MG Europe på plats!

Testa tack!

Så snart du fått den och testat lite alltmöjligt vill vi gärna ha en rapport så man kan beställa själv om produkten håller vad den lovar. Hur ser gatunätet ut i Sveriges storstäder? Finns nyare väg-dragningar med? Själv kommer jag dessutom resa till Europa i sommar och är intresserad av om städer nere på kontinenten finns med och storlek på att ladda in t ex Paris, Hamburg. Sen undrar jag hur pass väl småvägar/stigar i alperna är karterade?
 
titta själv

Du kan själv via garmins hemsida idag titta på de flesta kartor. Det enda av dina frågor som du inte kan få svar på är hur stor respektive kartruta är i KB.
 
Re: Testa tack!

Sportbil; sa:
Finns nyare väg-dragningar med?
Ja, vägar färdigställda på 2000-talet finns med.

Själv kommer jag dessutom resa till Europa i sommar och är intresserad av om städer nere på kontinenten finns med och storlek på att ladda in t ex Paris, Hamburg.
Hamburg ligger precis på gränsen mellan två områden som är 2,7 resp. 2,6MB stora. Paris består av de absolut mest centrala delarna (c:a 10 km i radie) som är 2,9MB och om du vill ha de omgivande delarna för att åtminstone komma upp till en radie som på sitt sämsta ställe är 25 km så måste du dessutom ladda: 2,1+1,5+0,5+1,1+2,5MB.
 
Re: titta själv

matbj; sa:
Du kan själv via garmins hemsida idag titta på de flesta kartor. Det enda av dina frågor som du inte kan få svar på är hur stor respektive kartruta är i KB.

Fast en sak som jag undrar över är då återigen det här med skillnaden mellan MG och RR? Om jag tittar t ex på centrala Stockholm med den möjlighet som finns på deras hemsida att se kartor, så ser man EXAKT samma detaljer, t o m namn och belägenhet på restauranger etc finns i RR.

Är det alltså så att ABSOLUT INGET skiljer i detaljgrad på kartbilden och det ENDA som skiljer är att man har ett register i MG?

Sen kan jag konstatera att svaret på min fråga om detaljer i alperna tycks vara att långt ifrån ens alla asfalterade gator/vägar finns med utanför de större städerna och grusbelagda småvägar är bara att glömma!
 
Re: Re: titta själv

Sportbil; sa:
Är det alltså så att ABSOLUT INGET skiljer i detaljgrad på kartbilden och det ENDA som skiljer är att man har ett register i MG?


Det har avhandlats här förut, men...

Skillnad mellan MG-Europa och R&R-Europa

* MG-Europa har en routningsbar karta i pc'n.
* MG-Europa har sökdatabas där man kan söka efter adresser, restauranger...
* MG-Europa har gatunummer.
* MG-Europa har adress och telefonnummer till de objekt som finns med. R&R har bara namnet på objektet. (exempelvis hotell, restauranger, bensinmackar)

Kartmaterialet är identiskt samma. Det är även samma kartmaterial i city-navigator europe och city-select europe. Leverantör av materialet är navtech. De har i sin tur köpt delar ab materialet av lmv. (Det verkar vara utifrån den ekonomiska kartan.)
 
Re: Re: titta själv

Sportbil; sa:
Sen kan jag konstatera att svaret på min fråga om detaljer i alperna tycks vara att långt ifrån ens alla asfalterade gator/vägar finns med utanför de större städerna och grusbelagda småvägar är bara att glömma!

Har kollat lite mer nu. Det är anmärkningsvärt att jag kan finna små, korta grusvägar i norra Värmland som är karterade med stor noggrannhet och detalj som leder till ett sommarstugeområde, men inte asfalterade vägar/gator i vissa samhällen i Alperna som jag känner till. Verkar vara STOR skillnad på kvalitet/detaljeringsgrad beroende på vilket land datat kommer ifrån. Samma sak i Frankrike. Kollade in en liten badort mot gränsen till Spanien som jag känner till och det var bara de större genomfartsgatorna som var karterade - och då med ganska grova kantiga drag. Tvärgator och parallellgator till huvudgator fanns inte alls med. Såklart inte heller småvägar utanför samhället som leder till typ 2-3 ensligt belägna bostadshus.
 
Garmin håller med

Om man läser översikten för respektive land, i beskrivningen av MG Europe, på Garmins websida, kan man mycket riktigt se att länder som Sverige har "fullständig" kartbild (i de delar av landet där det alls finns någon), England och Italien ska ha fullständig bild överallt, medan exempelvis Frankrike och Tyskland bara har större vägar utanför storstäderna.

Titta här:
http://www.garmin.com/cartography/mapSource/MGEuroREGs.html

Det tar ju en stund att sitta och kolla deras exempel över internet, så jag har inte "iddats" göra det på alla ställen som jag är bekant med.

Anders
 
Stämmer inte tyvärr

En del av de alp-byar och vägar jag kollade och som jag känner mycket väl fanns i italienska delen av Alperna också. Även där var kartering långtifrån komplett. Ett större samhälle (gissningsvis ca 2000 innevånare) med ett gatnät centrerat runt några affärer och ett litet torg, bestående av typ 6 x 12 gator på korsan och tvärsan (även om de nu inte alltid är helt raka såklart) så såg jag i ett exempel att t ex endast 2 x 2 gator var karterade och på Garmins hemsida framträdde tättbebyggelsen mellan dessa soom ett grått fält utan gatunät när jag VET att där finns flera mer gator både på korsan och tvärsan. Samma sak som jag sade i Frankrike gäller även i Italien med tillfartsvägar utanför tätort till liten grupp av bostadshus (t ex 2-3 stycken). De var ej karterade i italienska Alperna eller utanför Fransk sömnig badort medan motsvarande tillfartsväg till sommarstugeområde i Sverige (Värmland) var karterad med MYCKET stor noggrannhet och t o m liten avstickare på 50m till en enskild fastighet fanns med!
 
Re: Garmin håller med

apersson850; sa:
Om man läser översikten för respektive land, i beskrivningen av MG Europe, på Garmins websida, kan man mycket riktigt se att länder som Sverige har "fullständig" kartbild (i de delar av landet där det alls finns någonhttp://www.garmin.com/cartography/mapSource/MGEuroREGs.html

Som jag förstår det menas det här med "full coverage" inget annat än hur stor yta och hur många städer som täcks in, som omfattas av registret. "Full coverage" lär alltså betyda att alla gator i alla städer finns med FÖRUTSATT ATT DETALJERINGSGRADEN FINNS DÄR ifrån början. Men som jag redan konstaterat är detaljeringsgraden långtifrån fullständig - iallafall utanför storstäderna. I de fall (som Sverige) när ett antal städer eller en region (som Irland) räknas upp så betyder det sannolikt att det är för dessa städer/områden som ett register ÖVERHUVUDTAGET existerar och för övriga städer/regioner kan man alltså INTE ALLS använda ett register. Däremot så betyder detta återigen sannolikt inte en garanti att alla detaljer finns med ens för dessa städer/regioner som har "coverage". Dock är ju tecknen mycket tydliga på att just Sverige har en exceptionellt god kartering.

Skulle vara intressant att se om någon som känner till t ex smågator i någon storstad i Frankrike, Italien, Tyskland kunde kolla om de finns med eller om man även där inte har en fullständig detaljeringsgrad i stil med mindre orter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HMR City Navigator Europe 2009 NT Navigering 22
PalleKuling metroguide europe v5 -installationsproblem Navigering 0
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
Andis City Navigator Europe v9 DVD Navigering 46
apersson850 City Navigator Europe v9 Navigering 7
whypoint Kan jag använda City Select Europe v6 i två GPS:er? Navigering 1
Garmin Vista City Navigator Europe v8 DVD Navigering 43
jonasolof Installera CN8 Europe utan föregående CD Navigering 5
johsjo Garmin CS Europe Version 8? Navigering 1
Tony-Avesta 60CS och Metroguide Europe...? Navigering 12
GilbertK Vart hittar man billigaste City Select Europe 6.0?? Navigering 0
apersson850 Metroguide Europe 6 Navigering 8
svlcm Garmin City Navigator/Select Europe 6 Navigering 4
apersson850 Uppgradera MG Europe Navigering 0
3313 MapSource Europe version 5,0 vägbeteckningar. Navigering 4
3313 MapSource Europe v.4.01 Navigering 1
marcuslundmark Metro Guide 4.00 Europe och köranvisningar? Navigering 2
Tony_Avesta MapSource Metroguide Europe, kass sökfunktion!? Navigering 4
hogskolan MetroGuide Europe Navigering 2
ta1toy Route66 2001-2002 eller mg europe Navigering 14
Enicar Nybörjare söker råd för inst. av MG Europe Navigering 4
LarsLa Nya Mapsource Metroguide Europe Navigering 2
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.