Fina platser runt Uppsala?

Knutby - Bennebol - Fyrväpplingen

Norr och Nordost om Knutby finns tämligen orörd urskog och vildmark. Bra bussförbindelser till Knutby och sedan upplandsleden mot fyrväpplingen.
 
Är själv nyinflyttad i Uppsala denna termin, men då jag kommer från Lund i Skåne känner jag istället att jag kanske uppgraderat mig en aning vad gäller »vildmark«.

Hur som helst ser jag fram emot att (så fort jag inhandlat en kamera) åka till Färnebofjärdens nationalpark vid Dalaälven i norduppland. Vi hade vägarna förbi när var på exkursion med skolan tidigare i höst och området var mycket, mycket vackert.

Möjligt, om än lite omständigt kanske, att ta sig dit med kollektivtrafiken och verkar vara ett utmärkt mål för en dagsutflykt. Dock får man väl vara beredd på att starta lite tidigare såhär i vintertider.

Kolla in http://www.farnebofjarden.se
 
Har bott ett tag i Uppsala och hade samma "problem" som du. Men dær finns ett par skøna støllen. Cyckelavstånd till alla.

Vedyxaskogen, litet men trevligt område. ligger på "andra sidan" om nya E4:an. Du kommer dit via Slavsta.
Lunsen, på vønster sida om 255:an då du kør ut ur Uppsala. Tror inte det ær skyltat men kolla på eniro. Dær finns också Lunsentorpet (tror det heter så) med møjligheter till øvernattning.
Om du fortsætter på 255:an kommer det ett mindre men trvligt område på høger hand som strøcker sig længs Ekholm. Ær kanske trevligast på sommaren. Skyltat som badplatts.
Hågadalen, ligger på vænster sida om 55:an då du kør ut ur Uppsala. Typ mitt emot Ica maxi. Också ett trevligt område som ger møjlighet att vandra ner till Ekholm om man så vill. Fins skidmøjligheter om vintern bjuder på snø.
 
Trådkapning/-utvidgning?!

Hej, eftersom flera tips på friluftsområden kommit upp, så tänkte jag ställa frågan om bra fiskeställen i närheten av Uppsala? Startar även en separat tråd i ämnet.

/Anders
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...