Fråga om Marchozzi???

Jag har blivit erbjuden att köpa en begagnad Marchozzi Dirtjumper 2 -02 för typ 1700kr.

Jag har i dagsläget en Marchozzi Z1 som är så gammal så den inte har fäste för skivbroms, dvs typ 99 eller något liknande.

Jag cyklar uteslutande XC. Är det någon som kan hjälpa mig och tala om för mig om det är en bättre dämpare, avsennde på vikt, hållbarhet mm. Jag är ganska lätt (60-65 kg). Min nuvarande dämpare läcker lite trotts att jag nyss byt packning överst i höger gaffelben.

Han som skall sälja den cyklar bara Dirt typ, vilket kanske kan göra att den är hårt sliten.

Jag vet att det skall finnas en sida på nätet där man testat en massa prylar och betygsatt, men jag hittar inte åt den. Är det någon som kan hjälpa mig med en adress??

Tacksam för svar.
/Daniel
 
Marchozzi

på Mountainbike Review hittar du massor av omdömmen av olika produkter. http://www.mtbr.com

Det kan se ut så här om Dirtjumper 2:

Submitted by Vojta a Weekend Warrior from Czech Rep.
Date Reviewed: 10/18/02 1:17:04 AM
Duration Product Used: 6 months
Price Paid: $200
Strengths: very very plush, does take every small bump or dip with such ease!! good looking, right?
Weaknesses: none, except maybe that the stock springs were just way too soft so I kept bottoming out the babe. I had new green 100mm ones installed to solve the problem. No problem ever since.
Similar Products Tried: RockShox Judy XC(no good), Marzocchi Z5
Bottom Line: The fork is definitely the best I've ever ridden and I can recommend it to all who don't jump cliffs and crap like that. My DJ2 has proved a fork that can be badly treated and still works for you, go buy it!!
Value Rating:5 Overall Rating:5


Jag har ingen erfarenhet av dirtjumper men det känns som att det inte är rätt gaffel för XC. Jag kör själv på en Marchozzi Atomrace som är en kanongaffel för XC racing och även lite tuffare åkning. Om du vill ha en lite billigare gaffel så har Marchozzi MXC fått väldigt bra recensioner. Läs även på http://www.velomag.se på deras forum. Lycka till. Mats Sjögren
 
Vad är uteslutande XC?

Jag undrar vad som menas med att man uteslutande cyklar XC?
Jag har själv alltid cyklat XC men den varierar mellan riktig svår teknisk terräng, som inkluderar små till medel drops och stenvägar som man ska uppför, till finare stigar och grusvägar.

Marzocchi DJ har 110mm fjädringväg som inte är till nackdel. Du kan ändå ställa in hårdheten i fjädringen.

Jag cyklade tidigare med RS Jett Race som gav mig 80-100mm fjädring, nu har jag satt på en Jr-T på cykeln som har 150mm travel. Jag har ändå kunnat cykla XC.

Om du är intresserad av att cykla XC-lopp där du vill komma top 5 så kan man vara petig på gaffel. Annars så finns det inte något hinder med en gaffel som väger lite mer eller fjädrar mer.

Att få en gaffel under 2000 av den kvaliteten som du beskriver så är det ett bra köp.

/Paul
 
vad jag menar

Hej

Tack för svaren. Vad jag menar med "uteslutande" är att jag bara cyklar i skogen på grusvägar, stigar mm. Inte som Björn (som sålde dämparen) som härjar runt i Stockholm city. Med hopp utför trappor, lastkajer mm.

Jag är nog lite lungare (fegare) än du Paul för jag har inte droppat utför något. Har heller inte för avsikt att vinna några lopp. Utan är bara ute i skogen för att det är roligt tillsamans med kompisar.
Kommer dock att köra XC08 till hösten då jag fått en start i present. Det skall bli intressant upplevelse :)

Som parantes kanske jag skall säga att jag inte köper Marzocchi DJ, utan fortsätter nöta på min gamla ett tag till..

/Daniel
 
Tveksam

DGR; sa:
Han som skall sälja den cyklar bara Dirt typ, vilket kanske kan göra att den är hårt sliten.

Jag skulle fråga mig varför han säljer den. Gafflar är i vissa avseenden, liksom kedjor o kassetter, slitvaror, när det fått tillräckligt med stryk måste de bytas eller renoveras. Packningar o bussningar måste bytas, etc. Det kan bli dyrt om gaffeln varit hårt använd.

Per
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...