Tältvagn i Lofoten (Väder?)

P.g.a. att du vill hålla dig inom lagens råmärken eller p.g.a. att konstruktionen inte klarar av några högre hastigheter?

Helt klart alternativ 1. Böter är dryga i Norge...

I Frankrike får man köra 130 med Camplets och i Tyskland 100. De rullar lätt och fint. Jag brukar tulla en gnutta på gränsen när jag kör stora vägar men jag är snål och gillar restaurangbesök bättre än böter. Plus, givetvis, att det är fel att bryta lagen!
 
Jag har varit i Västerålen och Lofoten ett antal gånger.

Hastigheten för tältvagnen är inget problem i Norge. Det är 70-80 i hastighetsbegränsning som gäller. Ibland kan man köra så fort. Dock är det ju ställvis högre hastighet i Sverige, vilket sannolikt är aktuellt för transportsträckorna.

I Västerålen och Lofoten kan vädret vara sunkigt sommartid. Låga moln och lite regn är helt normalt. Kraftig vind är dock inte jättevanligt. Men om det blåser så finns det gott om plats som ligger i lä, faktiskt den mesta ytan. Utsidorna ser onekligen karga och vindpinade ut... Jag har inte själv upplevt fallvindar, men kan mycket väl tänka mig att det förekommer. För det mesta är den mesta bebyggelsen dock placerad på hyfsat bra platser, så vistelse i anslutning till denna torde funka.
 
Anders, du har rätt i att det är en cool släpvagn :)

En fundering bara, är det inte ett elände att rengöra all duk, "fönster" o.s.v. (Fast ni kanske aldrig har skitat ner det ordentligt?)
 
Anders, du har rätt i att det är en cool släpvagn :)

En fundering bara, är det inte ett elände att rengöra all duk, "fönster" o.s.v. (Fast ni kanske aldrig har skitat ner det ordentligt?)

Eller nördig kanske? :)

Det har inte hänt än så länge. En camplet är ju inget man tar med sig ut i vildmarken direkt, vi har bara sovit på campingar än så länge. Dessutom är det inte mycket som rör marken. Regn är nog det trassligaste om man måste packa ihop den. Man riskerar att blöta ner sängarna. Och man bör nog torka tältet inom rimlig tid. Hopfälld blir den närmast hermetiskt tillsluten.

Vill man fördjupa sig kan man titta på detta klipp. En något nyare än vår men den är mycket lika. Inte mycket har förändrats under åren. Valde bara ett klipp i mängden.

Men visst, jag gillar den! Det tvålågiga gasolköket som man kan använda längs vägen, 15 kvm utrymme, två dubbelsängar. Lyxigare har man inte under en tältduk :)

Jämfört med husvagn är den lättare att dra, både om man ser till vikt och luftmotstånd. Den är billigare, lättare att förvara och har inga fuktprblem som en del gamla husvagnar. Fast den är förstås en gnutta obekvämare på sitt sätt, men för en friluftsmänniska är det väl något bra va? :)

Tack allesammans för vädertips och råd!

//Anders
 
Jag har varit i Västerålen och Lofoten ett antal gånger.

Hastigheten för tältvagnen är inget problem i Norge. Det är 70-80 i hastighetsbegränsning som gäller. Ibland kan man köra så fort. Dock är det ju ställvis högre hastighet i Sverige, vilket sannolikt är aktuellt för transportsträckorna.

I Västerålen och Lofoten kan vädret vara sunkigt sommartid. Låga moln och lite regn är helt normalt. Kraftig vind är dock inte jättevanligt. Men om det blåser så finns det gott om plats som ligger i lä, faktiskt den mesta ytan. Utsidorna ser onekligen karga och vindpinade ut... Jag har inte själv upplevt fallvindar, men kan mycket väl tänka mig att det förekommer. För det mesta är den mesta bebyggelsen dock placerad på hyfsat bra platser, så vistelse i anslutning till denna torde funka.

Tusen tack för initierade råd. Jag har varit där jag också några gånger men det var länge sedan och minnet sviker..

mvh
Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.