Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hej på er! Har en fundering. Skaffade ju en Spyderco tenacious i typ våras lr när det nu var. Tanken var att den skulle fungera som vardagsfällis. Men jag tycker att den ser rätt aggressiv ut. Detta gör att jag inte bär den särskillt ofta. Tror ni att risken att åka dit för brott mot knivlagen eller att iaf få en kniv beslagtagen ökar IOM det?

Om man ex jämför fällisen i inslaget ovan med en spyderco så säger iaf det sunda förnuftet att det är värre att bära min spyderco i fickan.

Jag vill ju ha en vardagsfällis att använda till vardagsproblem. Kartonger, snören, vakuumförpackningar, blisterpack, pilla upp en lucka you name it.

Men allt detta faller ju om jag har en kniv jag inte bär.
 
Tyvärr är chansen stor att man åker dit på ett "dagligt bärande" utan annan speciell anledning, typ fisketur.
Jag skulle tro att en mer aggressiv kniv skulle få rätten att göra processen kort.. Bildligt och bokstavlig.

Enda sättet att bära lagligt. *host* Är att inte bli kollad.
 
Sax?! SAX?! heter den här tråden stort saxintresse visa din favoritsax?!

skämtåsido, en sax blir för stor i normalfallet och för meckig att hålla på med i det fallet du länkade till. Vidare brukar saxar aldrig vara bra till att skära runt inspektionsluckor och ej heller bända loss dem/skruva med vilket jag i mitt yrke ofta tvingas till.

Ska man inte som vanlig hårt arbetande svennebanan kunna ha en vanlig fällkniv på sig i det här landet för diverse göromål?
 
Ja, så resonerar jag med. men då jag inte bär typ snickarkläder är det svårt att hävda behovet mot någon som inte vet hur mina dagar ser ut.
 
Appropå lagen "skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa"
Alla knivar jag har är att betrakta som verktyg och inte vapen...;-) Så länge du inte tar fram och viftar med den vid fel tillfälle varför oroa sig?
 
ja risken att bli kroppsvisiterad är tämligen liten nästan obefintlig för en normal skötsam person. Däremot kan man ju vara vid fel plats vid fel tid, eller stämma in på nåt signalement eller nåt. Eller att nån får panik när man ska ta sig in i en leksaksförpackning på allmän plats :)
 
Man kan inte bara läsa lagen och förarbeterna tyvärr. Praxis är vad man måste förhålla sig till. Tyvärr så ser det ganska mörkt ut på den fronten.

Så om man vill bära en mindre fällkniv/multitool så ska man nog göra det med förståelsen att det inte är lagligt enligt praxis. Sen att det är helt åt helvete är en annan femma.
 
ok, så tillbaka till frågan. Tror ni man lättare kommer undan med att bära kanske en lite finare, dyrare och i mer klassiskt eller arbetsmässigt utseende än med nåt som ser mer aggressivt ut? finns ju massor att välja mellan.
 
Jag tror absolut att det kan göra skillnad. Både hos polismannen och ev domare och nämndemän. Tror det säkraste är nog en klassisk SAK i rött. Även om det är turen man får förlita sig på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.