Lina för havsfiske

Hej!

Jag har en gammal Penn no 85 som behöver ny lina. Den som sitter på är sk. dacronlina men jag vet inte om det är så vanligt längre.

Rullen ska användas på båtspö för torskpilkning i Norge.

Vet inte om jag ska köpa modern flätlina eller klassisik nylonlina, ej heller vilken grovlek jag ska ha.

Tacksam för råd och synpunkter.

VH//Anders
 
Flätlina är svindyr i butik.. men därimot riktigt prisvärd på ebay!

Min 0.14mm flätlina från ebay som jag testade till 5 kg (specad till 7 tror jag) har funkat bra under sommaren, dock så har jag råkat tvinna den en del men det kan man nog inte skylla linan för (och har fiskat en hel del under sommaren). Inhandlade 300m för sådär 110 kr inkl frakt från kina. I lokal butik kostar flätlina deremot typ 300 kr för 110 meter.. eller typ 2-3 kronor per löpmeter

Riktigt hur grov du behöver vet jag inte riktigt men 0.50 är väl ganska standard för nylonlinor iaf när det kommer till båtspön, så man bör ju kunna gå på vekare än så, oftast är det främst dragstyrkan och inte grovleken dom skriver ut i rubriken..

En 300metersrulle kan ju va på gränsen beroende på var och hur du tänker fiska men det finns ju kilometersrullar också.. :p

Ebay braid fiskelina 1000m
Ebay braid fiskelina 300 m

bara ett tips för att skona budgeten lite :)
 
Jag säger bara vad jag tycker, satsa helt klart på superlina känslan är så oerhört mycket bättre och den tål betydligt mer vikt. Att superlina kostar mera är inget nytt men att kalla det "svindyrt" tycker inte jag är rätt. Såklart att man får betala mer för en lina som är betydligt bättre. Satsa på märken som FireLine, PowerPro, Strike Wire Extreme dom 3 kändaste och mest använda linorna. Jag skulle satsa på runt 0,30 för havsfisket efter torsk.
 
Som nämts, superlina, inget annat. Finns ingen som kör havsfiske med nylon idag. Det märks ganska bra när man fiskar på djup över 100 meter. Har du t ex 1000g vikt där nere, kommer bara linan fjädra och betet kommer inte röra sig öht. Det bästa är att köra med flätad superlina, du rymmer mycket mer meter i din rulle också eftersom du slipper gå upp så i så kraftiga diameter som oftast nylon kräver.
 
Flätlina är svindyr i butik.. men därimot riktigt prisvärd på ebay!

Min 0.14mm flätlina från ebay som jag testade till 5 kg (specad till 7 tror jag) har funkat bra under sommaren, dock så har jag råkat tvinna den en del men det kan man nog inte skylla linan för (och har fiskat en hel del under sommaren). Inhandlade 300m för sådär 110 kr inkl frakt från kina. I lokal butik kostar flätlina deremot typ 300 kr för 110 meter.. eller typ 2-3 kronor per löpmeter

Riktigt hur grov du behöver vet jag inte riktigt men 0.50 är väl ganska standard för nylonlinor iaf när det kommer till båtspön, så man bör ju kunna gå på vekare än så, oftast är det främst dragstyrkan och inte grovleken dom skriver ut i rubriken..

En 300metersrulle kan ju va på gränsen beroende på var och hur du tänker fiska men det finns ju kilometersrullar också.. :p

Ebay braid fiskelina 1000m
Ebay braid fiskelina 300 m

bara ett tips för att skona budgeten lite :)

Att fiska på djup runt 300m är inte speciellt vanligt eller speciellt nödvändigt om man inte är ute efter ovanligt riktat fiske efter en viss art.

Hur roligt är det att släppa ner till 300m och sedan stå i 10 minuter och bara veva upp tills man är helt slut. Det bästa havsfisket enligt mig bedrivs på 100 meter och uppåt - max, även grundställen som 10-50m

Flätad superlina är inte alls dyrt, allt är relativt till vad man får. Det finns en anledning till varför man knyter på en nylontafs nedanför sin flätande lina - därför att denna går av före flätlinan och tar draget, så man slipper bli av med 100 meter lina...
 
Att fiska på djup runt 300m är inte speciellt vanligt eller speciellt nödvändigt om man inte är ute efter ovanligt riktat fiske efter en viss art.

Hur roligt är det att släppa ner till 300m och sedan stå i 10 minuter och bara veva upp tills man är helt slut. Det bästa havsfisket enligt mig bedrivs på 100 meter och uppåt - max, även grundställen som 10-50m

Flätad superlina är inte alls dyrt, allt är relativt till vad man får. Det finns en anledning till varför man knyter på en nylontafs nedanför sin flätande lina - därför att denna går av före flätlinan och tar draget, så man slipper bli av med 100 meter lina...

Nej men det var väl mer skriver som ett skämt, ursäkta så mycket.
 
Strike wire c.a 0.25 räcker långt å är en mycket bra lina, vet inte hur mycket lina du får på den rullen
men räcker för inriktat torskfiske och för de flesta andra sorter.
linan ja fiskat med är strike wire 0.36 men då är ja ute efter hälleflundror i 100kg:s klassen.
 
Lina för havsfiskepå västkusten

Tycker också att 0,25 är lagom. Powerpro kör vi med på vår båt. Kan vara bra att knyta på 50meter grov nylon längst utpå flätlinan. Detta är kanon om man fiskar på grund och djupkanter där flätlina lätt nöts sönder.

För mer fisketips kolla in www.havskatten.nu


Hälsningar

Gustaf Aldén - Havskatten SF
 

Bilagor

  • fiskesnack sej.jpg
    fiskesnack sej.jpg
    36.5 KB · Visningar: 5,460
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ahvenet Klassisk Ambassadeur och tunn lina? Fiske 6
Monday Riktig kraftfull lina i kevlar Fiske 4
fuentes Vilken lina till abborre, gädda, insjö? Fiske 4
Birdie "Slingrig" lina Fiske 8
TG Lina.? Fiske 18
TG Sage XP - Lina? Fiske 3
maskon Fiskar ni utan lina? Fiske 6
peterw Lina till Fenwick Techna AV 9" klass 6 Fiske 11
forslund Havsfiske Fiske 1
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1
www.pequodfishing.se Intresserad av havsfiske? Fiske 0
Fredde74 Havsfiske Söröya 2008 Fiske 1
Freddan75 Havsfiske i England Fiske 0
mangas Havsfiske i norge Fiske 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...