1,5 dgr kanadensartur nära Stockholm

Hej,
Kanske tråden finns, ber om ursäkt i så fall.
Önskar tips på en kanadensartur lämplig att genomföra med en övernattning. A till B har jag tänkt mig. Varför 1,5 dgr i rubriken? Jo, det är ett gäng 11 åringar och några vuxna. Det ska finnas tid till tältande, matlagning etc.
Mina tankar går till Långhundraleden eller Marvikarna. Blir det för kort?
Någon som vet hur långt upp på Långhundraleden man kan starta? Datum är 20-21 maj så självklart är det svårt att bedöma vattenflödet, men kan man starta vid Gottröra eller är det Brottby som gäller.
Tacksam för alla förslag!
Patrik
 
Hej,
Kanske tråden finns, ber om ursäkt i så fall.
Önskar tips på en kanadensartur lämplig att genomföra med en övernattning. A till B har jag tänkt mig. Varför 1,5 dgr i rubriken? Jo, det är ett gäng 11 åringar och några vuxna. Det ska finnas tid till tältande, matlagning etc.
Mina tankar går till Långhundraleden eller Marvikarna. Blir det för kort?
Någon som vet hur långt upp på Långhundraleden man kan starta? Datum är 20-21 maj så självklart är det svårt att bedöma vattenflödet, men kan man starta vid Gottröra eller är det Brottby som gäller.
Tacksam för alla förslag!
Patrik
Marvikarna funkar utan problem.
Jag har kört Långhundraleden från Närtuna, men det är inte mycket paddling i början av sträckan, vi fick gå bredvid ån (eller snarare diket) och dra kanoterna ganska långt. Som jag minns det blev det paddelbart vid en sjö ett par km ovanför Brottby. Denna tur gjordes i maj för ca 10 år sedan, men jag minns inte om det var mycket eller lite vatten det året.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Tältplatser Marvikarna

Ok, man kan kolla en karta och dra slutsatser. Fast det är ju lättare att fråga här då alla är så kunniga och hjälpsamma (samt faller för smicker...).
Hur är det med tältplatser efter Marvikarna? Typ halvvägs.
 
Kolarmoraån till Aspdalssjön, eller möjligen även vidare ner genom Harbroholmsån.
Dag 1 Vällern . Aspdalsjön, fin vildmarkspaddling, 1 lyft
Dag 2 Aspdalsjön - bortre änden av Bysjön (väg korsar), eller vidare ner genom Harbroholmsån, upptag då badplatsen Närdingen (vid Skebobruk)

Vi använde leden flitigt i friluftsfrämjandet väsby för 20 år sedan, och den var uppskattad och lättpaddlad
 
Dammtorp till Tyresö slott kanske. Gjort variant på den turen då vi tältade vid Tyresöflaten efter Gammelströmmen på udden mełlan Lillsjön och Tyresöflaten. Gick bra men det var 25 år sedan och nu verkar bestämmelserna i naturreservatet vara skärpta.

Kolla på karta för alternativ tältplats. Man kan tälta vid Flatenstugan vid norra Drevviken NV Skrubba men bör förankra med Stockholms Stad som äger och hyr ut stugan.

Thure
 
Kolarmoraån

En paddling på Kolarmoraån kan längsjusteras en hel del genom att välja var på sjön Vällen man börjar. Vanligast och mest lättillgängligt är att börja vid vägbron där vägen mellan Uppsala och Hallstavik korsar sjön, men det går även att börja i Vällens norra ända vid Fagerviken. Det blir ca 5km längre innan man når själva ån. Men Vällen är en fin, långsmal sjö som är väl värd en paddeltur i sig själv.

Sist jag paddlade Kolarmoraån för sådär 7-8år sedan så hade vi vissa problem med nerfallna träd. De flesta gick att paddla under eller dra kanoten över utan större problem, men det hade underlättat stort att kunna kvista träden en aning innan, så vi önskade oss en såg.
 
Sist jag paddlade Kolarmoraån för sådär 7-8år sedan så hade vi vissa problem med nerfallna träd. De flesta gick att paddla under eller dra kanoten över utan större problem, men det hade underlättat stort att kunna kvista träden en aning innan, så vi önskade oss en såg.

Paddlade förra sommaren, enda hindret då var dammen.
 
Tack!

Nu är vi hemkomna efter 2 dagar på Kolarmoraån. Tack till alla som kom med tips. Både här och med PM. Tyvärr lite blåsig start i går på Vällen och inte riktigt så varmt som utlovat, men i dag kom värmen. Lite gnäll då vindskyddet vid Aspdalssjön var upptagen, men vi fick tips om en plats ca 1 km längre bort på andra sidan. Där sov vi gott även om vissa oroade sig för vildsvin.
Jag bockar och bugar för alla kunskaper!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PeM Paddla Rogen (3 dgr) Paddling allmänt 0
Paddla.se Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse? Paddling allmänt 366
kimman kanadensartur i västsverige Paddling allmänt 0
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
perhaka Dunkern Misteln Kyrksjön nära Stjärnhov Paddling allmänt 2
majjen Kanotvatten nära Stockholm? Paddling allmänt 6
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
Melkor Hyra kajak nära Käringön Paddling allmänt 4
torger nära-land-flytväst Paddling allmänt 9
Peifen Nära ögatpaddling över Finskaviken Paddling allmänt 1
JohanWild Paddling nära Athen Paddling allmänt 0
jamo Tips på trevliga å eller skyddade vatten nära 08? Paddling allmänt 13
Gunnar1980 Vill börja paddla kajak nära Norrköping Paddling allmänt 3
C Elegans Har någon en Isfjord nära Stockholm? Paddling allmänt 6
kanotisten Tältplats nära sthlm city Paddling allmänt 3
baswede Parkering av bil och iläggning av kajak nära Tjärnö? Paddling allmänt 4
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
plingon Tips på paddlingskurser nära Göteborg? Paddling allmänt 9
dr_ljungberg Kajakuthyrare nära Lysekil? Paddling allmänt 6
Kalle E Fin rundtur nära Göteborg? Paddling allmänt 1
Scouter Fors nära Karlstad? Paddling allmänt 2
srpp Forspaddlingkurs (halv-)nära Göteborg? Paddling allmänt 1
taquin Turförslag för paddling i Småland eller nära Halmstad Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...