Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Är i älgskog idag. Har med fyra knivar. Brusletto Norge kniv, eka 88. Båda i bältet mora 2000 i ryggsäck samt buck Stockman 303 i byxficka. Min eka 88 har skaft av Mazur Björk. Den är inköpt för ca tre år sedan på jula. vackert trä. Bra Sandvik 12c27 slål. Tunn och fin med bra form på blad och skaft. Jag har en äldre knivar av samma modell med skaft av bubinga. Den nya är genomgående slarvigt gjord. Inte crisp i vinklar på stål låsarm och blad. Hollowground i stället för flat. Skitdålig ytbehandling etc. Helheten är dock en väldigt användarvänlig och bra kniv. I detta fall blir helheten mer än detaljerna. beklagligt dock inte den gamla kvaliteten fick fortgå

Nu sedan skaftmaterialet blivit väl inoljat så ser min nya kniv mycket exklusivare ut en min gamla med bubinga Endast någon som Är van att titta på knivar och deras detaljer ser den avsevärda kvalitetsskillnad vad gäller byggnad som skiljer dessa två knivar. Liknande kvalitetsproblematik går att se i jämförelsen mellan en gammal morakniv med inlagt stål och nitad Tånge. En ny morakniv har ej genomgående Tånge sämre träarbete etc. 95 % av kniv användare uppmärksammar inte denna typ av skillnader. Följer av detta att jag irriterar mig en smula på att min nya eka 88 har sämre detaljarbete en min äldre. Användarmässigt mycket liten skillnad. I princip bara grund hollowground i stället för flat scandi grind. ( fast sämre är det )
Mazur björken Gör att de flesta människor föredrar min nya kniv Och tycker att den är vackrare.

Bosse
 
Någon som kan tänka sig att sälja en EKA 88?

Vill ha tag i en tillverkad innan 2010. Har en Eka 45 i nyskick med originalkartong och medföljande produktblad som jag kan byta med.
 
Murray Carter är ju en legendarisk slipmästare. Har vunnit ett flertal tävlingar men alltid varit kritiserad för att de facto fuska. Han kör nämligen på (allt som oftast) en substantiell råegg!

Skeden i det aktuella fallet är helt uppenbart värmebehandlad enligt konstens alla regler. Jag kan dessutom tänka mig att det inte rör sig om ett simpelt 18/8 eller 18/10 stål som ju används till reguljär besticksproduktion ;).

~Paul~

Vid 5.30 berättar han att skedarna är specialgjorda åt honom och vilka stålsorter det är.
 
Buck 303. Tittar lite mer på vad som finns i knivparken denna älgjaktshelg. Förutom jaktknivar bär jag en fickkniv. En amerikansk fickkniv av stockman modell med tre blad av rostfritt 420 hc. Ett standardstål som buck hanterar bra. Skaftet är svart delrin mässing och rostfritt. Bladen är ca 6 cm clippoint, och 4 cm sheepfoot i ena änden och 4 cm speyblad i andra änden. I Ärlighetens namn är detta blad mera av penn typ än kastrerings typ. Hela kniven är drygt 8 cm. Mycket stadig kniv för sin storlek. Troligen användbar på älg i en nödsituation inget som kommer att hända här dock. Användbar på älg i en nödsituation inget som kommer att hända här dock. En liten amerikansk fickkniv med hur mycket gott rykte i hemlandet.En liten amerikansk fickkniv med mycket gott rykte i hemlandet. Jag föredrar liknande kniv med kolstål och Jag föredrar liknande kniv med kolstål nysilver och ben eller trä men just denna buck har fördelen att inte ta skada av att ligga i blöt byxficka om man glömmer bort den på kvällen i jaktbyxan.

Bosse
 
Buck 303. Tittar lite mer på vad som finns i knivparken denna älgjaktshelg. Förutom jaktknivar bär jag en fickkniv. En amerikansk fickkniv av stockman modell med tre blad av rostfritt 420 hc. Ett standardstål som buck hanterar bra. Skaftet är svart delrin mässing och rostfritt. Bladen är ca 6 cm clippoint, och 4 cm sheepfoot i ena änden och 4 cm speyblad i andra änden. I Ärlighetens namn är detta blad mera av penn typ än kastrerings typ. Hela kniven är drygt 8 cm. Mycket stadig kniv för sin storlek. Troligen användbar på älg i en nödsituation inget som kommer att hända här dock. Användbar på älg i en nödsituation inget som kommer att hända här dock. En liten amerikansk fickkniv med hur mycket gott rykte i hemlandet.En liten amerikansk fickkniv med mycket gott rykte i hemlandet. Jag föredrar liknande kniv med kolstål och Jag föredrar liknande kniv med kolstål nysilver och ben eller trä men just denna buck har fördelen att inte ta skada av att ligga i blöt byxficka om man glömmer bort den på kvällen i jaktbyxan.

Bosse
303 Cadet är ju en klassisk/legendarisk Buck-modell. Precis som du skriver så handlar det snarare om en gentlemannakniv snarare än en tung arbetshäst, trots sin "stadighet".

Skall man använda kniven till lättare jakt, allround samt en och annan tomatskiva så är nog 420HC-varianten att föredra. Så där är vi överens. Till vitrinskåpet skulle jag återigen föredra den andra varianten, dvs med ben eller äkta trä i skollorna, samt nysilver. Precis som du m a o :).

~Paul~
 
Om man nu bara ska köpa en bra allroundkniv för hyffsade pengar, är det EKA 88 som gäller då?

Böker Tech Tool City 1 (fjantigt namn) ser också bra ut, för ca 300 kr inkl frakt. 12c27 stål och g10 grepp. Dock ej låsbart blad.
Jag har både den och 88:an på ingång i veckan, kan återkomma.
 

Bilagor

  • 01bo801.jpg
    01bo801.jpg
    27.6 KB · Visningar: 726
Om man nu bara ska köpa en bra allroundkniv för hyffsade pengar, är det EKA 88 som gäller då?
Det hela beror på vad man principiellt använder sin kniv till, samt hur pass mycket pengar man är beredd att punga ut med.

Personligen föredrar jag smäckra, flatslipade blad med så liten ansats/ricasso som möjligt.

Några av mina favoriter:

Fantoni Dweller, Sandvik 19C27 rostfritt stål, snakewood-grepp
MinFantoniDweller19C27Snakewood4.jpg


Le Thiers Florinox Large, Sandvik 12C27 sydamerikanskt snakewood-grepp, roll lock
MinLeThiersFlorinox.jpg


Le Thiers G. David for Arbaléte Co, Sandvik 12C27 buffelhorn-/bengrepp
MinAlbareteLeThiersavGDavid3.jpg


Florinox Akma, Sandvik 12C27, elfenbenrepp, roll lock
MinFlorinoxAkmaSandvik12C277.jpg


Spyderco Bradley Air, CPM M4 REX verktygsstål, glasfibergrepp
MinSpydercoGBradleyAirCPMM4REXenavtvknivar2A.jpg


Jag använder mina vardagsknivar (EDC) till lättare matprepp, öppna kuvert och paket, skära av snören osv.

~Paul~
 
De Paul . Din Fantoni ni ser mycket fin ut. Har även sett dem göra Lone Wolf city knife. Original design skall visst vara Bob Loveless. I hans version City knife finns ett främre rostfritt bolster och skaftet är av grön canvas Micharta. Stålet bör vara Sandvik 12 c 27. En av de dröm knivar man aldrig köpte. Din Spyderco ser också mycket fin ut.
Intressant stål.

Gällande min egen buck 303 så är det en version med två lager och skränkta blad. Den har fortfarande sheepfootbladet I den traditionella änden tillsammans med clippoint bladet. Nya 303 or har tre lager samt sheepfofotbladet I andra änden. Jag fick kniven i gåva av en forummember på bladeforums. Väldigt uppskattad present. Tilläggas bör att jag Även äger modell 307 Wrangler. Det är en riktig koloss till Stockman. Köpte den för studiebidraget någon gång kring 1982. Använt den väldigt lite då den är väldigt stor men en uppskattad kniv i min samling.
Bosse
 
Personligen anser jag att båda typerna har sina för- och nackdelar. Om det handlar om en kniv som jag faktiskt ämnar att använda så kör jag gärna på kraton. En kniv till samlingen får dock gärna vara utrustad med ett trägrepp :).

Jag kan t o m acceptera plast i vissa fall, beroende på hur väl/ergonomiskt utformat greppet är. Ett exempel på en bra utformning är mitt senaste förvärv "Knivsmeden"-fällkniv:

Mycket intressant kniv! Aldrig sett den.

Vad gäller material är jag ingen "snobb" på det sättet. Jag äger fällknivar med de flesta material i handtaget tror jag.

Som: ren plast, FRN-material - FRN, Griv-Ex, Zytel m fl, andra konst/kompositmaterial som micarta i olika varianter och G10, Nishijin (glasfiber), kolfiber, kolfiber/G10 laminat, metall - stål i olika varianter, titan, aluminium, "pot-metal" (blandade rester) vidare till trälaminat "pakkawood", "Dymondwood" o dyl till äkta trä.

Det är väl mest att jag tycker att vissa material passar vissa knivtyper/utseenden bättre än andra. Det gäller t ex "88an" som jag utseendemässigt tycker överlägset bäst om i masurbjörk. därefter ek och bubinga (den versionen jag har) och sist kraton även om jag medger att jag bara sett den på hemsidan! :)

Just det har inget med praktiska överväganden att göra. Där är den troligen nog så bra!

/ J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.