Bra vadring skor?

Lite luddig fråga. Var ska du vandra? Jag är nöjd med mina Merrell Moab i olika varianter. Ventilator för torra miljöer och Goretex för fuktiga. Riktigt blöta miljöer så föredrar jag stövlar, t.ex. Nokian Finnjagd. Alla tre kostar runt 1000 kr var.
 
Nöjd...

...med mina Altra Olympus för torra stigar, mina Meindl Dovre x-tra wide
för blöta fjäll, mina Nokia Kaira för höstvinter och vårvinternoch mina Nokia Finntrim för allround skog :).

Dyrast är meindl men de brukar kunna hittas för ca 2200.

//J
 
Hur mycket bär du?
Var avser du gå?
Före vinter-sommar-myr-berg?

Själv går jag i allt från lågskor, via stövlar till bondeförbundare/stegjärnfasta kängor. Allt efter uppgift.

go tur
 
Som sagt: innan du funderat över frågorna ovan är det väldigt svårt att ge dig råd, så kom gärna igen med preciseringar. Jag skulle också lägga till frågan om du tänkt gå mellan stugor eller sova i tält, för det ställer helt andra krav på hur fort skorna ska kunna torka. Själv använder jag t ex helt olika skor i fjällen resp. nere på kontinenten.
En sammanfattning av vad man i stort har att välja på kan du ändå läsa i stycket om skor i detta inlägg i en annan tråd.

Alla fötter är olika. Du kan få tips och råd om vilken sort som kan vara bra till vilken verksamhet, men till syvende och sist måste du ändå prova (noga och länge) IRL.
 
Som sagt: innan du funderat över frågorna ovan är det väldigt svårt att ge dig råd, så kom gärna igen med preciseringar. Jag skulle också lägga till frågan om du tänkt gå mellan stugor eller sova i tält, för det ställer helt andra krav på hur fort skorna ska kunna torka. Själv använder jag t ex helt olika skor i fjällen resp. nere på kontinenten.
En sammanfattning av vad man i stort har att välja på kan du ändå läsa i stycket om skor i detta inlägg i en annan tråd.

Alla fötter är olika. Du kan få tips och råd om vilken sort som kan vara bra till vilken verksamhet, men till syvende och sist måste du ändå prova (noga och länge) IRL.

Och det kan också vara bra att fundera på vilka prioriteringar som väger tyngst. För egen del vägrade jag Meindl länge pga att de torkar långsamt. Numera är mina fötter medelålders och dessvärre bredare än någonsin, så jag måste helt enkelt välja med känslan i lästen och får tåla att andra egenskaper prioriteras ner.

Men gummistövlar fungerar ju lyckligtvis fortfarande.

Många går i lätta nätskor och accepterar blöta fötter, något jag avskyr...

...etc...

//J
 
Barmark

Du har säkert vanliga löparskor? Börja med det och se om det funkar. Om inte, vilka egenskaper saknar / prioriterar du?

Jag går numera med terränglöparskor (i nät) även i fjällen och tar inte av mig skorna om jag ska vada. Trotts att fötterna är småblöta en stor del av tiden trivs mina fötter bättre med det än att vara instängda i kängor. I läger / rast har jag vattentäta strumpor om skorna är våta och kyler.

Det sägs att ett kilo på fötterna motsvarar 4-5 kilo på ryggen.
 
Håller med!

Jag går numera med terränglöparskor (i nät) även i fjällen och tar inte av mig skorna om jag ska vada. Trotts att fötterna är småblöta en stor del av tiden trivs mina fötter bättre med det än att vara instängda i kängor. I läger / rast har jag vattentäta strumpor om skorna är våta och kyler.

Det sägs att ett kilo på fötterna motsvarar 4-5 kilo på ryggen.

Prova gärna med ett par vanliga terrängskor i nät. Det är inte farligt att bli blöt om fötterna och värmen är tillbaka inom några minuter efter ett vad. Däremot kan det vara bra att ha någon form av "lägerskor" - en del använder plastpåsar- för att få torrt på sig när man stannar för dagen. Tänk på att inte lasta alltför mycket i ryggan, kommer du upp mot 25 kg så bör du ha ganska stabila vrister -eller skor!
 
Prova gärna med ett par vanliga terrängskor i nät. Det är inte farligt att bli blöt om fötterna och värmen är tillbaka inom några minuter efter ett vad. Däremot kan det vara bra att ha någon form av "lägerskor" - en del använder plastpåsar- för att få torrt på sig när man stannar för dagen. Tänk på att inte lasta alltför mycket i ryggan, kommer du upp mot 25 kg så bör du ha ganska stabila vrister -eller skor!
Det kan också vara precis tvärtom. Jag behöver t ex inga "stabila" skor oavsett last och önskar jag kunde vandra med minimalistiska nätskor, men får inte upp någon uthärdlig temperatur i fötterna vid "blöt" vandring. Som sagt - allt detta är mycket personligt. Nätskor kan mycket väl passa just dig (TS), men är det första gången du ska ge dig av på en längre tur, så testa först ett regnigt dygn tidigt på våren i din närmsta skog.
 
Själv har jag provat en tur med terrängskor och är inte helt övertygad än, egentligen tror jag mer på en skalkänga på sikt - men har inte sett någon modell som verkar passa mig än.

För egen del kommer jag nog att fortsätta gå i mina tunga Meindl island tills de går sönder, sen tar jag en seriös titt på skalkängor vid nyköp. Stabiliteten är skön till sist och jag får lätt kalla fötter, så att skorna är fuktiga/blöta nästan jämnt stör ändå.
 
Du har säkert vanliga löparskor? Börja med det och se om det funkar. Om inte, vilka egenskaper saknar / prioriterar du

Det sägs att ett kilo på fötterna motsvarar 4-5 kilo på ryggen.

Jag vandrar både med låga lätta skor, kängor och gummistövlar och att det skulle motsvara en vikförändring på 4-5 kilo att byta skor är enligt mig en skröna. Fantastiskt dock om det stämde, bara tänk på lättnaden uppför ;).

//J
 
Jag vandrar både med låga lätta skor, kängor och gummistövlar och att det skulle motsvara en vikförändring på 4-5 kilo att byta skor är enligt mig en skröna. Fantastiskt dock om det stämde, bara tänk på lättnaden uppför ;).

//J

Det finns en undersökning som kommer från USA:s armé. Den mätningen (lätta skor kontra tunga) visar att om man springer så får man den energibesparing som det talas om här. Huruvida detta stämmer om man vandrar (går!) är inte klarlagt.
Rent subjektivt är jag också mycket tveksam till om man verkligen kan dra den slutsatsen, det känns i vart fall inte så när jag är på vandring. Men visst blir det betydligt lättare.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.