Problem med övre trapezius + stora ryggmuskeln

Hej på er,
Jag hoppas detta är rätt forum att fråga om träningshjälp för vissa muskelgrupper eller hur jag ska kalla det.

Har sedan ett antal månader tillbaka haft problem med trapezius muskeln. Det känns ofta mellan skuldrorna, men det värsta är den övre delen av trapezius som slutar precis vid skallbenet bredvid "geniknölen". På vänster sida är den muskeln så spänd att den känns hård som sten. Sjukgymnasten har inte riktigt kommit fram till varför. Höger sida är i det närmaste oberörd.

Känner ni till någon bra stretchövning så jag kan sträcka ut muskeln igen? Känns som man skulle behöva hänga en tyngd i den i flera veckor för att den ska sträcka på sig...


Även märkt av breda ryggmuskeln till och från, det gör inte ont men det ömmar. Blir mycket böj och lyft på jobbet när det är stressigt tyvärr. Några styrkeövningar och eller stretch kanske kunde vara bra så den inte "slits av".


Tacksam för alla tips. Har inte tillgång till något gym i dagsläget men funderar på att köpa in nån enklare styrketräningsmaskin, rodd eller nått. Cyklar till och från jobbet och runt i kommunen där jag bor så blir lite motion iaf, inte mycket för ryggen kanske men bättre än inget.
 
Jag föreslår att du går till en naprapat som kan akupunktur /
akupressur för att få dessa muskler att slappna av och bli bättre innan du gör annat.

Varför den ena sidan är mer stel/låst än den andra är för att
ena sidan är starkare och att det blir nån slags felbelastning mellan dem.

Jag jobbar mycket med kroppen och olika slags lyft.
Var just hos napra för att höften och en del av ryggen blivit för spänd
och låst sig. Han jobbade med tryckpunkter och knäckte lite
och det känns fan så mycket bättre.

Det är inte alltid det knäcks heller, ibland räcker det med tryck punkter på
muskler.

Har själv oxå haft problem med dem områdena du nämner och haft
spänningar upp mot skallen och pannan.

Det är ingen vits att fortsätta träna med muskler
som inte funkar som dem ska.
Du kommer heller inte att kunna få dom att lösa upp sig/slappna av
med egen kraft, svårt att nå ryggen själv och det hjälper inte att hänga en tyngd nånstans i tim/dagar/år...

Bor du i Sthlm kan jag rekommendera 2 st.

Mvh Johan
 
Senast ändrad:
Har pga felställda fötter haft en snedställd höft (hade problem med vad läkarna trodde var lumbago och sjukgymnasterna stod som frågetecken innan nån äntligen gav mig skoinlägg som fungerar, så nu är den skiten borta iaf...). Kan ju vara det som spökar.

Körde lite akupunktur på sjukgymnastiken 3-4 ggr innan jag åkte på semester, sen har det inte blivit mer. Minns inte vilka muskler han var på men det var kring baksidan av nacken (eller kanske halsen i mer bemärkelse). Vi har en kiropraktor nere på stan, bor inte i Stockholm, långt därifrån. Några naprapater vet jag inte, trodde det var samma sak.
 
Det kan ju vara nåt med det som spökar.
Vet inte den exakta skillnaden mellan kiropraktiker och naprapat men
du behöver nån som kan ge aku press/punkt och som kan knäcka vid
behov, går själv till napra.

Lycka till :)
 
Svårt att säga exakt utan att se och känna. Ännu svårare är det att säga vad det beror på utan att undersöka dej men lite tips på vägen kan jag försöka ge...

Uppe i nacken är det ofta levator scapula som bråkar tillsammans med M. trapezius. LS har sitt ursprung vid cranium och går till skulderbladet (scapula) och kan bli rejält tight. Hittar ingen riktigt bra video men denna är ok. Försök töj med huvudet i lite olika positioner så känner du då du kommit rätt. Kom ihåg att håll in hakan annars tappar du mycket av effekten.

http://m.youtube.com/watch?v=-Z5Lq0a4EEg

Mellan skulderbladen är det troligen rhomboideus major och minor som bråkar. De brukar släppa bäst om man först får igång blodflödet med massage. Sen kan man fortsätta stretcha ut musklerna själv. Länkar en video här också. Jag brukar använda ett rep runt handen istället för att greppa. På det sättet kan musklerna slappna av och du får ut mer effekt.

http://m.youtube.com/watch?v=EGoy328QvSk

Går du först gå till en bra massör och sedan fortsätter stretcha hemma så borde du vara på banan snart. Men som sagt, det är svårt att ge dej en komplett diagnos över webben...

Lycka till!
 
Tjena.
Jag kan inte hjälpa just dig, bara dela med mig av vad som hänt mig så kanske något liknar och du hamnar på rätt väg :)
Har haft problem i en punkt (i muskeln) på vänster sida mellan skulderbladet och ryggraden. I Costa Rica på resa gick jag till en kiropraktor, bara på chans. Hon upptäckte felet med en gång. Det var inget muskelproblem utan en eller två kotor som satt snett. Ett tryck på rätt punkt så var en 2 år gammal smärta plötsligt borta. Men, grundproblemet är att jag är sne från höften och uppåt, kanske pga otränade muskler.
Problemet återvände givetvis, försökte med kiropraktorer här men de bara klämde, tryckte, knäckte och ville att jag skulle komma på återbesök (500 kr/gång)...utan att lösa mitt problem. Nuförtiden märker jag att om jag vrider mig (konstant) någon cm åt vänster så blir jag rak (går att se i spegeln) och tänker jag på det och vrider mig konsekvent hela dagen så klickar det till och allt är bra...tills jag glömmer att vrida mig.
Kanske är du också lite sne: stå helt avslappnat framför en spegel, utan tröja, och kolla noga. Man kan också se det om man tittar nedåt (naveln ska ju vara i mitten).
Hoppas du hittar o lyckas lösa problemet, inte kul att gå omkring med smärta.
 
Nu har du ju fått många tips redan, fast när jag fick liknande problem gick jag till en osteopat tre gånger. Han lyckades få mig nästan helt skadefri, och dessutom gick vi igenom mitt träningsschema. Han hittade triggerpunkter och tyckte. Det gjorde milt uttryckt djävligt ont. Fast det hjälpte, och i mitt fall visade det sig att jag delvis tränade fel. I träningen gör jag i stora delar skivstångsövningar (basövningar), och höll för brett på stången vilket fick till konsekvens att ryggen felbelastades.

Träningen utlöste dessutom en muskelinflammation i ett armbågsfäste orsakad av många timmar framför datorn hur ologiskt detta än må låta. Jag har nu en grej jag sätter på armen om det börjar kännas, och träningen fungerar nu perfekt.

Efter varje träningspass använder jag dessutom en foamroller:

o-FOAM-ROLLING-EXERCISES-facebook.jpg


Sidoeffekterna är många. Jag känner mig mycket rörligare, längre (!), har bättre hållning, och mjukare i kroppen. Väl värt pengarna.
 
Senast ändrad:
Detta är väldigt vanligt och missat ofta. Inget hokus pokus med akupunktur/pressur sned nacke/nacke ur led etc.

Ta tag i din nacke med träning tillsammans med duktig sjukgymnast.

Träning är bra men för att musklerna skall reagera på träningen så måste de fungera...och det verkar de inte riktigt göra nu eller?
 

Som jag skrev i tidigare inlägg så är det svårt att göra en fysundersökning på nätet men enligt beskrivningen så tyder symptomen på att det gäller de muskler jag skrev om i mitt första inlägg.

OM så är fallet så behöver musklerna först mjukas upp och återställas till sin naturliga längd innan man smäller på och stärker upp musklerna.

En stum och stel muskel med dålig rörlighet är inte mottaglig för normal träning där man strävar till ökad styrka. Rehabträning har också som målsättning att återställa musklerna men min erfarenhet säger att det går betydligt snabbare om man börjar med en lämplig fysbehandling först och sedan tar upp träningen.

Men men det kan inte understrykas tydligt nog att man inte kan ställa en hundra diagnos utan att se personen. Utan en bra diagnos kan man inte heller vara säker på hur den bästa behandlingen skall se ut.
 
Som jag skrev i tidigare inlägg så är det svårt att göra en fysundersökning på nätet men enligt beskrivningen så tyder symptomen på att det gäller de muskler jag skrev om i mitt första inlägg.

OM så är fallet så behöver musklerna först mjukas upp och återställas till sin naturliga längd innan man smäller på och stärker upp musklerna.

En stum och stel muskel med dålig rörlighet är inte mottaglig för normal träning där man strävar till ökad styrka. Rehabträning har också som målsättning att återställa musklerna men min erfarenhet säger att det går betydligt snabbare om man börjar med en lämplig fysbehandling först och sedan tar upp träningen.

Men men det kan inte understrykas tydligt nog att man inte kan ställa en hundra diagnos utan att se personen. Utan en bra diagnos kan man inte heller vara säker på hur den bästa behandlingen skall se ut.

Som sagt vi vet ju inte vad som spökar. Läste du min länk? Misstänker att du jobbar som massör eller liknande. Det gäller att jobba med orsaken till problemet. Stretcha förlängd och svag muskulatur tex övre trapezius gör ingen smärtande levator scapulae gladare. OM det nu är det som spökar. Kanske är det något diskogent som ställer till det i bakgrunden?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...