Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag tror att han har allt möjligt. Säkerligen också damask.

Jag visste faktiskt inte att Norge hade ett försvar
innocent.gif


Jo, de knivarna ser ut att vara ganska användbara. Skall bli trevligt att ta med de ut till vårens fiske.

~Paul~

1: ja antagligen

2: Jasså jodå. Jag läste bla om deras elit förband i näst senaste militärhistoria. Men dom har som Finland oftast ingått i Sveriges eller Danmarks försvar. Men det var tydligen på g att bilda bla scandinavisk insats grupp med amfibie förband å grejer.

3: Trevligt. Ja snart så kan man väl hoppas att isarna börjar lätta lite. Fn å inget angelfiske blev det i år heller.

Seved
 
På tal om militära knivar.

Extrema Ratio Col Moschin
Knivbladet är svart (Testudo, black nitrate) vilket syns lite dåligt.
Används av Nionde fallskärmsjägarregementet - "Col Moschin" - i Italien.
extremaratiocolmoschin.jpg

Extrema Ratio


Jag fick annars hem en mycket trevligt kniv i helgen. En kniv som jag är övertygad om att den kommer att bli min favoritkniv i skogen.
RAT Cutlery RC-3MIL
ratcutleryrc3mil.jpg

Randall's Adventure & Training ESEE Knives


Winell
 
1: ja antagligen

2: Jasså jodå. Jag läste bla om deras elit förband i näst senaste militärhistoria. Men dom har som Finland oftast ingått i Sveriges eller Danmarks försvar. Men det var tydligen på g att bilda bla scandinavisk insats grupp med amfibie förband å grejer.

3: Trevligt. Ja snart så kan man väl hoppas att isarna börjar lätta lite. Fn å inget angelfiske blev det i år heller.

Seved
Håller med. Gruvligt trött på vädret. Fiskesäsongen verkar bli ordentligt förskjuten. Trots att det har varit runt 5 grader varmt så verkar den där jäkla snön och isen inte vilja försvinna.

Jag har ju köpt på mig en den potentiellt fina fiskeknivar. Det skall bli trevligt att testa dem alla. De senaste inköpen (förutom dem som jag redan har presenterat) är en hel drös med secunda (andra sorteringen) Mora of Sweden filéknivar.

Den här modellen kan vara trevlig att prova lite extra:

MinMoSFishingBowie.jpg


Likaså dessa 50-talsmodeller (Erik Anton Berg och Jernbolaget Eskilstuna (fulltånge på Eskilstunakniven!). Knivarna är NOS (New Old Stock), dvs nya:
MinaKnivarfrJernbolagetEskilstunaoc.jpg


~Paul~
 
Extrema Ratio Col Moschin..........

Jag fick annars hem en mycket trevligt kniv i helgen. En kniv som jag är övertygad om att den kommer att bli min favoritkniv i skogen...........

RAT Cutlery RC-3MIL
Hej och välkommen till tråden och forumet!

Kul med en knivintresserad. Fina knivar du presenterar. R-3-an har jag funderat på en längre tid utan att ta några praktiska steg i riktning mot ett förvärv ;). En fin pjäs hur som helst.

Samlar du eller är du en utpräglad användare?

~Paul~
 
RAT Cutlery RC-3MIL

den såg riktigt trevlig ut så den förstår man att den kan bli en ute-favorit. snygga färger/ material :)

BZ/
 
dePaul:
Tack så mycket!

Jag har läst här ganska mycket men "fegat" med att skriva. Du kanske minns att jag hade en mail/PM konversation med dig för några månader sedan angående min Col Moschin.

Jag är för övrigt väldigt svag för funktion och därmed även syntetmaterial såsom kydex, micarta. Även om jag självklart uppskattar ett hantverk i trä, horn och läder. Var sak har sin plats.

Angående samlare/användare så måste jag väl säga ingendera i nuläget. Jag har inte varit ute i skog och natur i någon större utsträckning sedan uppväxt och värnplikt. Nu med stundande 30-års kris så känner jag att rötterna och naturen drar i mig i ökad utsträckning.

Min ambition är således att agera användare med RAT Cutlery kniven och kanske utöka samlingen parallellt. Extrema Ration har inte riktigt samma linjer som min gamla brukskniv Fällkniven A1. Den tidigare är en utpräglad stridskniv och i det facket ämnar jag inte utöva användande i någon större utsträckning :)

Hur som helst är ebay en sjuka och när man ser något fint är det svårt att låta bli. När sen kniven väl kommer hem är den oftast så vacker att jag tyvärr inte har hjärta att bruka den - även om det känns fel då det är det den är ämnad för.

BZ120:
Den är verkligen trevlig. Jag älskar både linjerna, materialvalet med micarta och även tyngdpunkten. Jag trodde den skulle vara liten för mina händer men den känns som om den alltid har varit där. MIL (military) varianten som ger utökade möjligheter avseende slidan är även den utmärkt. Jag tvekade ganska länge mellan en RC-3 och den något större RC-4. Utan att ha känt på någon av dem bestämde jag mig för en RC-3 och jag tror att jag gjorde rätt.


Winell
 
dePaul:
1. Du kanske minns att jag hade en mail/PM konversation med dig för några månader sedan angående min Col Moschin.

2. Jag är för övrigt väldigt svag för funktion och därmed även syntetmaterial såsom kydex, micarta. Även om jag självklart uppskattar ett hantverk i trä, horn och läder. Var sak har sin plats.

3. Min ambition är således att agera användare med RAT Cutlery kniven och kanske utöka samlingen parallellt.

4. Hur som helst är ebay en sjuka och när man ser något fint är det svårt att låta bli.

5. När sen kniven väl kommer hem är den oftast så vacker att jag tyvärr inte har hjärta att bruka den - även om det känns fel då det är det den är ämnad för.
1. Ja, just det. Ursäkta att jag inte genast kunde placera dig, men jag får en hel del PM, så det blir svårt att minnas alla.

2. Precis. Håller med. Jag gillar också båda typerna. Ditt uttryck "Var sak har sin plats" är på sin plats ;).

3. Avlägg gärna en liten rapport efter att du har använt kniven ett tag!

4. Förstår ;).

5. Samma här.

~Paul~
 
På tal om militära knivar.

Extrema Ratio Col Moschin
Knivbladet är svart (Testudo, black nitrate) vilket syns lite dåligt.
Används av Nionde fallskärmsjägarregementet - "Col Moschin" - i Italien.
extremaratiocolmoschin.jpg

Extrema Ratio


Jag fick annars hem en mycket trevligt kniv i helgen. En kniv som jag är övertygad om att den kommer att bli min favoritkniv i skogen.
RAT Cutlery RC-3MIL
ratcutleryrc3mil.jpg

Randall's Adventure & Training ESEE Knives


Winell

Välkommen hit:). Som sagt trevligt med en knivintresserad till.
Moschin kniven såg riktigt fin ut. Snygga linjer. Ganska flack tantospets.
RC3 an kan bli riktigt fin i skogen.

Seved
 
Håller med. Gruvligt trött på vädret. Fiskesäsongen verkar bli ordentligt förskjuten. Trots att det har varit runt 5 grader varmt så verkar den där jäkla snön och isen inte vilja försvinna.

Jag har ju köpt på mig en den potentiellt fina fiskeknivar. Det skall bli trevligt att testa dem alla. De senaste inköpen (förutom dem som jag redan har presenterat) är en hel drös med secunda (andra sorteringen) Mora of Sweden filéknivar.

Den här modellen kan vara trevlig att prova lite extra:

MinMoSFishingBowie.jpg


Likaså dessa 50-talsmodeller (Erik Anton Berg och Jernbolaget Eskilstuna (fulltånge på Eskilstunakniven!). Knivarna är NOS (New Old Stock), dvs nya:
MinaKnivarfrJernbolagetEskilstunaoc.jpg


~Paul~

Ja nu är vintern riktigt efterhängsen. Men jag hörde att det kunde bli + grader på nätterna nästa vecka. Då går det nog lite fortare.
Fina knivar. Jag gillar fiske bowien bäst. Jag måste försöka lura av skrotgubben hans. :)

Seved
 
Nicklas, du har bjudit på den här A1:an: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=109105912

Jag får inte kniven och slidan att passa ihop. Jag har skrivit till killen som ropar ut kniven. Så här gick konversationen till:

Jag:
"Trevlig kniv, men visst är den customiserade slidan felvänd?? Dvs, eggen befinner sig inne i slidan där bladryggen egentligen borde vara?

mvh,
dePaul"

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Svaret:
"Hej,
Ja, som kniven ligger på bilden sitter den ju inte i slidan (som är original).
Vände på kniven för att märket ska synas.
//swejed"

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Faktum är att hur jag än vrider och vänder på bilden i min PhotoShop så finns det inte en chans att kniven passar i slidan. Jag har dessutom aldrig sett den här slidan tidigare. Är det verkligen original?

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...