Problem med övre trapezius + stora ryggmuskeln

Det gäller att jobba med orsaken till problemet. Stretcha förlängd och svag muskulatur tex övre trapezius gör ingen smärtande levator scapulae gladare.

Läste inte länken då det känns som min "hemmaplan". Du har helt rätt att det gäller att jobba med problemet som orsakar symptomen. Min erfarenhet säger att det sällan är bara en muskel som orsakar symptomen ulan ofta samverkar flera (finns också i första inlägget). L scapula är också lite knepig att komma åt själv (man måste fixera scapula/skulderbladet för full effekt) men det är busenkelt att stretcha ut den på en behandling efter man mjukat upp musklerna.
 
Du har fått bra tips men gå till en som jobbar med det, massör, kiro eller napra.

Magkar :

Hokus Pokus ??

Vad sägs om att sätta dig in i vad en sådan behandling kan ge innan du sågar
det, dom jag vart på är extremt duktiga på att finna fel, dom kan massera, sätta tryck på rätt ställe eller annan mot/med verkande muskel, man får oftast strech övningar mm.

Tråkigt om du fått skit behandling men det betyder inte att det är hokus pokus.

Ändrade texten lite...sorry för ev påhopp.
 
Senast ändrad:
Du har fått bra tips men gå till en som jobbar med det, massör, kiro eller napra.

Magkar :

Hokus Pokus ?? Det är möjligt att du har råkat utför dåliga utförare i akupress/ punkt men att avfärda
det på dina ev mediokra besök eller förståelse för hur det funkar på den
mänskliga kroppen är ju bara skrattretande;)

Finns mängder med nya studier som är randomiserade och kontrollerade där akupunkturens effekter likställs med placebo. Skrattretande skulle jag inte kalla det. Fakta kallar jag det :).

Och jag vet att det finns studier på akupunktur som visar på positiva effekter men de håller låg vetenskaplig kvalité. Ej randomiserade och kontrollerade och de har inte någon kontrollgrupp.

Hur det funkar på det mänskliga kroppen är vida diskuterat. Att bara stödja sig på frisättning av endorfiner och gate-controll teorin är att göra det alldeles för enkelt för sig.
 
Magkar:
Vi har olika uppfattning och det får vi enas om.
Jag undrar dock om du har använt akupunktur/press nån gång eller
skriver du nåt baserat på att du läst det ?
 
Finns mängder med nya studier som är randomiserade och kontrollerade där akupunkturens effekter likställs med placebo. Skrattretande skulle jag inte kalla det. Fakta kallar jag det :).

Ett problem är att det inte är så lätt att forska i hur en människa känner. En annan och kanske större sak är att läkemedelsföretagen har en väldigt stor makt över vården idag och de vill sälja mediciner som ger vinst. Läkemedelsföretagen vinner helt enkelt inget på "alternativa metoder".

Det är helt upp till var och en att välja de behandlingar man tror på/mår bra av.

Vad det sedan gäller placebo så är mitt tips att aldrig underskatta den effekten...den har räddat liv flera gånger...
 
Magkar:
Vi har olika uppfattning och det får vi enas om.
Jag undrar dock om du har använt akupunktur/press nån gång eller
skriver du nåt baserat på att du läst det ?

Jobbar som sjukgymnast. Gått akupunktur steg 1 och 2 och använt det under många år men nu slutat helt med akupunktur. Har förövrigt fler kollegor som slutat med akupunktur efter senaste tiden.
Normalt upplägg för en akupunkturbehandling är 2 behandlingar i veckan i 3 veckor. Därefter ytterliggare 4-6 behandlingar 1/vecka. Totaltiden blir mellan 7-9 veckor. Många som blir bra blir det av att tiden går. Jag har absolut inte sämre resultat med mina patienter sedan jag slutat med akupunkturen.

Mvh
Magnus
 
Magnus
Då vet du ju en hel del, det jag reagerade var att du kallade det hokus pokus.
vilket för mig är ett ordval synonymt med trams eller bullshit.

Hur dina resultat ser ut vet ju du bäst själv och det är inget jag heller
opponerat mig om, inte kan jag heller säga bu eller bä huruvida du använder
akup längre.

Varför använder du/ni er inte av akup längre ?

Min erfarenhet av det är bra och därför känner jag mig säker på att rekommendera
det för andra.
Däremot har jag aldrig behövt gå nåt sådant lång pass du beskriver:
brukar räcka med 2-4 gånger samt stretch övningar man kan göra själv.

Har gått på en del massage också men det ger mig sällan nåt.
Vilket jag inte då avfärdar med mumbo jumbo, funkar bara inte för mig.

Mvh Johan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...