Allemansrättens dag

Hur är det tänkt att man skall fira allemansrättens dag? Eller om man ser det individuellt: hur har ni tänkt fira...?

Jag har nog en ide om två saker

1- Information om dagen och allemansrätten, med skyldigheter. Om man har en dag som man klan annonsera, så kan man dra folk till informationskällor.

2. Aktiviteter, få ut folk. Det är inget konstigt det heller, Det sysslar alla organisationer redan med idag. Kan vi ha vandringsdagar i Hagaparken, och kajakpaddlingar till Bullerö så kan vi säkert ha en allemansrättsvandring i Tyresta, med info om allemansrätten till det medhavda fikat.

det hela behöver inte bli så avancerat.
 
Politisk på verkan?

Kanske lite debatter och symposier så att man får upp frågan på den politiska agendan? Risken är ju att om folk inte fattar hur bra, unik och sårbar den är så kommer den sakta försvinna...
 
Kanske lite debatter och symposier så att man får upp frågan på den politiska agendan? Risken är ju att om folk inte fattar hur bra, unik och sårbar den är så kommer den sakta försvinna...

det är där vi behöver få med oss det stora organisationerna, som kan anordna sådant. men i väntan på det kan man planera för det småskaliga.

om utsidan , kunde planera ett event, fjällklubbens sektioner kan planera ett var, kanske stockholm outdoor på facebook kan lockas att göra något? då har vi en start. sen behöver vi draghjälp från de stora (svenskt friluftsliv, friluftsfrämjandet, scouter, stf mfl) för att göra med synliga saker, de har mer genomslag ,

har vi ett datum, kan man börja planera, och marknadsföra aktiviteter på de kanaler vi har. kanske få ihop en start, sen kontakta tex utemagasinet för presscoverage
 
Gillar idéen!
Jag som jobbar som lärare kan se koppling till en friluftsdag eller iaf en dag att diskutera vår allemansrätt med eleverna.
 
När på året?

Om skolorna ska vara med, vilket är en lysande idé så bör det vara under terminerna och inte en helg. Har man ett fixt datum så kommer det ibland vara på en helg. Bra om man vill få med skolorna, dåligt för oss löneslavar. En fix dag, första torsdagen i september t.ex. har ju också sina för- och nackdelar. Olika tider på året har också sina för- och nackdelar.
Själv röstar jag på tidigt höst eller sen vår, hösten tror jag är bättre.
 
Om skolorna ska vara med, vilket är en lysande idé så bör det vara under terminerna och inte en helg. Har man ett fixt datum så kommer det ibland vara på en helg. Bra om man vill få med skolorna, dåligt för oss löneslavar. En fix dag, första torsdagen i september t.ex. har ju också sina för- och nackdelar. Olika tider på året har också sina för- och nackdelar.
Själv röstar jag på tidigt höst eller sen vår, hösten tror jag är bättre.

En kompromiss kanske vore att ha den på en fredag isf. Då kan skolorna ha en aktivitet samtidigt som löneslavarna ju får den I början av helgen.

Skall man då ha den I maj kan det kanske vara läge att undvika klämdagen efter Kristi himmelsfärd. Eller folk kaske går i skolan den dagen - isf vore det ju ett alternativ då många ju tar klämdagen. Å andra sidan kanske den kommer i skymundan i en längre ledighet för löneslavar. Å tredje sidan kanske de som är mest intresserade av allemansrätten utnyttjar denna längre ledighet med att vara ute i naturen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...