Använda brygga?

Bakom betaltjänst så jag kunde inte se mer än rubriken. :-(

/Patrik

Slå av javascript i webbläsaren så kan du läsa alla artiklar på dn.se. Om du kör Google Chrome går det att slå av javascript för enstaka webbplatser genom att klicka på "i" till vänster i adressfältet och välja "Blockera" på raden "JavaScript". Att stänga av JavaScript för alla sidor kan ställa till en del trassel.
 
(NS och ÄI sitter på bryggan en stund och fikar ihop under ett trevligt samspråk, varefter de tar adjö och fortsätter åt var sitt håll.)

Å ena sidan ett både trevligt och troligt scenario...
Å andra sidan hade tråden knappast blivit skapad om det alltid gick till så.

mvh thomas
 
Ponera att jag sitter och fikar på en brygga (som inte är min) och så kommer det några andra och sätter sig där. Jag vill sitta ensam, så jag säger till dem att det här är en privat brygga, ni får fika nån annanstans. Ska de då flytta på sig?
Ponera att du tänker gå och fika på en brygga som inte är din. Det sitter nån där som upplyser dig om att det är dennes. Skall du då sätta dig där ändå?

Varför skall man ens i förstahand fika på en brygga???? Är det inte din så är det nån annans, skall du inte i/ur ett flytande fordon eller för den delen bada så är du ändå fel ute.
 
Jo vi satt i kräftkalas 20 m från bryggan ett 20-tal personer, stämningen var god och hög.
Då glider en 14 m plastlåda i tre våningar in i viken och den glade tysken lägger till vid min farbrors brygga.
Vi gick ner med haklappar och frågade vad de hade för bekymmer, om någon var sjuk?
Nejdå sade tysken glatt här var ju härligt med den Svenska Allemansrätten.
Bryggan som grundbyggts av min farfars bror och legat där sen 1921 hörde inte till Allemansrätten, tysken blev vänligt men bestämt ombedd att avlägsna sig samt be sina osnutna om att sänka musiknivån. Efter lite palaver så kastade han loss och gav sig av. På väg ut snodde han in ena propellern i tåget till en mjärde.
Vi återgick till kräftfirande.

Att Statlig Turistorganisation hävdar Allemnasrätten överallt innebär inte att att den gäller på andras tomter även om de har hägn kring och består av hektar.
Alla tomter är inte 600 kvm.

god tur och skönt att tonen om fördragsamhet kommit med.
 
Å ena sidan ett både trevligt och troligt scenario... Å andra sidan hade tråden knappast blivit skapad om det alltid gick till så.
Också jag vill tro och hoppas, att såväl revirpissandet inför en uppenbar nödsituation som den efterföljande ömsesidiga eskaleringen mot tuppfäktning hör till undantagen i detta vänlighetens och det sunda förnuftets land.
Undantag finns ju, så det var inte ursprungshändelsen som satte myror i huvet på mig, utan att diskussionen i den här tråden på fullt allvar (med få undantag) fortsatte i samma småaktiga banor. Det spelar väl ingen som helst roll, i just den beskrivna situationen, om bryggägaren var "äkta" eller "falsk", om bryggan låg på vad som kan räknas till hans tomt eller tvärtom var ett svartbygge, etc, etc. Och det känns lite väl långsökt att överväga om skridskoåkaren skräpade ner, klampade runt på träet med skridskorna på, och annat i den stilen. Det gjorde han ju inte. Kanske eskalerade han däremot konflikten mer än nödvändigt.

Men OK, här kommer en ny version av pjäsen, som tar avstamp i det verkligen inträffade:

Rollfigurer:
En nyplurrad skridskoåkare (NS)
En ägare till en insjöbrygga (ÄI)
Scen:
ÄI's brygga.

(NS har just tagit sig in till bryggan och börjar byta om, när ÄI dyker upp)
ÄI (ilsket): Du din...! (ett par valfria invektiv) Nu packar du dig iväg från min brygga! Kan du inte läsa, va? Ser du inte att det står "privat"?!
NS (vänligt leende, fortsätter byta om): Hej, förlåt om jag stört dig. Som du ser så har jag just plurrat, så det var lite nödläge. Tur att din brygga fanns just här. Ska naturligtvis åka vidare så fort jag är klar och det tar inte många minuter.
ÄI (kommer av sig lite, eftersom hen laddat för mothugg): Skyll dig själv om du plurrar, är väl för fan inte mitt problem! Dra nu!
NS (med ett litet fniss): Ja nu står jag ju näck som du ser, men strax. Kan du hjälpa mig lite här? (räcker ÄI en valfri sak att hålla i)
ÄI (tar emot föremålet rent reflexmäsigt): Ähhh... fatta att du bryter mot lagen! Jag vill ha ditt namn och adress!
NS (fortfarande vänligt leende och nu nästan klar med ombytet): Visst! Jag heter XX och bor i YY. Tack så mycket för hjälpen och för att jag fick låna din brygga i nödläge! (tar fram en termos) Vill du ha kaffe?
RIDÅ

Efterord:
Det finns naturligtvis ingen garanti för happy end bara för att en av karaktärerna gör sitt bästa av situationen. Historien kanske slutar i en gemensam fikaidyll, slagsmål eller något mittemellan :).
 
Senast ändrad:
Livet måste inte alltid vara så trevligt och puttinuttigt. En välgörande utskällning kanske va precis vad TS behövde i sitt liv där och då. Nästa gång kanske han frågar om lov innan han fikar på en privat brygga. Och ägaren som inte insåg att det var en plurrare som inkräktat och inte en vanlig bryggfikare, kanske fick skuldkänslor och kollar lite noggrannare innan han konfronterar inkräktare nästa gång.

Man kan alltid göra en exkluderande vinterförvaring av sina bryggor om man har problem med oönskade gäster. Taggtråd eller stängsel tex? Likande har man ju sett i andra sammanhang - elstängsel runt villatomten mot katter i skåne eller säckar med slaktavfall (flugor)på närliggande p-platser mot husbilar osv.

Trevligt? näe, men säkert effektivt...
 
Man kan alltid göra en exkluderande vinterförvaring av sina bryggor om man har problem med oönskade gäster. Taggtråd eller stängsel tex? Likande har man ju sett i andra sammanhang - elstängsel runt villatomten mot katter i skåne eller säckar med slaktavfall (flugor)på närliggande p-platser mot husbilar osv.

Du verkar leva efter parollen "det viktiga är inte att vinna, utan att alla andra förlorar". Konstruktivt!
 
Slå av javascript i webbläsaren så kan du läsa alla artiklar på dn.se. Om du kör Google Chrome går det att slå av javascript för enstaka webbplatser genom att klicka på "i" till vänster i adressfältet och välja "Blockera" på raden "JavaScript". Att stänga av JavaScript för alla sidor kan ställa till en del trassel.

Tack för det tipset!
 
Ponera att du tänker gå och fika på en brygga som inte är din. Det sitter nån där som upplyser dig om att det är dennes. Skall du då sätta dig där ändå?

Varför skall man ens i förstahand fika på en brygga???? Är det inte din så är det nån annans, skall du inte i/ur ett flytande fordon eller för den delen bada så är du ändå fel ute.

Av samma skäl som man fikar i någon annans skog.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.