Bada naken

Jag hittade ett forum backpacking.com som jag ställde frågan på. Det första svaret tyckte att det var helt ok att svenska kvinnor badade nakna i skogen :) det andra svaret skrev att det var en tradition värd att bevara att bada naken i vildmarken.

Skall se hur det utvecklar sig. Min gissning är att vi inte är så olika ändå.

Tyckte att du fick till en rätt rolig tråd med förvånansvärt många svar. :)

http://forums.backpacker.com/cgi-bin/forums/ikonboard.cgi?act=ST;f=852107219;t=9991166984;&#top

Slutsatsen är väl att det är ungefär som här. Håll dig borta från stora välkända badplatser och visa normal hyfs för människor i din omgivning.
 
Förstår inte endels skräck över nakenhet.. Om jag är ute och vandrar är det garanterat nakendopp som gäller, har inte ens med mig några badbyxor.
Om någon skulle komma förbi och blir så störda av de väl titta åt andra hållet om det är så känsligt, så länge man inte står och onanerar eller kör helikoptern så är det väl inget onormalt/farligt/hemskt med nakenhet.

OT - Knappast vildmark, men det är en tråkig inställning till nakenhet här i Sverige. Det räcker med om man är någonstans med sin partner och vill basta lite, så är det oftast uppdelat. Visst, gå in till damernas så går jag in till herrbastun, och där rök alla kommunikationsmöjligheter. Kul.
 
OT - Knappast vildmark, men det är en tråkig inställning till nakenhet här i Sverige. Det räcker med om man är någonstans med sin partner och vill basta lite, så är det oftast uppdelat. Visst, gå in till damernas så går jag in till herrbastun, och där rök alla kommunikationsmöjligheter. Kul.

Åtminstone i Sylarna finns (fanns...) möjlighet till sambastu vissa tider. Bra lösning anser jag med valmöjligheten om nu par vill basta tillsammans.
 
Ja, jag är nog hellre svettig och äcklig än att riskera att bli en registrerad sexförbrytare och behöva plinga på hos grannarna vilket man riskerar i USA.

Vad det gäller den gemensam bastun så förstår jag inte heller varför den saknas på så många inrättningar. Att bada tillsammans har vi gjort enda sedan vi uppfann bastun och de flesta badhus i Sverige är byggda på 70-talet som jag vill minnas var lite friare än så...
 
OT - Knappast vildmark, men det är en tråkig inställning till nakenhet här i Sverige. Det räcker med om man är någonstans med sin partner och vill basta lite, så är det oftast uppdelat. Visst, gå in till damernas så går jag in till herrbastun, och där rök alla kommunikationsmöjligheter. Kul.

Det brukar väl bero på om det finns en eller två bastur (heter det så i pluralis?) Finns det bara en är det väl rätt vanligt med en damtid, en herrtid, och resten av tiden gemensam?
 
Tjejer behöver ju faktiskt blotta sig mer. Det känns som ett problem för mig att jag behöver göra det, särskilt vid skidåkning på kalfjället, men det är bara bra om det inte är ett problem för andra.

Om man som kvinna har en lång tröja, klänning eller kjol på sig, så behöver man inte blotta sig mer än män (snarare mindre) när man kissar. Det finns en praktisk anledning till att kjolar och klänningar uppfanns för kvinnor, och den anledningen är att det möjliggör att kissa utan att blotta sig.
 
Efter att med intresse följt tråden så tror jag man kan konkludera att det är ok att bada naken under förutsättning att:
1) Ingen finns i närheten
2) Ingen förväntas komma förbi under närmsta tiden
3) Om någon skulle komma förbi så är det enkelt för honom/henne att vända huvudet åt annat håll och inte titta, eller att passera på avstånd.
 
Om man som kvinna har en lång tröja, klänning eller kjol på sig, så behöver man inte blotta sig mer än män (snarare mindre) när man kissar. Det finns en praktisk anledning till att kjolar och klänningar uppfanns för kvinnor, och den anledningen är att det möjliggör att kissa utan att blotta sig.

Åka skidor i långklänning utan underkläder? Njae...
 
Efter att med intresse följt tråden så tror jag man kan konkludera att det är ok att bada naken under förutsättning att:
1) Ingen finns i närheten
2) Ingen förväntas komma förbi under närmsta tiden
3) Om någon skulle komma förbi så är det enkelt för honom/henne att vända huvudet åt annat håll och inte titta, eller att passera på avstånd.

Det känns gott att veta att jag får bada naken om ingen ser mig. ;-)

HåkanF

PS Eftersom jag ytterst sällan tältar inom synhåll för något annat tält så struntar jag högaktningsfullt i om någon skulle råka se mig när jag näckar. Om jag däremot lättar på klädseln bakom en sten långt från allt vad leder heter så känns det mycket pinsamt om någon dyker upp när man tror att man är helt ensam. Vilket hänt en gång....
 
Jag hoppar medvetet över hela tråden och svarar TS direkt.

Om man befinner sig vid en sjö eller en å mitt ute i skogen, är det ok att i så fall bada naken där, om det finns en risk att någon kommer förbi, t.e.x. om en stig går nära förbi sjön/ån?
Ja det är ok. Du provocerar ingen "mitt ute i skogen" medvetet. Vore snarare konstigt om du använde badkläder.

Tror ni eventuella förbipasserande skulle ta illa vid sig?
Fortfarande "mitt ute i skogen" så är det väl knappast ditt problem utan snarare förbipasserandes och de har väl möjlighet att leta efter svamp istället för att glo på dig.

Jag kanske inte riktigt förstår problemet...

mvh thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sonesson Bada i havet Allmänt om friluftsliv 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...