Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Härlig bild MAW. Härlig ringbrynja(!), kniv och mat.

Tack. Haha ringbrynja, ja du har avslöjat mig! Handsken är eg bara inte en skyddshandske för slakt och ostronöppning, utan en del av en hel dress jag har. Det finns även en top och ett par byxor samt en högerhandske som jag bär men inte syns på bilden. Mössan återstår att köpa. Både snyggt och ultimat för fumliga knivinitressenter med vassa leksaker!
 
Absolut! :).

Jag hade tyvärr ingen Chablis eller ostron för den delen, endast hempulade pommes och kycklingbröst i vitvinssås. Det fick duga som middag. Vinet öppnades med min Laguiole-vinöppnare där det också sitter en liten kniv ;).

~Paul~

"Duga" :). Låter riktigt nice. Själv rundade jag av med ärtsoppa efter ostronen...!
 
"Duga" :). Låter riktigt nice. Själv rundade jag av med ärtsoppa efter ostronen...!
Låter inte dumt. Jag förmodar att ärtsoppan var hemlagad? ;). Mycket timjan och/eller mejram i också och en söt senap så är man hemma. Jag brukar baka ett trevligt bröd till ärtsoppan som påminner om tunnbröd. Det smörar jag med äkta smör och lägger på hackade hårdkokta ägg, samt rullar ihop det hela. Kanongott till ärtsoppa!

Sorry för OT. Jag använder självklart min Fällkniven Oden till att smöra mackan med ;). Sådär, nu har man fått in kniven i sammanhanget ☻.

~Paul~
 
Grepp är utmärkt.


EKA Swede 38 tycker jag är den perfekta kniven om man bara får äga en kniv.

Jag tog del av Mora-inläggen senaste dagar. Tidigare har jag inte haft "någon känslomässig bindning" till mora-knivar, till skillnad från EKA. Fast positiva användarkomentarer från olika delar av världen påverkar och presenterade Bushcraft Black ser både snygg och användbar ut.

Jag läser om EKA H8 hos handlare och forum. Det är en jakt-kniv. Jag jagar inte. Någon kanske kan berätta om det är en bra till det. Eller annan användning.

Jag har också 38 men stör mig ibland på att fingerskyddet är lite i vägen. Sen är det ju praktiskt med lås om man petar och joxar. Opinel i kol att rekommendera.

Jag har tidigare t o m varit lite anti-mora då jag ansett att livet blir så jädra tråkigt om man ska vara så förbenat pragmatisk hela tiden. Where's the fun? som man säger på film. Det roliga ligger i användningen när man märker att systemet fungerar så bra. Alla moror är dock inte likvärdiga. För mig är det först och främst classic-serien som har något att erbjuda.

Jag har faktiskt följt virtuovice redan från början men tappade intresset för något år sen när han började med ficklampor och för mycket "taktiskt" härj. Det han säger om konvexa eggar är bra för slakt men kanske inte så bra för trä där du ofta vill att eggen ska bita. Trots att skandinavisk slipfas är på många sätt är effektivare att tälja med har konvex egg många fördelar. Själv tycker jag helt enkelt dom känns bättre att skära med. Konvexa eggar smälter igenom materialet.

En konvex egg är okej att bryna men inget slår kol-mora. Mycket enkelt och snabbt att bryna upp och det är viktigt! Jag har ägt en TK2 som virtuovice gillar och det tar evigheter att bryna det där 3G-stålet!
 
Jag har ägt en TK2 som virtuovice gillar och det tar evigheter att bryna det där 3G-stålet!
Med rätt utrustning är det inte svårare än att bryna kolstål.

Jag har tre billiga diamantbrynen från Lidl och en EZE-lap från 120 till 400 och därefter keramiska brynen från 600 till 2400, samt 8K natursten, samt strigel mättad med Tormekpasta på 3 µ. Går man igenom alla dessa steg så är det en smal sak att bryna 3G eller ännu mer legerade och hårda ståltyper.

~Paul~
 
Citat av monokrom :
Jag har ägt en TK2 som virtuovice gillar och det tar evigheter att bryna det där 3G-stålet!
Slut Citat

Citat av DePaul:
Med rätt utrustning är det inte svårare än att bryna kolstål.

Jag har tre billiga diamantbrynen från Lidl och en EZE-lap från 120 till 400 och därefter keramiska brynen från 600 till 2400, samt 8K natursten, samt strigel mättad med Tormekpasta på 3 µ. Går man igenom alla dessa steg så är det en smal sak att bryna 3G eller ännu mer legerade och hårda ståltyper.

~Paul~
Slut citat.

3G är inte svårare att skärpa än andra hårda stål med högt nötningsmotstånd.
Paul har nog finare grejer än vad jag använder,men ett DC bryne och en Autosolpreparerad läderbit i fickan fixar det mesta inklusive 3G.

Mikael
 
Låter inte dumt. Jag förmodar att ärtsoppan var hemlagad? ;). Mycket timjan och/eller mejram i också och en söt senap så är man hemma. Jag brukar baka ett trevligt bröd till ärtsoppan som påminner om tunnbröd. Det smörar jag med äkta smör och lägger på hackade hårdkokta ägg, samt rullar ihop det hela. Kanongott till ärtsoppa!

Sorry för OT. Jag använder självklart min Fällkniven Oden till att smöra mackan med ;). Sådär, nu har man fått in kniven i sammanhanget ☻.

~Paul~

Jaså det gör du!:)

Visste inte att Du samlade på NL serien också.

Appropå smöra macka med Bowie.
När jag som 14 åring kom hem till mina farföräldrar med min nyinköpta Solingen Bowie,höll dom på att flyttpacka och alla husgeråd låg redan i flyttkartonger.
Lunchmackorna var ett måste och min farmor såg ingen annan råd än att använda den enda tillgängliga kniven just då,vilket var min stiliga Bowie.
Att se min lilla farmor smöra mackorna med den stora Bowien var en syn jag sent ska glömma!
Farfar myste lite i smyg,han förstod vad pojkar behöver.:)

Det här var 42 år se'n och tiderna förändras.
Jag kunde gå omkring på stan med Bowien hängande i bältet,vilket jag också gjorde.
Det vore ju otänkbart i dagens värld.
Skulle man göra det,skulle man ju bli finkad av en hel busslast Darth Vader poliser med svarta hjälmvisir!:)

Mikael
 
Senast ändrad:
3G är inte svårare att skärpa än andra hårda stål med högt nötningsmotstånd.
Paul har nog finare grejer än vad jag använder,men ett DC bryne och en Autosolpreparerad läderbit i fickan fixar det mesta inklusive 3G.

Mikael

Ni har rätt. Jag tar tillbaka. Men till mitt försvar vill jag säga att jag använde en DC4, diamantbryne alltså. Min slutsats kom sig av att det helt enkelt var så mycket lättare att bryna vg10. Men med rätt doningar så...

Det ändrar ändå inte på faktum att kolstål är lättskärpt. På senare tid föredrar jag ett stål som tappar skärpan snabbare men är lätt att bryna tillbaka, framför ett stål som håller länge men tar längre att bryna. Det är väl bara en smaksak egentligen och beror på användarens profil. Jag har få knivar och är kanske ovanlig i det att jag bryner ofta, så stål med stor skärpevaraktighet var liksom slöseri på mig upptäckte jag.
 
Ni har rätt. Jag tar tillbaka. Men till mitt försvar vill jag säga att jag använde en DC4, diamantbryne alltså. Min slutsats kom sig av att det helt enkelt var så mycket lättare att bryna vg10. Men med rätt doningar så...

Det ändrar ändå inte på faktum att kolstål är lättskärpt. På senare tid föredrar jag ett stål som tappar skärpan snabbare men är lätt att bryna tillbaka, framför ett stål som håller länge men tar längre att bryna. Det är väl bara en smaksak egentligen och beror på användarens profil. Jag har få knivar och är kanske ovanlig i det att jag bryner ofta, så stål med stor skärpevaraktighet var liksom slöseri på mig upptäckte jag.

Ja i såfall är ju en Mora i kolstål med en hårdhet på 60 rockwell en utmärkt kompromiss!
Skärgeometrin på TK2:an är dock överlägsen de flesta Mora modeller,men med flitigt användande av DC brynet så går även det att fixa!

Mikael
 
re

En skön fällis:)

bbb-1.jpg

bbbb.jpg

bb-1.jpg


O en mindre jägare jag gjort med 8 cm blad o masur:) Någon frågade tidigare vad det var för klocka o det är en prc 200 som någon gissade.

fem-91.jpg
 
re

Mikael W skrev något om en Bowie tidigare så jag lägger fram den här bowien jag gjort:)

tv-739.jpg


Och för att prata lite mat så kommer en bild på ett par limppor jag gjort i en gammal hederlig vedugn här hemma:)

brd.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.