Nya pedaler till "pendlarcykeln"

Jag är nu på jakt efter nya pedaler till min cycle-cross. Cykeln används främst till och från jobbet, för stunden 2km men blir snart 8km och även inom stan, ~5-10km.
Cykeln används dock också som träningsredskap under sommarhalvåret.

Nu när de börjar sopa upp gruset inser jag att det är dags att ställa undan vintercykeln och plocka fram sommarcykeln, då jag blev påmind av pedalernas dåliga skick.

Vi köpet av cykeln ingick inga pedaler utan "prutade" till mig ett par i priset, dessa börjar dock ge upp nu, låter illa och snurrar under foten. För att få träningen lite roligare är jag inne på att skaffa ett par spd-pedaler. Jag har främst tittat på två modeller:

PD-T780
http://www.shimano-lifestylegear.com/gl/fw/products/pedal/021pd_t780.php
och PD-A530
http://www.shimano-lifestylegear.com/gl/fw/products/pedal/008pd_a530.php

De väger och kostar i samma härad, finns någon här som har erfarenhet av båda? Vad har de för för respektive nackdelar? Har jag helt missat någon modell som borde vara med i jämförelsen?
 
Jag har bara erfarenhet av 530.
Jag tror att bägge duger prima, Jag får ont i fötterna av att det är en rätt liten punkt som belastas när jag cyklat 'långt' (mer än 4 mil) med mtb-skor, det är möjligt att 'de andra' har plattormen närmre. Om du kör med lvg-skor kommer det inte vara något problem.
'De andra' har ju reflexer, ett plus i stan.
 
Dubbelsidiga mkt bättre i stan då iklickningen blir mer intuitiv efter rödljus och andra stopp.

Kvalitén på Shimonos SPD-pedaler är övervägande utmärkt. Kan bli lite ytrost med det saknar betydelse.

Thure
 
Tack för kommentarer såhär långt! min tanke är att cykla till jobbet i vanliga skor och ha spd-funktionen för träning, i och för sig har jag aldrig cyklat spd, kanske blir det även till jobbet i förlängningen. Så initialt behöver jag knappt klicka i och ur vid trafikljus. Egentligen klarar jag mig från trafikljus även till jobbet. Men det är klart en bra parameter att väga in i valet.

Det lutar starkt mot PD-T780, men kan ju fortfarande ändras...
 
SPD-skor/pedaler är bra till en pendlarcykel. Jag har SPD på alla mina tre jobbcyklar, sommarracer, höst och vårcykeln och vintercykeln.

Thure
 
Nu har jag tittat lite noggrannare på pedalerna, om TS råkar skaffa tämligen mjuka mtb-pjuck, som därmed kan funka bättre som vardagsskor, så tror jag att du faktiskt kan få lite hjälp av plattformarna på 780orna.
Däremot har nog 530orna aggressivare mönster på plattformssidan.
TS ska ju inte cykla särskilt långt till jobbet, det går garanterat bra att cykla en knapp mil med 'vanliga' skor.
Och Thure, visserligen kan det bli fel sida efter rödljusen, men det gör ju inget eftersom 'man' då landar på ett par stora plattformar...
 
SPD eller inte SPD är nästan lika kärt debattämne som roder eller skädda på kajak...

Och givetvis så har jag hittat det som passar just för mig.

Man blir tillvand med SPD och är bortskämd med att foten inte glider på pedalen vilket ofta händer med vanliga skor och vanliga pedaler med gummi på ytan mot skosulan. Metallpedaler med taggig kant är betydligt mindre halkiga men sliter lite mer på skosulorna.

Hur halkiga PD-T780 är på plattformssidan vet jag inte.

Thure
 
Senast ändrad:
På min universalcykel som både är min pendlarcykel till jobbet, cykla till stranden på sommaren och skjutsa/cykla med barnen till dagis-cykel har jag kombitrampor med korgar från biltema - dvs en extra allt i medioker kvalite. Kör med SPDskor då ajg cykelpendlar en mil till jobbet träningsklädd. Cyklar jag bara till stranden eller dagis (1-2km) med vanliga skor använder jag vanliga trampsidan med korgar. enda tillfället det är dumt med korgar är om man vill cykla med finskor men det gör jag rätt sällan och då man kan trampa försiktigt ovanpå korgen om man vill vara rätt om skoputsen.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Pedaler/Cykelpedaler-med-clips-2-st-270019/
samt
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Pedaler/Clips-2-st-27876/

Om de är kratiga nog för rejäl cykeltärning vet jag inte men de funkar bra för mig och mina 90 kg egenvikt och lite extra last i cykelväskorna (vardagskläder, lunchlåda och datorväska).

/Patrik.
 
Min kajak har både och :)


SPD eller inte SPD är nästan lika kärt debattämne som roder eller skädda på kajak...

Och givetvis så har jag hittat det som passar just för mig.

Man blir tillvand med SPD och är bortskämd med att foten inte glider på pedalen vilket ofta händer med vanliga skor och vanliga pedaler med gummi på ytan mot skosulan. Metallpedaler med taggig kant är betydligt mindre halkiga men sliter lite mer på skosulorna.

Hur halkiga PD-T780 är på plattformssidan vet jag inte.

Thure
 
Det har min också:) nu har även min cykel snart både spd och plattpedal, det blev ett par PD-T780 igår, får se när de dyker upp.

Jag har egentligen aldrig känt spd-behovet, men skönt att ha möjligheten när man ändå behöver byta pedaler och vill ha något lite bättre.
Min kajak har både och :)
 
En bättre möjlighet än både och kan vara antingen eller.

Dvs flera kajaker och flera cyklar med olka inriktning. Kompromisser har nackdelar.

Thure
 
Jag har haft 530:eek:rna på min pendlarcykel i tre år. De fungerar bra. SPD-delen har rostat lite men inte så det stör jättemycket. Jag kör mest utan SPD-skor (har bara vanliga skor vid pendling).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dholmdahl SPD-SL clips som gör dem till "vanliga" pedaler Landsvägscykling 1
Inki1970 Pedaler Landsvägscykling 12
Pumpagubben Gängdimensioner på pedaler Landsvägscykling 7
zaq Hur fästa spd-skor i spd-pedaler... Landsvägscykling 2
antonsund hjälp att identifiera pedaler och kloss Landsvägscykling 2
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
JohanSjö Magnethållare (?) till brillor/hjälm. Landsvägscykling 5
tango lite OT: Var köpa ekrar till barncykel? Landsvägscykling 8
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
thureb "Godiebag" till Stockholmscyklister Landsvägscykling 1
SaibotCyklar Ryggsäck till pakethållare? Landsvägscykling 8
KLAGER Dåliga cykelbanor främsta orsaken till allvarliga skador Landsvägscykling 1
bebbe Hållare till styret iPhone 5S? Landsvägscykling 7
bebbe Bra däck till cyclocross? Landsvägscykling 7
Christer61 Slang till 28 mm däck? Landsvägscykling 25
ake_nyberg Konvertera mtb-däck till mer slicks...:-) Landsvägscykling 9
kanis Dubbdäck till 27"-hjul? Landsvägscykling 12
Lundeh byta bakhjul, från 1 växlad till 3 växlad Landsvägscykling 8
tomhylsan Väska till Vätternrundan? Landsvägscykling 2
Trialsin Styrväska till racern ? Landsvägscykling 27
Trialsin X-tra bromshandtag till cross ? Landsvägscykling 2
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nurmiranta Pakethållare till cykelväskor för diskbroms? Landsvägscykling 7
oskarutter Göteborg till Valdemarsvik Landsvägscykling 1
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
SirKnasen Skärmar till hybrid Landsvägscykling 15
MagArne Val av lättrullade slicks till hybrid Landsvägscykling 11
niklaz Cykelhållare till dragkula - tips tack Landsvägscykling 9
Kinna81 Kedja till tandemcykel Landsvägscykling 3
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Landsvägscykling 0
KristianMattiasson Delar till Crescent Åkulla Landsvägscykling 3
kalalokki Från SPD till SPD-SL Landsvägscykling 0
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
SkogsCalle Cykelkorg till Nishiki Ultra Pro Landsvägscykling 1
BZ120 Alternativ till denna? Landsvägscykling 26
Zikkan Till å från jobbet Landsvägscykling 11
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
henrik_sand Skor till cyclocross? Landsvägscykling 5
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
KLAGER Den ihopfällbara cykeln - nu ett steg till! Landsvägscykling 11
decaf Hjul till hybrid med skivbroms? Landsvägscykling 3
tosch Nytt styre till hybrid Landsvägscykling 9
Tidenztand Sällskap till Jotunheimen runt Landsvägscykling 0
popovic Söker plats till vätternrundan 2009 Landsvägscykling 2
Pendlaren Pendla från landet till stan - cyclocross? Landsvägscykling 28
kampargard Cykla till Indien Landsvägscykling 4
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.