Allemansrätten är jättebra

Spännande!

För övrigt tycker jag att en dag i mitten av maj är bra. Då kan man visa friluftslivet i hela sin bredd; försommar i Skåne och vinter i Lappland. Bildmässigt så det förslår!
 
Jag tror att ska man få till en dag som märks så behöver man få med ett antal organisationer på tåget, som talar om att den finns, och som hittar på aktiviteter.

Svensk friluftsliv är ju en paraplyorganisation för ganska många andra friluftsrelaterade organisationer, så om de går före kan det få ett brett genomslag.

Men det behövs också frivilliga krafter som arbetar för att dagen syns och gör avtryck.

De listor du länkar till är nog bra, men inte kompletta. Och en dag är inte bokad bara för att det finns något denna dag. ta tex 25 May som är Towel day, och Lilac day. Så vi kan nog ta precis vilken dag vi vill, frågan är sen vad vi gör av den.
 
I vilken grad är det tillåtet att motverka utsidan.se målsättning?

"Utsidans målsättning är att vara den naturliga samlingspunkten för alla oss som är intresserade av icke-motoriserade, naturnära friluftsaktiviteter, resor och äventyr."

Funkar utmärkt för mig. Rimligen, för att kunna utöva sådant friluftsliv krävs något form av allemansrätt. Dvs vi bör alla verka för allemansrättens främjande för att vi alla ska kunna utöva sådant friluftsliv även i framtiden.

Inte nödvändigtvis i dagens fria anarkistiska form, utan den kan gott vara betydligt mer reglerad och begränsad jämfört med idag.
/Niklas
 
Jag antar att det finns någon form av allemansrätt i Alaska och Canada, med tanke på att jag läst Lars Monsens böcker "Canada på tvers" och "Till fots gjennom Alaska".
Jag var i Mongoliet för 17 år sedan och där var det tillåtet att gå och tälta i utmark.
 
Jag gillar också allemansrätten. Det förefaller som en självklar konsekvens av principen att man får göra vad som helst sålänge man inte bryter mot någon lag (isht gör sig skyldig till brott) eller skadar någon.

En särskild dag är jag inte så begeistrad i. Jag tycker det går lite inflation i dagar. I dag är det t.ex. måltidens dag och grynkorvens dag till intresseklubbens stora glädje, imorgon är det internationella stammningsdagen osv.

Ett annat problem med allemansrättens dag är att det inte är så uppenbart att man kan göra något evenemang i organiserad form av det eftersom det riskerar att falla utanför vad allemansrätten tillåter.

Det är inte troligt att ett särintresse förmår att ändra på kalendern och göra en dag röd. För att få till sånt så är det nog mer framkomligt att antingen välja 1/5 eller att göra dagen rörlig, t.ex. andra lördagen i maj. Vill man inte krocka så kanske man skall undvika 1/5, även kristi himmelsfärd är något man kanske vill undvika vilket man kan göra genom att placera dagen, t.ex. lördagen före eller efter kristi himmelsfärd.
 
Inte nödvändigtvis i dagens fria anarkistiska form, utan den kan gott vara betydligt mer reglerad och begränsad jämfört med idag.
/Niklas

Du har duckat endel i frågan om vad du vill rent konkret.

Vilka rättigheter tycker du att man skall inskränka (till skillnad från nuvarande "anarkistiska form")? Hittils verkar du ju mest ha pekat på exempel på folk som inte följt allemansrättens begränsningar, isht när du hänvisat till den som "anarkirätten".

Och vad tycker du att konsekvensen för överträdelse skall vara? Skall det vara brottsligt och isf med vilket straff? Eller skall man vara berättigad skadestånd och i så fall på vilka grunder? Eller vill du till och med ha en ordning där man kan bli bestraffad lite godtyckligt för handlingar som inte är kriminaliserade?

Jag ser faktiskt inte något fog för någotdera av dessa. För att betrakta något som brottsligt bör det ju vara en överträdelse av viss rang (inte bara bagatellartade grejer). Och skall man ha skadestånd så bör det också baseras på en faktisk skada man lidit (och det skall inte vara bagetallartade olägenheter).

Vore inte 30:e februari ännu bättre? :)
/Niklas

Nej, den tycker jag vi kan reservera för dig;) Eller 31:e kanske passar bättre?
 
Du har duckat endel i frågan om vad du vill rent konkret.

Vilka rättigheter tycker du att man skall inskränka (till skillnad från nuvarande "anarkistiska form")? Hittils verkar du ju mest ha pekat på exempel på folk som inte följt allemansrättens begränsningar, isht när du hänvisat till den som "anarkirätten".

Och vad tycker du att konsekvensen för överträdelse skall vara? Skall det vara brottsligt och isf med vilket straff? Eller skall man vara berättigad skadestånd och i så fall på vilka grunder? Eller vill du till och med ha en ordning där man kan bli bestraffad lite godtyckligt för handlingar som inte är kriminaliserade?

Jag ser faktiskt inte något fog för någotdera av dessa. För att betrakta något som brottsligt bör det ju vara en överträdelse av viss rang (inte bara bagatellartade grejer). Och skall man ha skadestånd så bör det också baseras på en faktisk skada man lidit (och det skall inte vara bagetallartade olägenheter).

Nej, så länge du har dina skygglappar på, så lär du aldrig se de fel och brister som de facto finns med dagens allemansrätt/anarkirätt.

Å konkreta förslag är t.ex.:

* Ett generellt eldningsförbud i skog och mark.

* Klargörande om strikt tillträdesförbud på t.ex. skogsplanteringar och föryngringsytor.

* Att organiserade aktiviteter inte ska omfattas utav allemansrätten, utan kräva markägarens uttryckliga tillstånd. Hur vida organisatören i fråga är "ideell" eller kommersiell är ju i sammanhanget fullständigt irrelevant.

* Övernattning skall kräva markägarens tillstånd, utom möjligtvis i särskilt avsatta friluftsområden.

* Strikt klargörande av vad som är tillåtet respektive inte tillåtet enligt allemansrätten/anarkirätten, istället för dagens verkningslösa gummilagar.

Där till behöver myndigheternas och domstolarnas synsätt på allemansrätt vs äganderätt justeras ganska avsevärt till förmån för äganderätten.

Markägaren ska givetvis ha rätt att avlysa allmänheten från sin mark vid t.ex. jakt och skogsarbete. Men det ligger ju ändå inom devisen "inte störa och inte förstöra" för markägaren och dennes näringsverksamhet.

Självfallet ska det vara straffbart att bryta mot allemansrätten. Böter och/eller fängelse vore ju lämpliga påföljder, samt ett skadestånd till drabbad markägare.

Nej, den tycker jag vi kan reservera för dig;) Eller 31:e kanske passar bättre?

Nu har jag redan en födelsedag + tre namnsdagar att fira per år. Så jag vet inte om jag har behov av ännu fler bemärkelsedagar.
/Niklas
 
Ett annat problem med allemansrättens dag är att det inte är så uppenbart att man kan göra något evenemang i organiserad form av det eftersom det riskerar att falla utanför vad allemansrätten tillåter.
.

Gäller det inte främst naturreservat och nationalparker? Beror väl i och för sig mycket på vad det är för aktiviteter.

"Reglerna i Miljöbalken är till för att skydda människors hälsa och miljön mot skada eller andra besvär. Det finns därför höga krav på dig som använder naturen för organiserad verksamhet. Det handlar om att ha god kunskap om allemansrätten. Du behöver också informera deltagarna om vad som gäller.

Det här måste du som arrangör veta
Du som arrangerar organiserade aktiviteter på annans mark har skyldighet att:

Skaffa kunskap om allemansrätten.
Informera deltagarna om allemansrätten och det ansvar som följer den.
Genomföra skydds- och försiktighetsåtgärder för att undvika skador och andra besvär.
Välja lämplig plats för verksamheten för att förebygga risken för skador och andra besvär
Samråd kan behövas för ”kringaktiviteter” som kan komma att påverka naturmiljön (miljöbalken 12 kapitlet 6§). Att uppföra ett tältläger (även tillfälligt) är ett exempel på en kringaktivitet."​

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Organiserat-friluftsliv/
 
... Niklas skrev en massa härovan ...
... som sammantaget skulle vara ett definitivt slut på Allemansrätten som vi känner den i Sverige. Och det tror jag inte det finns någon majoritet för inom någon som helst organisation, för att inte tala om riksdag...
En Allemansrättens informationsdag låter som en mycket bra idé, det borde alla kunna vara ense om.
 
Var det ett svar på mitt inlägg ovan?

Apropå funderingar på att fira en Allemansrättens dag genom någon jättemanifestation med horder av folk busstransporterad till någon grandunge... nja så tror jag ingen föresvävat sig tanken på en sådan dag.
Varför bygga upp spekulativa mentala hinder istället för att glatt fundera på vad just du själv skulle vilja göra en sådan dag.



Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
 
... som sammantaget skulle vara ett definitivt slut på Allemansrätten som vi känner den i Sverige. Och det tror jag inte det finns någon majoritet för inom någon som helst organisation, för att inte tala om riksdag...

Ju fler som bryter mot allemansrätten, desto större blir kraven på att förtydliga och begränsa allemansrätten!
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.