Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Legotillverkning är när huvudtillverkaren sätter upp verktygspark och kvalitetskrav samt förser producenten med material. Anledningen till att detta sker i Asien är för att... arbetskraften är enormt mycket billigare där.

Och eftersom de dessutom ofta arbetar på ackord har arbetarna själva inte råd att kassera halvdana hop-plock utan hoppas att det ska passera kontrollen. Ställt mot en lägre ersättning står sig en nit hit eller dit rätt slätt.
 
Lite nyfiken. Vilka är det??

~Paul~

Nästan alla faktiskt.

Den enda som helt och hållet görs i ursprungslandet är Mora.

Många tillverkar delarna i Taiwan eller Japan och monteras i hemlandet.

En del heltillverkas i Taiwan eller Kina. Gerber har mycket tillverkning i Kina. Buck gör en del knivar i USA men de flesta i Kina.

En del tillverkar t.ex. bladet i Japan och monterar ihop kniven i Taiwan.

Våra billiga knivar är helt och hållet från Kina men designade och kvalitetssäkrade i Spanien. SOG:s billigaste knivar görs också i Kina. Jag har dock inga sådana i sortimentet.

Många nylonfodral tillverkas i Taiwan.

En del av Cold Steels machetes görs i Sydafrika.
 
Nästan alla faktiskt.
Buck gör en del knivar i USA men de flesta i Kina.

Nu måste jag som representant för BUCK Knives i Sverige gå in och korrigera.

BUCK gör strax över 90% av sina knivar i USA. Resten i Kina. Successivt skall BUCK flytta över resterande delen till sin fabrik i Idaho, USA.

Så var det med det...=)

Ola @ GEAR AB
 
Nu måste jag som representant för BUCK Knives i Sverige gå in och korrigera.

BUCK gör strax över 90% av sina knivar i USA. Resten i Kina. Successivt skall BUCK flytta över resterande delen till sin fabrik i Idaho, USA.

Så var det med det...=)

Ola @ GEAR AB
Japp, det där stämmer rätt bra.

~Paul~

PS Hej Ola!! Hoppas allt väl? :) Tack för senast!! Pjäserna funkar som de skall.
 
Nu måste jag som representant för BUCK Knives i Sverige gå in och korrigera.

BUCK gör strax över 90% av sina knivar i USA. Resten i Kina. Successivt skall BUCK flytta över resterande delen till sin fabrik i Idaho, USA.

Så var det med det...=)

Ola @ GEAR AB

Fel av mig. Bra att du såg det.

Men ännu en gång, inget fel med att producera sina knivar i Kina så länge huvudbolaget är 100% koll på kvaliteten och produktionen.

Fråga:

Görs hela processen i USA eller är det bara monteringen som sker där och delarna tillverkas på andra stället?
 
Fel av mig. Bra att du såg det.

Men ännu en gång, inget fel med att producera sina knivar i Kina så länge huvudbolaget är 100% koll på kvaliteten och produktionen.

Fråga:

Görs hela processen i USA eller är det bara monteringen som sker där och delarna tillverkas på andra stället?

Observera att jag inte lade någon värdering i mitt konstaterande. Men nu lägger jag in en smygvärdering: Det finns ju en anledning att BUCK flyttar tillverkningen tillbaka till USA, och det lär ju inte vara för att få ner kostnaderna.

Svar:

Alltihop görs i USA på "USA-knivarna", undantaget läderslidorna som mestadels görs i Mexico.

"Made with pride in the USA"
inte
"Assembled with pride in the USA" ;)
 
Hej!
Allt är bra, lite mycket nu med jakten och allt. Själv?
Tack själv och tack för informationen. Har du redan använt alla tre?
Ja, eller rättare sagt, mest har jag använt den stora Wenger-kniven. Funkar ypperligt. Ja, kul med lite jakt så här års. Jag mår bara bra, snart väntar höstgäddfiske i Blekingeskärgården. Då följer Wengern med ;).

Hör gärna av dig om det är något mer du behöver hjälp med!

Ha en fortsatt trevlig helg,

~Paul~
 
Observera att jag inte lade någon värdering i mitt konstaterande. Men nu lägger jag in en smygvärdering: Det finns ju en anledning att BUCK flyttar tillverkningen tillbaka till USA, och det lär ju inte vara för att få ner kostnaderna.

Svar:

Alltihop görs i USA på "USA-knivarna", undantaget läderslidorna som mestadels görs i Mexico.

"Made with pride in the USA"
inte
"Assembled with pride in the USA" ;)

Vad är tidsplanen för tillbakaflytten?
 
En del asiatiska länder producerar europeiska och amerikanska produkter utan att fatta filosofin bakom dem. Dvs, man endast kopierar produkten så gott det går.

Att en ficka sitter snett är säkert ingen stor grej i Kina/Taiwan/Malaysia/Singapore/Thailand men i USA eller Europa hade man rättat till det här mycket irriterande problemet.
...................kortat av citatet..............
~Paul~

Visserligen inte knivar, men två exempel på hur fel det kan bli när senare led i produktionen inte har produktkännedom.
Pappa köpte en rysk 60-tals kamera på loppis. Den var omålad invändigt. Förmodligen har konstruktören angett att den ska målas matt svart invändigt. Fabriken, vald av politiker eller liknande enligt planekonomin, har ansett det onödigt att måla insidan som ändå inte syns.

Jag köpte en grill på Hemtema. Läste monteringsanvisningen, trodde inte det var sant och tittade på kartongen. Samma fel där, men det är tydligt att tidigare led tänkt rätt. Kollade demoexet, och det var också felmonterat. (Någon som hittar tråden om Biltemas Trangiakopia?). Mailade kundservice, har inte fått svar. Såg en tjej på Biltema i Jönköping montera ett nytt demoex, hon fattade direkt och höll med. Så numera är det rättmonterat i den butiken.
Monteras det på utsidan kommer det säkert att slå sig med tiden och bli otätt. Monteras det på insidan som jag anser, och som midjan vid bockningen antyder är avsett, styrs spjället tätt an mot gaveln.
För några veckor sedan såg jag att Jula har exakt samma grill, bättre katalogbilder, men likadant monterat. Jula har några få kvar i Örebro, annars är det slutsålt överallt. Så jag har inte kunnat se hur förpackningen ser ut, om det är helt egen eller bara annan logga och artikelnummer.
Biltema artnr 26463
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv/Grill/Grill/
Jula artnr 760013
http://www.jula.se/grilltunna-mini-131529

Bilderna visar:
Min montering från utsidan.
Min montering från insidan.
Hemtemas förpackning.
Hur de monterar syns tydligast på Julas hemsida.
 

Bilagor

  • IMGP9626.jpg
    IMGP9626.jpg
    23.7 KB · Visningar: 442
  • IMGP9636.jpg
    IMGP9636.jpg
    18.8 KB · Visningar: 442
  • IMGP9642.jpg
    IMGP9642.jpg
    63 KB · Visningar: 445
Vad är tidsplanen för tillbakaflytten?

Observera att BUCK alltid gjort lejonparten av sina knivar i sin egen fabrik i USA. Tillbakaflytten låter lite som att huvudkontoret med tillhörande fabrik drar "hem till USA".....;)
...och så är det naturligtvis inte.

Jag känner inte till någon specifik tidsplan.
Jag antar att det sker successivt i takt med att modeller läggs ner eller "uppgraderas".

Det finns ett par modeller som blivit populära där BUCK då valt att uppgradera till ett bättre knivstål och samtidigt flytta hem tillverkningen från Asien till Idaho.

Personligen tror jag att det dröjer några år innan ALLA knivar görs i USA, kanske 3-5 år eller så (högst personlig gissning och inte något BUCK har nämnt).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.