Bada naken

Frågan är snarare vem som har problem

Ja det är lätt att hålla med Thomas

Är det ett problem om man skulle se en naken människa bada "lite i sin ensamhet"...

...då har man problem, och frågan är snarare vilken som ska "ta illa vid".
 
Om man befinner sig vid en sjö eller en å mitt ute i skogen, är det ok att i så fall bada naken där, om det finns en risk att någon kommer förbi, t.e.x. om en stig går nära förbi sjön/ån? Tror ni eventuella förbipasserande skulle ta illa vid sig?

Räknas tomtar, vättar, troll och yeti till "någon" eller "förbipasserande"?
 
För någon vecka sedan gick jag förbi en brygga där det satt en man, helt naken, och gjorde morgongymnastik. Det var en hel del folk i rörelse i området - inte öde på något vis.
 
Nakenhet

Fick tag i denna gamla tråd och inför kommande sommarsäsong är det kanske läge att aktivera den.
Ingen lag förbjuder någon i Sverige att vara naken, vare sig hemma, på stranden eller i skogen (kort sagt överallt). Allt så länge man inte "väcker förargelse".
Sedan vet ju alla vad "sociala normer" innebär i alla sammanhang att visa normal hänsyn både vad gäller detta och allt annat. Mitt i stadens city eller på ICA stormarknad är ju förstås inte optimalt.
Kanske inte heller på dom mest frekventerade och trendiga badstränderna.
Men i skogen, på fjället och vid ganska många stränder är de5t egentligen hel ok. Sedan vet ju alla att "samhällsklimatet" är sådant att t ex en ensam naken mansperson lättare "väcker förargelse" än ett par eller en mixad grupp.
Vid lämpligt väder vandrar vi (frun o jag) gärna nakna i skogen med marschskodon och ryggsäck och inget annat och har hittills inte mött några märkbara negativa reaktioner. Vi har vandrat nakna i grupp i Danmark flera gånger och även cyklat nakna där.
Skall förstås också säjas att vi hade vår inledning på allt detta på 70-talet då svenska folket hade en betydligt mera avspänd och naturlig inställning till nakenhet.
Vad gäller naturbehov så är det väl normalt med en viss diskretion, men efter många års deltagande i olika stora motionsevenemang, typ vasalopp och vätternrunda, så vet vi ju att i dessa sammanhang är det vanligt att både damer och herrar "lättar på trycket" strax bredvid spåret eller vid vägkanten och ingen tycks ta illa upp av det.
En annan sak i detta är förstås den rena miljöaspekten, om några få gör detta så är det ju inga problem, men t ex på Vätternrundan handlar det om hundratals - tusentals personer och det är ju onekligen en viss miljöpåverkan (men det har ju inte direkt med nakenhet att göra).
 
Ja du Nils. Skulle jag möta dig och din fru ute i granskogen spritt språngande naken skulle jag bli mycket orolig. Inte så mycket för själva nakenskapen utan mer med tanke på vad ni utsätter den oftast så skyddade tingesten för bland stock o sten o granbarrens stickigheter. Men folk är ju olika å det är väl bra.
 
högsommar och aktsamhet

Om man nu ska vara helt konkret, så låter vi förstås inte "tingestarna"
komma i närkontakt vare sig med stock eller sten eller granbarr eller snåriga hallonbuskar eller liknande.
Vid sittande eller liggande vila är givetvis liggunderlag på sin plats (och naturligtvis gäller bara den allra bästa svenska sommaren till detta).
 
Tyvärr tycks naturister/nudister inte sällan röra sig i gränslandet till blottare

Här i Ängelholm är ett stycke av stranden avsatt till nakenbad
De ofta ensamma äldre nudistmän som nyttjar detta väljer dock påfallande ofta att efter doppen ställa sig högst upp på nån strandnära klint och sen bara stå där rakt upp, positionerad likt en staty på piedestal så att alla kan se härligheten från så många vinklar och så långa avstånd som möjligt . De vill tydligt att man ska se dem. Detta skulle jag kalla blottare

Personligen tycker jag inte det är ok att gå omkring i skogen näck. Jag har inte mer förståelse för nudisters behov av att gå omkring nakna än säg, nån vuxen som njuter av att bajsa på pottan ute bland folk. Det tillhör mänskligt hyfs att inte utsätta andr för sin nakenhet eller toalettbehov. Varför just nudisterna ser sitt behov som lite härligt frisläppt beror antagligen på självbedrägeri . Naken kan ni vara hemma
 
Jag skulle nog bli lite smårädd om jag mötte en naken person i skogen. Just för att det verkar så omotiverat - är det en galning? Vid vatten däremot, om det är en badplats eller enskilt och inte ett promenadstråk - nude on, baby!
 
Fick tag i denna gamla tråd och inför kommande sommarsäsong är det kanske läge att aktivera den.
Ingen lag förbjuder någon i Sverige att vara naken, vare sig hemma, på stranden eller i skogen (kort sagt överallt). Allt så länge man inte "väcker förargelse".
Sedan vet ju alla vad "sociala normer" innebär i alla sammanhang att visa normal hänsyn både vad gäller detta och allt annat. Mitt i stadens city eller på ICA stormarknad är ju förstås inte optimalt.
Kanske inte heller på dom mest frekventerade och trendiga badstränderna.
Men i skogen, på fjället och vid ganska många stränder är de5t egentligen hel ok. Sedan vet ju alla att "samhällsklimatet" är sådant att t ex en ensam naken mansperson lättare "väcker förargelse" än ett par eller en mixad grupp.
Vid lämpligt väder vandrar vi (frun o jag) gärna nakna i skogen med marschskodon och ryggsäck och inget annat och har hittills inte mött några märkbara negativa reaktioner. Vi har vandrat nakna i grupp i Danmark flera gånger och även cyklat nakna där.
Skall förstås också säjas att vi hade vår inledning på allt detta på 70-talet då svenska folket hade en betydligt mera avspänd och naturlig inställning till nakenhet.
Vad gäller naturbehov så är det väl normalt med en viss diskretion, men efter många års deltagande i olika stora motionsevenemang, typ vasalopp och vätternrunda, så vet vi ju att i dessa sammanhang är det vanligt att både damer och herrar "lättar på trycket" strax bredvid spåret eller vid vägkanten och ingen tycks ta illa upp av det.
En annan sak i detta är förstås den rena miljöaspekten, om några få gör detta så är det ju inga problem, men t ex på Vätternrundan handlar det om hundratals - tusentals personer och det är ju onekligen en viss miljöpåverkan (men det har ju inte direkt med nakenhet att göra).

Du (og din kone) er da friske! Jeg har intet imod nøgenhed og mødte jeg jer to i skoven ville jeg da bare smile og hilse :) men jeg ville nu aldrig selv overveje det... for besværligt - bare al den solcreme det ville kræve!
 
Dom där herrarna som bara står där och tycks vara betagna av horisonten i all oändlighet brukar kallas "Surikater" eller "Fiskmåsar" på grund av sitt beteende.

Däremot har jag full förståelse för nudister. Att gå naken hemma i lägenheten är inte ens nära vad det innebär att vara naken på stranden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Dom där herrarna som bara står där och tycks vara betagna av horisonten i all oändlighet brukar kallas "Surikater" eller "Fiskmåsar" på grund av sitt beteende.

Vid Maspalomas öknen på Gran Canaria är det intressant att iaktta dem. De sticker upp huvudet ur en sanddyn för att spana. Ser de inget speciellt så dyker de ner igen. Beteendet upprepas tills de hittar en partner och ... parar sig, eller vad det nu heter i den dolda sandgropen. Lustigt och fascinerande. Surikater, ja precis. Tja huvudsaken folk sysslar med vad de gillar om det är oförargerligt.

Beträffande TS och frågan om att bada naken så är väl det naturligt. Men man måste väl visa tillbörlig hänsyn om man är bland folk.
När jag var ung var det här en ickefråga bland oss kompisar. Vi badade, bastade och duschade och bytte om tillsammans. Och det var inte "haram"...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sonesson Bada i havet Allmänt om friluftsliv 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.