Flera Garmin kartor i samma enhet? :S

Hejsan är sugen på att köpa "nya" 62st (det blir min absolut första gps) , men då jag både behöver sjökort (för paddlingen) å vanlig karta (vandring å svamp plock) så undrar jag hur det funkar med en gps då?
kan man ha 2 kartor inlagda så väljer du vad du behöver för stunden eller måste jag ha med mig SD kortet å byta på på plats så att säga, och kan man lägga in å ta bort kartor hur många ggr som helst eller är det en gräns satt?




/Mvh Mats Lundberg
 
Om du köper karta på sd-kort är du rökt. Då måste du hålla på och plocka ut och in med korten men om du köper kartan på cd och då läser in kartorna från Mapsource kan du ha många kartor i gpsen och välja vilken du vill ska synas.
Undvik således kartor på sd-kort!
 
Du kan på ett & samma SD-kort ha många olika kartor. Man kan aktivera en kartfamilj i taget. T ex kan man ha både Fri Pro och Blue Chart samtidigt på samma kort.

Men inget hindrar att man istället har flera kort och byter kort när man vill byta karta. Lite extra bökigt men det fungerar.

Och som sagt. Se till att köpa kartor på DVD och inte enbart på kort. Annars missar du möjligheten att "planera" på PC. Fri Pro v2 levereras alltid både på DVD och på kort.
 
Det finns väl en fördel med karta på minneskort.

Om man köper karta på minneskort kan man flytta kortet mellan olika GPS:er.
Jag lever också i tron att har man köpt karta på minneskort kan man inte flytta kartan till Mapsource/PC för planering od.

Köper man karta på DVD, låser man kartan till en GPS (BlueChart kan låsas till 2 GPS:er).
Dvs, köper man en ny GPS som man hellre vill ha sin karta i , så går det INTE att flytta kartan.
Däremot har Garmin-supporten sagt till mig att om en GPS går sönder och jag skicka in den till Garmin, så "skrotar" man den och frigör kartan så jag kan installera/låsa kartan till en annan GPS.

Om jag har fel i ovanstående får någon gärna upplysa mig om sanningen. Personligen är jag väldigt förtjust i Garmins hårdvara (jag har en Etrex Legend HCx, en 76CSx och en gammal Etrex Legend C), men Garmins karthantering är katastrof. Det spelar ingen roll att man betalar för kartorna, det ett rent helvete med alla koder och låsningar hit och dit.

Alla vill väl ha kartor i PC:en.
Alla kan väl acceptera att om man köpt en licens, så kan kartan bara fungera i en GPS i taget.
Hur svårt kan det vara att fixa en smidig lösning?
Minst hälften av alla telefonsamtal till supporten lär ju försvinna om det vore enkelt att installera och flytta kartor.
För de som har betalt för kartorna ska det vara ENKELT. För de som inte betalt ska det vara ett helvete. Inte tvärtom.
 
Om man skall börja dribbla finns det flera och bättre metoder som tyvärr har det gemensamma att lagligheten kan ifrågasättas och de skall således inte diskuteras i detta forum.
En laglig metod är att använda Garmins program Basecamp som kan hämtas från Garmin.
Då kan man i PC:n titta på kartor som ligger på sd-kort eller i gps:ens internminne.
 
Tack!, jag får nöja mig med 62t å baskartor och sen ett riktigt sjökort nu istället då isfisket är som bäst ;). Men fråga förresten ni pratade om att bluechart låste sig till 2 Gpser? hur är det då med hårdvara på olika datorer? Tänkte ju nämligen köpa ny data om någon månad med låser sig programmet till moderkortet på bara 1 data där med då? (Som tex Windows 7 budget veriationen gör)



/Mats Lundberg
 
Om det är Basecamp eller Mapsource du menar så är de programmen helt öppna och kan installeras fritt på vilken dator som helst.
Och om du köper karta på CD/DVD så funkar den upplåsningskod som du får till din gps också till vilken dator som helst så där har man tänkt rätt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Antoze Flera kartor i Garmin 60CSX. Hur Då ??? Navigering 7
GasGrill Flera kartor i Garmin 60csx Navigering 4
mikke73 Flera kadensgivare till samma Garmin Edge ? Navigering 0
Caminista Mobilapp som kan logga och länka ihop flera rutter? Navigering 8
Mullemek Bra GPS-Logger för flera dagar Navigering 8
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
manlan OpenStreetMap - flera kartor samtidigt? Navigering 5
Ibasto Flera kartor??? Navigering 3
fabola skaffa en universal GPS eller flera olika GSPer som kompletterar varandra? Navigering 8
UsedToBeNice Flera kartor i GPS:en Navigering 2
salis visa flera områden (friluftskartan) samtidigt? Navigering 11
DTM Flera program samtidigt i PPC vill inte funka Navigering 7
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...