hitta lägerplats?

Hej!

En fundering jag haft länge och som blivit än mer aktuell iom dottern som nu är 2 år är hur man hittar lämpliga lägerplatser?

Iaf runtomkring där jag bor (i gbgområdet) är nästan alla ställen reservat där tältande är förbjudet, det går nästan inte att tälta någonstans känns det som. Ska det dessutom som i fallet med min familj vara lättillgängligt med bil och endast kort promenad blir det allt svårare.

Hur gör ni andra? Att kolla satellitbilder känns svårt, man ser sällan till exempel hur man kan parkera etc vilket är en viktig faktor.
 
Ursäkta min okänslighet men det låter som du inte lägger ner särskilt mycket tid på att kolla upp grejer.
Man letar letar letar. På nätet. www.lansstyrelsen.se. Där hittar du alla reservat i länet. Leta på kommuners hemsidor efter vandringsleder. Byalag/bygdegårdsföreningar i området du e nyfiken på.
O ja. Det tar tid. Mycket tid. Det går inte på en kvart eller en timme. Jag spenderar timvis (tacksam över att mitt jobb tillåter det) på att leta upp ställen att besöka med mina barn. Men jag får "betalt" för varje minut jag spenderat på att leta upp alla dessa ställena.
Hoppas du tar dig i kragen o blir aktiv med sökandet.
 
Jag har aldrig sett ett enda naturreservat eller nationalpark där man inte kan finna en tältplats precis utanför det skyddade området . Det kan man ju t o m göra utanför Dalby Söderskog och Stenshuvud
 
Ursäkta min okänslighet men det låter som du inte lägger ner särskilt mycket tid på att kolla upp grejer.
Man letar letar letar. På nätet. www.lansstyrelsen.se. Där hittar du alla reservat i länet. Leta på kommuners hemsidor efter vandringsleder. Byalag/bygdegårdsföreningar i området du e nyfiken på.
O ja. Det tar tid. Mycket tid. Det går inte på en kvart eller en timme. Jag spenderar timvis (tacksam över att mitt jobb tillåter det) på att leta upp ställen att besöka med mina barn. Men jag får "betalt" för varje minut jag spenderat på att leta upp alla dessa ställena.
Hoppas du tar dig i kragen o blir aktiv med sökandet.
Du har helt rätt!

Jag har inte alls letat efter denna typ av platser, mitt egna friluftsliv består mestadels av dagsturer antingen till fots eller med min kajak samt fisketurer till diverse insjöar. Där är det lite lättare att hitta små fina ställen att stanna, även en natt (vilket det på sin höjd blivit). Men jag har som ambition att få ut familjen lite mer, och då ska det vara lite bekvämare! Kanske får man göra precis som du säger, kolla runt på nätet, hos länsstyrelsen och sen ta sig ut och "reka" områdena.

Tack för ditt svar trots lite okänslighet som trots allt var befogad ;).
 
Köp en grön karta. Kika efter vändplatser ute i skogen och funkar inte första så gör nästa eller nästa det. Annars kan väl vissa geocachingpunkter funka fint. Du får välja med omsorg.

Helrätt att komma ut mer, den lilla upplevelsen behöver inte vara sämre. Viktigast är att man kommer ut!

Lycka till!
 
Går ju att sova i vindskydd också, fast det är säkrast att ta med tält om det skulle vara upptaget, och man kan ju inte räkna med att få vara ifred. Finns också naturreservat i Götet där man får lov att tälta, t.ex. Vättlefjäll där det också finns massor av vindskydd.
 
Mitt tips är att lägga tankekraften på att hitta miljöer som tilltalar er. Det är ju därför man ger sig ut? Att sedan hitta tältplats brukar inte vara något stort problem.

Gäller det bara att snabbast möjligt hitta övernattningsplats är förslaget från skribenten ”ApOjkpg” bäst, att leta upp en skogsbilväg och eventuellt köra till vändplanen. Men där brukar utsikten vara tråkig, så det är inte det ni ska leta efter i första hand.

Ett tips till alla er som inte redan har hittat dit är lantmäteriets kartor på internet. Uppe till höger på sidan finns en liten pil man kan trycka på för att välja mellan olika kartor, flygbild eller en höjdrelief med en meters upplösning. Den sistnämnda är gjord utifrån laserskanningen av landet som gjordes för några år sedan. Här är internetadressen:

https://kso.etjanster.lantmateriet.se
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...