Varning för äventyrs-grupper på Facebbok

Jag märkte idag att det är samma person som ligger bakom minst 14 olika äventyrs-grupper på Facebook.
En grupp heter Äventyr från Skåne. Det finns flera olika grupper med samma namn men med olika landskap. Plus att det finns en grupp som heter Vandrande singel..
Då man måste uppge var man bo så kan man i princip inte vara med i de olika landskapsgrupperna så det är svårt att upptäcka detta. Problemet är att personen som ligger bakom dessa grupper själv mest postar saker från sin egen blogg och använder grupperna för att göra reklam för sitt eget arbete. Jag vill bara varna att dessa grupper alltså även har ett annat syfte än vad som beskrivs i gruppinformationen och titlarna på respektive grupp.
Detta ska ses som ren information och ingen kritik mot personen då det inte står att grupperna är icke kommersiella.
 
Jag märkte idag att det är samma person som ligger bakom minst 14 olika äventyrs-grupper på Facebook.
En grupp heter Äventyr från Skåne. Det finns flera olika grupper med samma namn men med olika landskap. Plus att det finns en grupp som heter Vandrande singel..
Då man måste uppge var man bo så kan man i princip inte vara med i de olika landskapsgrupperna så det är svårt att upptäcka detta. Problemet är att personen som ligger bakom dessa grupper själv mest postar saker från sin egen blogg och använder grupperna för att göra reklam för sitt eget arbete. Jag vill bara varna att dessa grupper alltså även har ett annat syfte än vad som beskrivs i gruppinformationen och titlarna på respektive grupp.
Detta ska ses som ren information och ingen kritik mot personen då det inte står att grupperna är icke kommersiella.

Jag förstår inte riktigt vad problemet är? Är personen illasinnad eller vad?
 
Illasinnad och illasinnad, uppenbarligen så försöker personen i alla fall vilseleda folk genom att framställa grupperna som nån slags communities när de inte verkar vara det. Syftet med detta kan vi ju bara gissa, men det är ju inte direkt ovanligt idag att folk idag bryter mot vad man brukar kalla "god marknadsföringssed". ("Ja vad smart, jag kan starta en massa FB-grupper gratis istället för att lägga pengar på en hemsida.")

Om nånting är avsett att fungera som reklam så ska det enligt god marknadsföringssed vara tydligt markerat som reklam. Det spelar egetntligen ingen roll om verksamheten som reklamen är för är ideell eller kommersiell, eller om syftet är "gott". Reklam är reklam.
 
Illasinnad och illasinnad, uppenbarligen så försöker personen i alla fall vilseleda folk genom att framställa grupperna som nån slags communities när de inte verkar vara det. Syftet med detta kan vi ju bara gissa, men det är ju inte direkt ovanligt idag att folk idag bryter mot vad man brukar kalla "god marknadsföringssed". ("Ja vad smart, jag kan starta en massa FB-grupper gratis istället för att lägga pengar på en hemsida.")

Om nånting är avsett att fungera som reklam så ska det enligt god marknadsföringssed vara tydligt markerat som reklam. Det spelar egetntligen ingen roll om verksamheten som reklamen är för är ideell eller kommersiell, eller om syftet är "gott". Reklam är reklam.

Det du skriver om mafö o reklam är jag med på men av TS beskrivning var det inte självklart att det förelåg nån dold kommersiell drivkraft i detta. Jagbär lite ute efter att "alla är oskyldiga tills motsatsen är bevisad" , lite i kontrast till många forum där motsatsen tycks gälla
 
Gitter man läsa hans inlägg framgår rätt klart att TS är guideutbildad och raggar kunder. Dvs betala för att gå i salladen.
Om det är det man söker så får man väl betala.

Att FB inte tar betalt är ju ett problem för FB. När jag så vad han ville ha för uppgifter så var det klart för mig.

Envar gör sina val

go tur
 
Jag har meddelat person att denna tråd finns så han har möjlighet att försvara sig. Då det gäller så många grupper är det väldigt tydligt systematiskt. Han jobbar som vandringsguide och gör reklam för sitt arbete. illasinnat är det väl inte, men det är ett vanligt problem på facebook idag, och vi bör vara vaksamma. det finns grupper med betydligt fler medlemmar tex stöd svenska polisen och utvisa kriminella invandrare som skulle kunna vara seriösa grupper men som drivs av nazister för att sprida propaganda. Det är ju betydligt farligare.
 
Att FB inte tar betalt är ju ett problem för FB. När jag så vad han ville ha för uppgifter så var det klart för mig.

Det är faktiskt så att FB har ganska strikta regler för vad som är tillåtet och inte, men eftersom FB inte förhandsgranskar allt som sker så är de helt beroende av att folk anmäler.

Ta t.ex. alla dessa "tävlingar" på FB, där man ska gilla och dela för att vara med i en utlottning. De bryter helt mot FBs regler, att gilla eller dela något får aldrig vara ett krav för att få vara med i en tävling.

Poängen med att gilla och dela är att man man ska gilla sånt man själv tycker är bra, och dels sånt man vill sprida till andra. Genom att "lura" folk att dela saker som de annars inte skulle ha delat så skapar man en massa "gratis marknadsföring".

Är det en svensk organisation som har tävlingen så bryter det då dessutom mot lotterilagen, eftersom lotterier kräver tillstånd. Att gilla eller dela en sida räknas nämligen inte som prestation, och då blir "tävlingen" ett lotteri.
 
Jag har meddelat person att denna tråd finns så han har möjlighet att försvara sig. det finns grupper med betydligt fler medlemmar tex stöd svenska polisen och utvisa kriminella invandrare som skulle kunna vara seriösa grupper men som drivs av nazister för att sprida propaganda. Det är ju betydligt farligare.

meddelar du personerna bakom "stöd svenska polisen" också så de får en möjlighet att försvara sig?
 
Jag märkte idag att det är samma person som ligger bakom minst 14 olika äventyrs-grupper på Facebook.
En grupp heter Äventyr från Skåne. Det finns flera olika grupper med samma namn men med olika landskap. Plus att det finns en grupp som heter Vandrande singel..
Då man måste uppge var man bo så kan man i princip inte vara med i de olika landskapsgrupperna så det är svårt att upptäcka detta. Problemet är att personen som ligger bakom dessa grupper själv mest postar saker från sin egen blogg och använder grupperna för att göra reklam för sitt eget arbete. Jag vill bara varna att dessa grupper alltså även har ett annat syfte än vad som beskrivs i gruppinformationen och titlarna på respektive grupp.
Detta ska ses som ren information och ingen kritik mot personen då det inte står att grupperna är icke kommersiella.

Men vad är problemet, om man går med, upptäcker att innehållet inte var vad man önskade så går man ur. De flesta som finns här, och på facebook, är ju läskunniga och kan själva avgöra var de vill vara med? Varför en varning? Tycker hela tråden är osnygg
 
meddelar du personerna bakom "stöd svenska polisen" också så de får en möjlighet att försvara sig?
det är offentlig information redan som det stått om medierna. visserligen är kanske nazistiskt fel i fallet stöd svenska polisen då det är oklart vem som ligger bakom. men det är samma problematik att man går med i en grupp som man vill stödja men att gruppen har ett annat syfte. Om jag tycker om äventyr i Skåne så är det klart att jag vill vara med i en grupp som handlar om det och inte vill bli utnyttjad oavsett syfte.

Varför en varning? Tycker hela tråden är osnygg
Det var i och med att jag var med i två olika grupper som jag började ana oråd. Och när jag märkte hur systematisk han hade skapat olika landskapsgrupper som han modererar från utlandet utan samband med alla de olika grupperna som jag verkligen tyckte att det var fult gjort. De flesta lägger nog inte märke till det så därför är informationen här viktig. Och det är ju säkert några hundra medlemmar här på utsidan som är berörda.
Jag funderade innan jag skapade tråden hur jag skulle framföra informationen på ett bra sätts så det är synd att du tycker att den är osnygg.
 
det är offentlig information redan som det stått om medierna. visserligen är kanske nazistiskt fel i fallet stöd svenska polisen då det är oklart vem som ligger bakom. men det är samma problematik att man går med i en grupp som man vill stödja men att gruppen har ett annat syfte. Om jag tycker om äventyr i Skåne så är det klart att jag vill vara med i en grupp som handlar om det och inte vill bli utnyttjad oavsett syfte. .

Nä det står inte något om att det är nazistist eller ens rasistiskt. Vad statsmedia gjorde var att de utmålade den som en nedsvärtning av "sverigebilden" utåt. Trots alla delade artiklar från www.svt.se etc.
Bra med rättelsen dock. Så det jag hoppades på var om du tänkte göra det samma - låta någon som grundlöst anklagats för något få möjligheten att komma till tals eller hyckla. Det vart det senare.

Håller med om att det skall finnas tydlighet. Oftast brukar det synas efter en stund.
 
SVT har en informerande artikel om facebook sidan "stöd svenska polisen", bla skriver SVT:

"Ofta är dessa bilder och texter medvetet manipulerade och direkt vilseledande. En dryg vecka efter en stenkastning i Rinkeby i februari 2017 publicerade exempelvis ”Stöd svenska polisen” ett videoklipp med texten ”Se polisens egna dramatiska bilder från Järvafältet”. Videoklippet fick ett enormt genomslag och har i skrivande stund nära en miljon visningar.
Men videomaterialet är taget från tv-programmet ”Efterlyst”, som sändes 21 oktober 2015 – och har således inget med händelserna i Rinkeby att göra.
"


Polisen själva är medvetna om facebooksidan, Anders Ahlqvist som är ansvarig för IT-, internet- och legalitetsfrågor vid Nationella operativa avdelningen (NOA) kommenterar sidan så här:

"– Det här är absolut ett problem. Vårt varumärke ska byggas av oss, inte av någon annan. När det gäller att föra ut budskapet så är det vi som ska göra det.
Han är väl bekant med ”Stöd svenska polisens” metoder, där flera år gamla filmer sprids med en antydan att de skulle vara dagsaktuella.
"
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...