Tältkåta

Innertält eller inte?

Vi ska investera i tält för familjen (2v + 3b under 10år) och just nu lutar det åt ett Tentipi Zirkon lätt eller Helsports Vardanger. Vi kommer hålla till både på fjäll och i skog och det jag bekymrar mig mest över just nu är hur mygg/knottätt dessa kåtor är i grundutförande, dvs utan innertält? Jag har läst om tipsen med spira-tabletter och det verkar ju funka bra med bara yttertält. Men, jag har även noterat att vissa tycker att det smiter in knott/småsve etc även om man skulle ha innertält, någon som erfarenheter kring detta? Det kanske inte är ett argument att köpa innertält bara för att komma undan knotten och myggen?

Helst vill jag nöja mig med ett yttertält för att komma ner i vikt (och i pris, tentipis innertält kostar en hel del), för det kommer bli nog med att bära för oss vuxna då barnen är så små.
 
Tentipis innertält är täta såvitt jag vet. Det är ett innertält med golv och myggnät som man knyter runt mittstången.

Utan innertält är den svaga punkten vid marken. På bra mark är det enkelt att få helt tätt, men på risbevuxna marker är det svårare. Det går att få helt tätt även på risbevuxna marker, men då får man kämpa litet.

Topphatten på min kåta (Tentipi safir) är helt tät, och det finns dessutom ett myggnät som man knyter kring mittstången.
 
Går i tankar på att skaffa en tältkåta. Vill gärna hålla budgeten nere. Sneglar på Helsports varianter på XXL med endast ytterduk och mittstolpe. Någon som kan rekommendera dessa?
Hur stor är skillnaden med eller utan innertält. Går det att få ett bra klimat i en sådan tunn duk under måttliga vinterförhållanden, dvs ett par minusgrader.
Är det något att ha?
 
Går i tankar på att skaffa en tältkåta. Vill gärna hålla budgeten nere. Sneglar på Helsports varianter på XXL med endast ytterduk och mittstolpe. Någon som kan rekommendera dessa?
Hur stor är skillnaden med eller utan innertält. Går det att få ett bra klimat i en sådan tunn duk under måttliga vinterförhållanden, dvs ett par minusgrader.
Är det något att ha?

Helsports kåtor är bra. Själv gillar jag golv för att få lite rena ytor och mindre kondens. Är det kyligt blir det viktigt att få tätt mellan duk och mark eller duk och golv. Själv löste jag det genom att sy fast fallskärmsduk mellan golv och tältduk och nu är kalldraget ett minne blott.

Kallfålla eller ventilationsslang fram till eldlåda eller kamin gör underverk och blir näst viktigast för att slippa iskyla på golvet.
Innertält gör att det blir ännu varmare och behagligare men de andra punkterna är viktigare att ordna.

Numera sitter både golv och innertält monterade konstant i min varanger 4-6 och i den kör jag bara med kamin.
Skall det eldas i eldlådan tar jag en annan kåta.

Fotogenvärmare kan vara ett alternativ men det har jag inte provat.
 

Bilagor

  • IMG-20140216-WA0014.jpg
    IMG-20140216-WA0014.jpg
    27.7 KB · Visningar: 1,233
Det blev en "enkelväggig" Helsport kåta. Missade tyvärr att komma över Varangern till bra pris.. :( Fick bli en Dividal till bra pris istället. Provuppslagen idag och genast blev man sugen på att dra iväg till skogs.. Får bli nästa helg..

Återstår att ordna en kamin. Något man ska tänka på när man kör ett kaminrör genom toppen på en tältkåta med det materialet? Hur isolerar ni era kaminrör där den går genom duken? Räcker det att ordna ett spirorör med lite luft mellan det och kaminröret, som jag sett vissa gjort? Hur högt över duken/tälttoppen bör man ha utgångshålet?

Någon som har tips på bra billiga och lätta kaminer? Gärna en så att man kan ställa en kastrull eller kaffepanna på den..
 
beslutsångest

varit ute efter en kåta från tentipi i över tio år nu. men kan fan fortfarande inte bestämma mig ang. storlek. vill ju gärna ha mycket space när man är ute o kåtar runt....mestadels ute själv men dom 4 ungarna börjar bli stora och vissa vill följa med+ sambo som är svamptokig. brukar paddla på sommaren o pulka på vintern. så att släpa runt ska nog inte bli nåt problem. lutar åt en 7.a......men ska man ut själv o vandra så känns den nog lite väl stor och tung. då blir nog en 5.a bättre. Blir turer i skogsmark. Kanske t.o.m svårt att hitta bra platser för en större kåta. Försöker väl bara övertala mig själv om att 5.an blir bättre(och billigare) tillägga att jag inte har någon möjlighet att känna o klämma på någon av modellerna ...
i vilket fall så blir det en i bomull/polyester
Ahhh...blir galen när man inte kan se dom uppställda någonstans.
någon vänlig som kan ge lite input till en vilsen själ : )
(går ju o beställa hem o sätta upp o returnera om det inte passar men känns mest bökigt-
tack på förhand
 
Senast ändrad:
varit ute efter en kåta från tentipi i över tio år nu. men kan fan fortfarande inte bestämma mig ang. storlek. vill ju gärna ha mycket space när man är ute o kåtar runt....mestadels ute själv men dom 4 ungarna börjar bli stora och vissa vill följa med+ sambo som är svamptokig. brukar paddla på sommaren o pulka på vintern. så att släpa runt ska nog inte bli nåt problem. lutar åt en 7.a......men ska man ut själv o vandra så känns den nog lite väl stor och tung. då blir nog en 5.a bättre. Blir turer i skogsmark. Kanske t.o.m svårt att hitta bra platser för en större kåta. Försöker väl bara övertala mig själv om att 5.an blir bättre(och billigare) tillägga att jag inte har någon möjlighet att känna o klämma på någon av modellerna ...
i vilket fall så blir det en i bomull/polyester
Ahhh...blir galen när man inte kan se dom uppställda någonstans.
någon vänlig som kan ge lite input till en vilsen själ : )
(går ju o beställa hem o sätta upp o returnera om det inte passar men känns mest bökigt-
tack på förhand

Svårt läge. Är man ofta ute helt själv och vill gå längre sträckor är 7an nog så tung.
Å andra sidan är 5an nog så liten om man är 3-4 stycken.
Å tredje sidan är 5an smidigare att hantera och tål nog vind bättre.

Jag har själv en 7a och känner definitivt att jag valde rätt.
Bor du i närheten av Älvsbyn kan du få klämma och känna på min.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
Svårt läge. Är man ofta ute helt själv och vill gå längre sträckor är 7an nog så tung.
Å andra sidan är 5an nog så liten om man är 3-4 stycken.
Å tredje sidan är 5an smidigare att hantera och tål nog vind bättre.

Jag har själv en 7a och känner definitivt att jag valde rätt.
Bor du i närheten av Älvsbyn kan du få klämma och känna på min.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Hmm. Jo du har nog rätt i att 7an blir grymt bökig när man är själv+ mer att värma upp på vinterturer i brist på kamin. Blir nog en öppen eld innan jag hittat någon som passar. Men vid köp av 7an så får man väl kraftigare mittstång och jag tyckte mig se att det sitter dubbla stormlinefästen runtom på 7an medans det sitter enkla på femman. Rätta mig gärna om jag har fel.
måste väl borga för ganska bra stabilitet i kraftig vind o snö?
Som sagt blir nog mest skogshäng för min del ( om jag nu lyckas bestämma mig) Men det lutar åt en Safir 7a. Kanske lika bra att slå till rejält :)
Återkommer med ett slutresultat av mina tankar o funderingar.
 
Efter 10 års velande så slog jag till på en safir 7a p/b
lär nog dyka upp med posten idag :)
Tiden får utvisa om jag gjorde rätt köp med tanke på storlek/vikt.
Köpte även med en hekla 30. Får duga i vinter som värmekälla.
Blir premiärtur i helgen. Hoppas på riktigt ruggit väder så jag får se vad den går för.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...