Sy mitt eget Hillenberg..

Är det någon som vet var man kan få tag på mönsterkonstruktioner till ett Keron, Unna eller Namataj tält ? Tips på vart men letar för att hitta mönster, materialbeskrivningar mm ?
 

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Mönsterskydd

Intressant projekt.


Nu är det ju så att komersiella företag har en tendens att mönsterskydda sina produkter. Det innebär att det är förbjudet att sälja mönster och beskrivningar hur du kopierar tälten. Dock är det fullt lagligt att kopiera för eget bruk. Det enklaste sätten är nog att gå till en friluftsbutik och säga att du vill se tältet uppslaget. Skissa upp de delar tältet består av och mät med måttband. Du får väl hitta på någon bra ursäkt till affärsbiträdet.


Min spontana tanke är varför nöja sig med Hillebergs lösningar. Fundera själv ut detaljer som du skulle behöva i dina aktiviteter, t ex utluftningsstrut på toppen om du ofta lagar mat i tältet (polar/vinterfjäll) eller lucka för kameraobjektiv (fotografering). Dessutom kan du lägga till bra mönsterskyddade detaljer från andras tält. Skaffa kataloger från massor av tälttillverkare.


Sedan kan du utgå från Hillebergs måttbeskrivningar i deras katalog och med en bra formelsamling geometriskt beräkna olika mått. Gör en modell i papp och silkespapper. Jag har själv ett Nallo 2. Hillebergs mönster verkar vara synnerligen enkla, jämfört med TNF eller Mountain Herdwear. Med stora bitar och få sömmar finns det lite som kan brista och läcka.


Jag har inte själv sytt ett tält, men tanken på en lättviktspresenning att flexibelt användas som vindskydd finns. Fortfarande på planeringsstadiet.
Tältvävar finns hos Moskoselkåtan (www.moskoselkatan.se) och Point North (www.pointnorth.co.uk).


Skriv gärna hur projektet fortlöper.


Lycka till
Anders Villumsen
 

Mysticman

Gäst
sy själv

Köp ett billigt begagnat istället, det gjorde jag. Jag gav under 2000 för ett begagnat Hilleberg i halvtaskigt skick, men efter lite jobb är det helt okej. Materialet (Eastonbågar, väv och dragkedjor) är såpass dyra att jag tror att detta blir den billigaste lösningen.


Svetsa sömmar är inte lätt. Jag använde Liquisole-lim. Detta funkar på nyare hilleberg med polyurethane-belaggd väv, de äldre ska limmas med silikon.


Kolla in Walrus tält på www.globetrotter.de, dom är prisvärda. Globetrotter har massa saker för tältreparation och tältslöjd (bågar mm).
 

gereonsson@oreline.net (Staffan Gereonsson)

Gäst
Tältväv och funktionstyger

Det finns ett företag i England som marknadsför funktionstyger och tältvävar. De har även enklare mönster till tält mm. Fraktkostnaderna är helt OK.


http://www.penout.force9.co.uk


Staffan
 
Är det inte ett Fransson

du skall sy. Om du nu påbörjar ett stort och dyrbart projekt som en tältsömnad är det då att ta tillfället iakt och förbättra efter eget huvud.
Hemmasydda tält blir sällan billigare än orginalen men väl personligare och ibland lättare.
Berätta gärna hur det blev när du väl blir färdig.

Go tur

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
vandrafjäll Mitt Sovsystem -40° Bo och sova 6
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
nermander Mitt blå ryggåstält på Rusta Bo och sova 13
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
markusbacka Kallt som fan, sy eget sovsäcksöverdrag? Bo och sova 61
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
Yoka Eget tältbygge? Bo och sova 10
Öhrnell Om att sy ett eget tält... Bo och sova 17
capman Bygga eget fast trä-vindskydd. Bo och sova 3
heho05 Sy eget tält Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.