Elektrolyt tabletter ?

Det finns en intressant studie om hur vi skall få i oss och huruvida det fungerar eller sköljs ut.
Förvisso var studien på vitaminer men även spårämnen. Alla kan uppenbart inte ta upp ren form utan måste gå omvägen via mat, nerbrytning och barlast.
Själv testade jag att sluta med spårämnestillskott men blev noggran på vad jag la in i lådan. Resultatet blev en rejäl förbättring.
Trist att handla tillskott för 1000lappar om det inte fungerar för dig.

Källa på det?

Och angående huruvida man får kramp av för dåligt med salter så finns det mycket som tyder på att så inte är fallet. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17465609 bla. (vet ej om man kommer åt hela artikeln om man inte är ansluten till ett universitet)
 
Tack för dom alla tipsen,länken till butiken som sålde Hammer produkterna kan komma väl till pass ifall apotekets variant inte skulle lira för mig då jag har läst bra saker om deras produkter.

/T
 
Jo, billiga och bra elektrolyter (blir mycket billigare än resorb , som för övrigt är en bra elekrolytpåfyllare) finns det bättre utbud på i USA.

Då ska vi se...

Dina tabletter
Kostar $5,57 = 35 kr för 100 tabletter. (fyra förp inkl porto)
Innehåller ungefär 1/3 av vad Resorb innehåller
Alltså räknar vi på 33 tabletter.

Kostnad: 1,06 kr/tablett.

Resorb
48 kr (familjeapoteket) 20 tabletter

Kostnad: 2,40 kr/tablett

Prisskillnad: 1,34 kr /tablett

Antal tabletter per träningspass om 1h: 1-2

Grattis - du har sparat ungefär två kronor per timmes träningspass genom att köpa dessa tabletter. Vad kostar din övriga utrustning?
 
Jag låg på ca 1000SEK/ månad i fasta utgifter förra vintern. Mat tillkommer. Varför slösa bort pengar i onödan? Räknar man på 2SEK/ träningspass och trehundra träningspass per år blir det ju 600 sekiner. Det kan man köpa något kul för. Är man snål unnar man sig inte saker man egentligen kan köpa. Är man smart ser man till att man kan köpa saker man inte visste att man behövde.

Edit: Glömde säga att jag är en aning skeptisk till det hela. En blandkostare får i sig allt som behövs ändå. För vegetarianer är det en aning svårare. Kolla upp vad tabletterna innehåller och titta sen runt i mineralsalthyllan?
 
Fick till en scysst välsmakande elektrolyt dryck med dextros

Variant 1
1600 gram Dextropur
450 gram Seltin mineralsalt

1 Treorör magnesium med citronsmak
2 Treorör med C vitamin blåbärssmak
2 paket Fishermans friend Salmiak (Smaksättare)

Variant 2
3200gram dextropur
450gram Seltin
1 treorör magnesium citronsmak
3 Treorör c vitamin blåbärsmak
4 paket fishermans friend (smaksättare)

Gjorde feta batcher för långtid , räkna om det för mindre...

Mal ned det i en kvarn , gör det i torrmiljö - inte i bastun (brustabletterna är lite fuktkänsliga)
En torr vinter dag är perfa.

Förvara det i glasbehållare med gummitätade lock,spritflaskor och ha det treorör när du är ute.
Ett sådant rymmer C.a 45gram av detta.
Varje rör av variant 1 ger ungefär 100% RDI ökning av Salt,kalium,magnesium samt en sådär 150kcal via dextrosen.

Jag har två varianter , en med halverad mängd mineraler och dubbel mängd dextropur.
Rappar man inte omkring i +30 i ett dygn så tar man den andra.

Fungerar bra och är farligt gott , ett treorör ger 1-2L välsmakande komplement.

Håll dock koll på hur mycket extra man behöver, omtvistat ämne dock.Man dör ju inte men det är ju onödigt att få i sig för mycket.

Använde variant 1 i somras när ryggsäcken vägde ett ton och det var över 30 grader , funka fint.
Salmiakmängden är för liten för att ge laxerande effekt , har bara ändrat receptet med C vitamin och blåbärssmaken och magnesiumröret med citronsmak sedan dess.Så den är testad.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.