Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fina SAK-knivar.

Tyvärr envisas man på fabriken med att montera stjärnskruvmejseln i mitten på greppet vilket begränsar dess mångsidighet.

I övrigt är de dock jättefina och det råder dött lopp mellan dessa två. Vicen har en extra skruvmejsel men å andra sidan så är Wengers konservburköppnare och sax bättre än den som sitter på Vicen samt att man också får pincett och tandpetare.

~Paul~
 
Saxarna är identiska, om du kikar efter. Vic verkar använda Wengers saxar på dessa och flera andra nya modeller. Är väl restlager från när de köpte upp Wenger i höstas.
Vicen här har pincett och tandpetare också, men det syns inte på bilden.
 
Saxarna är identiska, om du kikar efter. Vic verkar använda Wengers saxar på dessa och flera andra nya modeller. Är väl restlager från när de köpte upp Wenger i höstas.
Vicen här har pincett och tandpetare också, men det syns inte på bilden.

Det är ett stort steg framåt att man bytt till Wengers sax. Den har alltid varit bättre än den på Vicen. Bra att det dessutom också finns tandpetare och pincett på Vicen. Det gör valet ännu svårare ;).

Som sagt, dött lopp. Valet hänger på vad man anser är viktigast. En extra skruvmejsel (Vic) eller en effektivare konservburköppnare (Wenger).

~Paul~
 
Mejseln i mitt fall. Gillar nya Vicen bättre. Enda minuset är att de har "Wengers" knivblad. Gillar formen på Vics traditionella knivblad bättre. Längre och smalare.
 
Wenger Evo 18. Ovan Vic Delemont Evo 18.

Fina modeller!

Blev lite förvirrad, när jag tittade på modellutbudet av Delemont 17 och 18.

Vad är det för skillnad mellan alla olika varianter?
En variant av nr 17 verkar ha bladlåsning och det gillar jag.
Annars var det svårt att förstå vilken modell,som gäller.


Mikael
 
Håller med Paul om

att stjärnskruvmejsel bör ändmonteras. Finns åtminstone på en del äldre Vicar och på Victorinox multitool.

Thure
 
Och som sagt på deras MTs. Här på Swisstool Spirit X, det bästa MT på marknaden enligt mig.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    39.4 KB · Visningar: 460

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.