Utbyggnad av tält (tarp eller vad?)

Hej, jag har ett Hilleberg Anjan 2. Har sovit trångt med mina två barn i tältet men nu har barnen blivit lite större så det fungerar inte längre. Någon som har tips på tarp eller annan lösning som gör att jag kan bygga ut tältet? Jag vill ha en lösning som gör att jag förlänger absiden så att det känns som ett enda tält (den yngsta vill inte sova själv när det blåser). Tänkte att ungarna kan sova i tältet med dörren öppen och att jag kan sova under tarpen. Någon som har koll på vilken tarp man behöver? Eller om det finns någon annan lösning som kan förlänga nuvarande tält.

Anjan 2, med öppen dörr
http://images.hilleberg.net/products/Anjan/AnjanGrn.jpg
 
Den bästa varianten vore med sk GT yttertält, men det kanske inte finns för Anjan.
Två varianter;
Sälj det du har och köp ett där du kan komplettera med antingen ett GT eller vanligt, och sedan köpa till det du behöver. Tex kaitum, nammatj, med flera.
Sy ett eget nytt yttertält, låter knepigare än det är, eventuellt med två dragkedjor så att du kan ta bort mittendelen, ungefär som att ta bort GT delen av absiden.
Extremtextil i Tyskland eller shelby i Finland borde ha silnylon, blir billigare om de har 2nd quality vilket de har ibland.
Myggnät behöver inte du det om du sover i absiden?
Ev kompletterat med pu duk undertill mot fukten.
 
Nu tittade jag på bilden :) en tarp över framsidan borde funka, blir bara lite dragigare, myggnät saknas men har du en bra sovsäck borde det funka ok. Uppsättningen blir kanske lite bökigare men om.det inte blåser för mycket borde det gå ok, testa med en billig presenning först?
 
Den bästa varianten vore med sk GT yttertält, men det kanske inte finns för Anjan.
Två varianter;
Sälj det du har och köp ett där du kan komplettera med antingen ett GT eller vanligt, och sedan köpa till det du behöver. Tex kaitum, nammatj, med flera.
Sy ett eget nytt yttertält, låter knepigare än det är, eventuellt med två dragkedjor så att du kan ta bort mittendelen, ungefär som att ta bort GT delen av absiden.
Extremtextil i Tyskland eller shelby i Finland borde ha silnylon, blir billigare om de har 2nd quality vilket de har ibland.
Myggnät behöver inte du det om du sover i absiden?
Ev kompletterat med pu duk undertill mot fukten.

Hej, tack för tips! Anjan finns i GT version. Men för det mesta räcker mitt Anjan 2 till min fru och mig, mig själv eller mig och en polare. De gånger ungarna är med är undantagsfall så jag tänkte försökta hitta en lösning där jag slipper sälja och köpa nytt tält. Vill inte ha GT versionen när jag tältar själv tex.

Har aldrig sytt i hela mitt liv så jag tror tyvärr inte det är ett alternativ för mig. Men vore maxat om man kunde sy sitt eget tält!
 
Nu tittade jag på bilden :) en tarp över framsidan borde funka, blir bara lite dragigare, myggnät saknas men har du en bra sovsäck borde det funka ok. Uppsättningen blir kanske lite bökigare men om.det inte blåser för mycket borde det gå ok, testa med en billig presenning först?

Ja, det borde fungera med en tarp på något sätt. Men jag har noll koll på tarp. Verkar finnas tusen olika varianter. Jag har footprint till anjan som jag tänkte att man kunde använda under tarpen istället. Har även ett enklare myggnät som borde funka ok. Har även vandringsstavar som man bör kunna använda.

En annan ide kan vara att köpa en sån här och använda under tarpen http://www.packalatt.se/talt-and-tarps-c-115/myggtalt-c-133/myggnat-1-person-p-214

Men vilken tarp ska man ha!? Någon som har tips? Någon som har förlängt sitt tält?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4
Voiceless Hålla sig varm under tarpen Allmänt om friluftsliv 15
pirx Tarp - hur många och långa snören Allmänt om friluftsliv 13
Polarnatt Tarp(are) Allmänt om friluftsliv 10
niklas_gripen Var köpa tarp på metervara? Allmänt om friluftsliv 7
Joachim1968 Bra tarp? Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...