Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mina två favoriter. Skiljer sig en del från det som generellt uppskattas på Utsidan men jag använder dom och är nöjd.

Terzuola ATCF samt Emerson CQC-6.
/Per
 
Grattis till Terzuolan! Ser superfin ut! Jag har haft två av hans liner locks men hade otur med dem. Antydan till glapp. Inget sånt problem med din?
 
Köp en PM2 då.
Vet inte hur du ställer dig till flippers men för min del är dom inte intressanta.

/Per

Känns bara som ett bra köp att missa, har inte riktigt bildat mig en åsikt ang. flippers ännu heller. Spyderco Southard ligger på ~3500:- i Sverige.

Tror nästan jag får sälja av mig något och köpa båda ;)
 
Pm2 är en bra kniv. Jag har haft en sådan. Den stora choilen störde mig dock så den såldes. För mig är Pxl wh överlägsen.
 
Vet någon något om denna kniv eller var man kan köpa den?
Tror den heter victorinox solo sa green, men hittar inget annat än bilder.
11731074426_5da80c7f8f_o.jpg
 
Måste den vara grön?

http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=75145&s=alox

Vad jag känner till så är denna modell utgången.

~Paul~

Tack för länken!
Synd att den var utgången. Är det någon sorts limited edition likt denna? http://www.victorinox.com/global/en...ioneer-Alox-Limited-Edition-2015/p/0.8201.L15

Måste väl inte vara grön, men har tillräckligt med knivar. Ville testa victorinox, men kan inte motivera ännu en kniv om jag senare skulle vilja ha en annan eller färg ;)
 
Är det någon som känner till en makare i Sverige som gör skalor på beställning till div. fällknivsmodeller? Såg lite verk av en kille i USA och blev genast nyfiken - skulle vara jättekul att ge lite nytt liv i vissa i samlingen.
 
Jag skulle inte använd uttrycket flatslipade om knivarna 1.2 och 4.

Bosse

öh, jo de är alla flatslipade men med olika utseenden. Emellertid inte fullt flatslipade! Eller "FFG" som den anglosaxiska förkortningen lyder. ;)Till skillnad från olika varianter på skålslipade eggar eller "Hollow grinds", mejseleggar - "Chisel grinds" eller konvexa eggar. Sen finns det förstås avancerade komibinationseggar, det där är framför allt japanerna experter på.

Det går förstås leka med terminologin. En klassiska skandinavisk slipning, "Scandi grind" är ju egentligen en "Sabre grind" som är "Zero ground" och i vilket fall en flatslipning.

Även Daghettan är flatslipad även om det är en spearpoint som drar åt "dagger"-hållet även om den inte är symmetrisk.

/ J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.