Utrustning

Min första seriösa säsong har nu börjat och ett gediget arbete med att samla på mig allt som jag tror mig behöva håller på att ta slut. (hoppas jag)
Jag tänkte därför ta och utnyttja all denna kunskap som döljer sig under ytan på Utsidan.
Det som jag hitills har införskaffat är som följer:

1.Kajak
2.Kapell
3.Paddel
4.Flytväst med bogsersystem
5.Flottör
6.Paddellina
7.Paddelhandskar i neoprem
8.Vattentäta säckar.
9.Kompass och sjökort

Frågan är: Har jag sammlat på mig mer än nödvändigt?
Eller är det något som ni känner är viktigt som jag missat?
Och jag letar även efter en bra paddlingsjacka, en bra pump och en bra sovsäck. så om någon har ett bra förslag låt mig gärna höra det.

Tack på förhand !
 
Ett öskar i plast á 30:- fyller två viktiga funktioner:
Man kan tömma sittbrunnen från vatten efter en rundslagning och dessutom tömma blåsan i det när man är långt från land. Häll ut på ena sidan av kajaken och skölj på den andra.
 
Lägg till en reservpaddel
paddeljacka njaa, om du ska paddla när det är kallt ute
men för sommar paddling så sy dig ett ok av något hyfsat tätt tyg att dra på/över du har ju ändå kapell och flytväst och då kommer du långt med ett ok över axlar/armar och det är mycket luftigare än en jacka

Classe
 
Pump?

Vad ska du med en pump till?
Om du ger dig ut i sådana förhållanden att du välter, vattenfyller kajaken och lyckas krångla dig in i kajaken igen, ska du då släppa den enda balans du har och börja krångla med en pump? Du behöver i det läget all balans du kan få för att inte välta igen.
Träna in eskimåsvängen. Då tränar du samtidigt upp balans och paddelteknik så att du förmodligen aldrig behöver använda rollen. Det förutsätter ju förståss också att du tar med dig det sunda förnuftet ut.
Skriv upp
Sunt förnuft och
Respekt för vattnet
på listan. Det brukar förebygga en del problem som kan dyka upp.

Ett öskar är bra, det går bra med en sönderklippt saftdunk(kostar inget) och en bra svamp är också bra.

Snugpak Travelpak är en bra, trevlig sovsäck.
CC-Nordic säljer den.

Paddla på och må bra!
 
Reservpaddel och lagningsgrejor

Glöm inte reservpaddeln (delbar att ha på akterdäck) om du skall ut på egen hand! Det händer förvånansvärt ofta att en paddel går av eller att ett blad lossnar. Lite lagningsgrejor, t.ex VVS-tejp (silvertejp) är också bra att ha med.
 
qayaqer; sa:
Vad ska du med en pump till?
Om du ger dig ut i sådana förhållanden att du välter, vattenfyller kajaken och lyckas krångla dig in i kajaken igen, ska du då släppa den enda balans du har och börja krångla med en pump? Du behöver i det läget all balans du kan få för att inte välta igen.
Träna in eskimåsvängen. Då tränar du samtidigt upp balans och paddelteknik så att du förmodligen aldrig behöver använda rollen. Det förutsätter ju förståss också att du tar med dig det sunda förnuftet ut.
Skriv upp
Sunt förnuft och
Respekt för vattnet
på listan. Det brukar förebygga en del problem som kan dyka upp.

Ett öskar är bra, det går bra med en sönderklippt saftdunk(kostar inget) och en bra svamp är också bra.

Snugpak Travelpak är en bra, trevlig sovsäck.
CC-Nordic säljer den.

Paddla på och må bra!

Nu hade han ju redan en flottör som stabilisator och då är det ju bara att pumpa på.....

Och nog tycker jag att det är sunt förnuft att han förlitar sig på flottör och pump/öskar istället för den spektakulära eskimåsvängen. Jag är nämligen inte helt övertygad om att de flesta, i de svåra förhållanden som eventuellt råder vid en rundslagning, utför "svängen" så enkelt som vid träning.

Balans och teknik tränas nog för övrigt med framgång utan ideliga rollar.

Förresten, vart hittar du gratis saftdunkar?

Fast det sista håller jag med om!

/Stefan
[Ändrat av Fibbe 2002-06-04 kl 17:38]
 
Långa utrustningslistor ...

har jag hittat på nätet: http://www.paddlingsnyaadress.com/MAP/index.htm > Utrustning > (välj mellan tre listor) Utrustningslista...(Friluftsfrämjandet), MaxiPrylListan eller NyLista.

Kloka synpunkter av Björn Thomasson finns också på http://www.thomassondesign.com/doc/langfard1.htm.

Utrustningsbehovet är ju helt olika för en tur runt ön (45 minuter), en femtimmarstur, färd med en övernattning och en veckotur eller längre. Problemet är alltså att stryka begåvat på listorna så att sittbrunnskanten är minst en centimeter över vattenytan ... :)
 
Fibbe; sa:
Nu hade han ju redan en flottör som stabilisator och då är det ju bara att pumpa på.....

Och nog tycker jag att det är sunt förnuft att han förlitar sig på flottör och pump/öskar istället för den spektakulära eskimåsvängen. Jag är nämligen inte helt övertygad om att de flesta, i de svåra förhållanden som eventuellt råder vid en rundslagning, utför "svängen" så enkelt som vid träning.

Balans och teknik tränas nog för övrigt med framgång utan ideliga rollar.

Förresten, vart hittar du gratis saftdunkar?

Fast det sista håller jag med om!

/Stefan
[Ändrat av Fibbe 2002-06-04 kl 17:38]

Om man förlitar sig på flottörer, pumpar, stabilisatorer, hängslen och dubbla livremmar mm mm,
tycker jag inte att man använder sig av sunt förnuft och visar vederbörlig respekt för de förhållanden man ger sig ut i.
Du kan inte köpa dig säkerhet!
Om man tränar in rollen under olika förhållanden så lär man sig samtidigt att behärska kajaken och sig själv på ett sätt så att man förmodligen inte behöver använda den tekniken.
Ta kontakt med en kanotklubb som kör kanotslalom och var med på någon kurs där i att paddla i fors. En ypperlig paddelträning och att lära sig ha respekt och kunskap om vattnet. Dessutom är det väldigt kul.
Kolla denna sida: http://users.senet.com.au/~pcarter/pumps.html
Läs även vad Jim Danielsson har att berätta.

Gratis saftdunk....
Ja om man vill märka ord så kanske det var ett olyckligt ordval.
Först måste du ju dricka ur saften förståss om du inte kan få en tom dunk nånstans. Eftersom det inte är pant på sådana dunkar så kan man ju försöka återanvända dom till nåt annat, exvis öskar, innan dom lämnas till återvinning i för tomma plastförpackningar avsedda uppsamlingskärl på miljöstationen.
Det går för övrigt att använda PET-flaskor också men då är det ju panten som ryker. Å andra sidan så finns det ju folk som slänger pet-flaskor och burkar i vattnet. Om streckkoden inte finns så får du ingen pant. Ta upp, skär av botten och så har du ett öskar. När du kommer iland så släng i brännbart eller plastkontainern.
 
Att förlita sig på vissa hjälpmedel utesluter inte sunt förnuft och respekten för vattnet. Dessa står inte i motsatsförhållande till varandra, rätt använda kompletterar dom däremot varann.

Jag har inte sågat eskimåvändningen, all träning i att hantera sin kajak måste vara av godo, men i ett kritiskt läge kan det nog vara bra med både livrem & hängslen. Och inte kan man väl betrakta sig som överutrustad bara för att man har kompletterat flytvästen (som är köpt säkerhet!) med en flottör och en pump.

Jag har läst Jim Danielssons krönika om eskimåsvängen i senaste numret av brunnsviksbladet och han har ödmjukheten att efter sina 17511 utförda eskimåsvängar ändå ställa frågan, citat: "Skulle jag efter en ofrivillig kapsejsning klara en eskimåsväng i kallt och upprört hav?"

Stefan
 
Nu börjar vi förstå varann

Jag tror att Jim D är så klok och vet sin kapacitet att han inte ger sig ut i förhållanden som han inte klarar av.
Visst kan olyckor hända ändå det kommer man inte ifrån. Då är det bra att vara förberedd med kunskap, med träning, med utrustning. I nämnd ordning. Men man ska inte förledas tro, att man bara för att man köpt en massa hjälpmedel kan ursäkta dumdristighet.
I SeaKayaker finns en massa rapporter om hur kajakpaddlare ger sig ut för att förverkliga den amerikanska drömmen. Med utrustning av alla de slag.
Det sunda förnuftet har dom lämnat hemma eller förbisett. Dom ger sig ut i förhållanden som dom inte klarar av och sätter inte bara sitt eget liv på spel.
Att erkänna att förhållandena är övermäktiga och avstå från att utmana ödet ingår inte i deras koncept.

Jag tycker att det är så roligt att vara ute på vattnet så jag vill vara där många gånger till. Blir det för tuffa förhållanden så stannar jag på land eller backar.

RK
 
Ungefär som ABS eller 4WD

Alltså, att förse sej med allsköns(!) säkerhetsmanicker och därmed invaggas i falsk säkerhet eller åtminståne i minskad respekt för gränserna.

En sak som jag tycker är en väldigt viktig säkerhetsdetalj är självdistans!
Jag menar, att man kan undvika många olyckor utan att nödvändigt kunna en massa teknink och ha en massa pryttlar. Detta genom att se sina begränsningar och kanske avvakta med att sticka ut om det blåser halv storm, och istället stanna på ön ett tag.
Att paddla intill land och korsa farleder på smalaste ställena kan ju också förhindra en del onödiga incidenter.

Utrustning är av godo och i många fall nödvändig, men den bör kombineras med en utrustad skalle också!

Strmbrg, som säkert inte lever som han lär i alla lägen...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.