighet.
Till er andra undvik detta obehagliga ämne så mycket det bara går...
 
Visst är det ljusa tider i svedala när aftonblaskan är åsiktsskapare :)

Supergeten:Vad får dig att tro att "aftonblaskan" är min åsiktsskapare?
Var vänlig och utveckla detta närmare...
Vad har du för kunskaper och erfarenheter av syntetiskt natriumglutamat?
Tror du att jag skulle skriva ett inlägg här om någonting som jag inte vet något om?
 
Om du hade läst och förstått mitt inlägg så skriver jag där klart och tydligt att jag blir sjuk av syntetiskt glutatmat.Jag har alltså inte refererat till något som någon annan skrivit. Detta att bli riktigt sjuk av det här giftet är jag ju inte heller på något sätt ensam om.
Vad får dig att tro att jag skulle hitta på detta?

Du skriver en massa skitsnack att jag skulle basera min kommentar på vad någon tidning som du löjligt nog benämner "aftonhoran" skrivit.
Tror du att jag inte vet att det finns naturligt i vissa naturliga födoämnen? , detta dock i MYCKET liten mängd.Du skriver att om man kokar morötter och lök och reducerar detta så får man fram glutamat,detta är helt riktigt men inte på långa vägar lika koncentrerat som artificiellt natriumglutamat.
Du påstår dig vara kunnig inom ämnet och då tycker jag att det är skrattretande och det borde vara någon jävla måtta på dina okunniga kommentarer.
Charlotte Erlandsson-Albertsson är proffessor i medicinsk och fysologisk kemi vid Lunds universitet och jag skulle tro att hon är något mer insatt än dig i ämnet....
http://www.erlanson-albertsson.se/index.html
Läs och lär vad hon skriver om detta.
Här finns en artikel för dom som gillar att läsa i det formatet där hon kortfattat beskriver problemet.
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/glutamat-kan-ge-fetma-och-migran(916547).gm
Superenduro...du tycker också förstås att det är jävligt löjligt att jag två gånger hamnat på sjukhus
avsvimmad och med förmodad hjärtattack???
Detta efter besök på just kinarestauranger!!!
Jag väger 80 kg och är 176 lång och är vältränad och blev helt utslagen av detta nervgift.
Läkarna förstod direkt vad som var felet när jag berättade att jag varit ute och ätit kinamat.
De kunde också konstatera att mitt hjärta var i synnerligen bra kondition och att något hjärtfel inte förekom ,detta trots att symtomen jag fick av glutamatet var väldigt likt en hjärtattack.
Superenduro: Sätt dig in i ämnet innan du kommer med jävligt löjliga inlägg som bara bevisar din okunnighet.
Till er andra undvik detta obehagliga ämne så mycket det bara går...

Vad vet DU om mina kunskaper i ämnet?
Du verkar vara totalt hypokondrisk, jag tror det är psyket du har problem med.
Det har gjorts studier där de som på påstått sig vara intoleranta fått kraftiga doser glutamat och inga symptom har kunnat framkallats av glutamatet..det kallar jag seriös vetenskap.
Barometern verkar ha plankat aftonh---- text rakt av.
Vad har kokboksförfattaren Charlotte E/A-son gjort för studie, eller kommit fram till i sin forskning?
 
smaken är som baken. det ända jag gillade från blå band var risgrynsgröt med hallon.
sedan så är frystorkat lätt men smakar nada tycker ja. när jag ha ätit blå band eller någon annan frystorkad mat ha jag fått stopp i magen eller diarre några dar efter intag.

jag tycker blå band och dom andra på marknaden skulle hellre göra en tillsats med kryddor så man krydda själv när man äter maten
 
Vad vet DU om mina kunskaper i ämnet?
Du verkar vara totalt hypokondrisk, jag tror det är psyket du har problem med.
Det har gjorts studier där de som på påstått sig vara intoleranta fått kraftiga doser glutamat och inga symptom har kunnat framkallats av glutamatet..det kallar jag seriös vetenskap.
Barometern verkar ha plankat aftonh---- text rakt av.
Vad har kokboksförfattaren Charlotte E/A-son gjort för studie, eller kommit fram till i sin forskning?

Du har ju inga kunskaper inom ämnet...
Det har däremot seriösa forskare som studerar detta.Det förstår väl alla!
Din disskution liknar en femårings , du kanske är väldigt ung?
Tydligen så verkar du ha problem med människor som har högre utbildning/position än dig själv.
Är det så att genom att nedvärdera andra människor så känner du dig bättre själv?

Två gånger har du nämt dessa studier,kanske på tiden att du tar och ger en länk så att alla kan få se dessa...
För egen del så känner jag direkt på första tuggan den vidriga smaken av glutamatet så det är då ingen risk att man skulle äta detta nervgift av misstag.

Du kanske själv skulle sluta äta detta skitgift så kanske du skulle få en mer mogen och balanserad framtoning,jag tycker faktiskt att det är du som är hypokondriker om någon...
Har du ätit så mycket glutamat att du fått psykiska problem?

Hur kommer det sig att du älskar glutamat så mycket?
Förstår du varför oseriösa tillverkare vill använda så billiga/dåliga råvaror i en produkt så att de är tvungen att använda syntetiska kemikalier för att åstakomma någon form av smak?

Dessutom så har folk börjat förstå allt detta och efterfrågan på bättre livsmedel ökar varje dag.
Seriösa matproducenter jobbar aktivt på fasa ut glutamatgiftet och det är idag ett försäljningsargument att sälja varor UTAN glutamat.

Att försvara glutamat är inte sunt,gör något annat bättre/roligare av din tid istället.
Det bästa av allt är ju att det är frivilligt att äta mat med eller utan nervgift

Tack vare denna tråd kanske ytterligare någon klok själ börjar fundera om detta att ge mat eller snacks till barn som innehåller glutamat.
 
För mig handlar det inte alls om att "vinna" något,
Jag tycker det är ett bra beslut att lägga ner detta då vi båda har fått säga vad vi tycker.
Folk som läser det här har ju nu en chans att själv välja,då är jag nöjd.
Att kalla någon som inte tycker som dig för imbecill tyder ju bara på att du är barnslig och omogen.
 
Du har ju inga kunskaper inom ämnet...
Det har däremot seriösa forskare som studerar detta.Det förstår väl alla!
Din disskution liknar en femårings , du kanske är väldigt ung?
Tydligen så verkar du ha problem med människor som har högre utbildning/position än dig själv.
Är det så att genom att nedvärdera andra människor så känner du dig bättre själv?

Två gånger har du nämt dessa studier,kanske på tiden att du tar och ger en länk så att alla kan få se dessa...
För egen del så känner jag direkt på första tuggan den vidriga smaken av glutamatet så det är då ingen risk att man skulle äta detta nervgift av misstag.

Du kanske själv skulle sluta äta detta skitgift så kanske du skulle få en mer mogen och balanserad framtoning,jag tycker faktiskt att det är du som är hypokondriker om någon...
Har du ätit så mycket glutamat att du fått psykiska problem?

Hur kommer det sig att du älskar glutamat så mycket?
Förstår du varför oseriösa tillverkare vill använda så billiga/dåliga råvaror i en produkt så att de är tvungen att använda syntetiska kemikalier för att åstakomma någon form av smak?

Dessutom så har folk börjat förstå allt detta och efterfrågan på bättre livsmedel ökar varje dag.
Seriösa matproducenter jobbar aktivt på fasa ut glutamatgiftet och det är idag ett försäljningsargument att sälja varor UTAN glutamat.

Att försvara glutamat är inte sunt,gör något annat bättre/roligare av din tid istället.
Det bästa av allt är ju att det är frivilligt att äta mat med eller utan nervgift

Tack vare denna tråd kanske ytterligare någon klok själ börjar fundera om detta att ge mat eller snacks till barn som innehåller glutamat.

Men alltså...

Du går ju ut rätt hårt med att kalla en smakförstärkare (glutamat är ju inte direkt en naturvidrig produkt) för "nervgift", så förvänta dig inte en vidare nyanserad diskussion efter detta. De artiklar du stödjer dig på har båda samma källa, Charlotte Erlanson Albertsson. Att en ensam professor har en åsikt brukar inte anses ge särskilt mycket vetenskaplig legitimitet, i ett modernt vetenskapligt sammanhang (annat var det på Linnés tid, eller Copernikus...)

Att du själv upplevt något, vad det nu vara månde, är ju beklagligt men inte heller det vidare tungt vägande i strikt vetenskaplig mening. Vetenskapen har förvisso inte alla svar (tack och lov), men innan man basunerar ut att något är ett "nervgift" eller ett "skitgift", och att "försvara glutamat är inte sunt", eller t o m "kriminellt" (minerals inlägg, ovan) bör man ha mer på fötter.

Däremot tycks ju det vetenskapliga underlaget, från kontrollerade studier, inte stödja att glutamat skulle vara farligt. Du har t ex två reviewartiklar i Journal of Nutrition, 2000, samt Clinical and Experimental Allergy, 2009. Jag citerar abstractet från den senare:

"...decades of research have failed to demonstrate a clear and consistent relationship between MSG (monosodium glutamate, min anm) ingestion and the development of these conditions."
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/4/1058S
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2222.2009.03221.x/abstract

Vill man skippa det vetenskapliga snacket, så finns det lite referenser på wikipedia också:
http://en.wikipedia.org/wiki/Glutamic_acid_(flavor)

Med all respekt, men just dessa dramatiska, nyanslösa, kompromisslösa beskrivningar och en total brist på lyhördhet på motsatta argument (förknippat med affekt) tycker jag ofta hör ihop med oförklarliga lidanden som "amalgamförgiftning", "elallergi", eller fördenskull "glutamatförgiftning".
 
Känner mig tvungen att göra ett inlägg.
Hade med mig två av blå bands nya dyra rätter till Sarek i sommar. Om jag inte hade varit så långt från civilisationen hade jag aldrig ätit upp skiten.
Hade med mig "Oxkött med rödvinssky" och "Medelhavspasta med kyckling".
Den sistnämnda var riktigt äcklig. Kan beskriva den som en misslyckad måltid som någon försökt rädda med ketchup. Tror ingen kan gissa att den innehåller kyckling. De får lägga ner mer jobb på smaken än namnet i fortsättningen.
Har ändå tyckt att deras tidigare billigare måltider varit bra.

//Gustav\\
 
Jag tror inte jag är ensam om att vilja slippa umami-marinera mina smaklökar när jag äter ute. Jag är inte så säker på att smakförstärkare är farligt, men jag är hundraprocentigt säker på att det är en onödig och dominant krydda.

Själv brukar jag inte tillsätta natriumglutamat i min matlagning, och i färdigrätter är det ju ett av flera bra tecken på att man har snålat. Det är ungefär som att först spä ut med vatten och sen tillsätta billig stärkelse för att få tillbaka en fastare konsistens.

Att man traditionellt använder glutamat i viss typ av matlagning är en annan sak, eftersom man ju då är ute efter umami på ett annat sätt än när man gör till exempel kalops.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...