En fråga angående fisk-organ som mat.

Efter att jag fångat fisken och rensat den så brukar jag endast äta fiskens kött. Men jag skulle gärna vilja äta lever,hjärta och ägg/rom. Äggen antar jag att det går att äta råa. Men hur är det med hjärta och lever? Jag brukar ha med en liten stekpanna och olja när jag är ute och fiskar så det kanske bara är att tillaga dom på det sättet över en öppen eld. Hur brukar ni äta fiskorganen? Och vilka fiskar tillämpar sig bäst för inälvsmat och vilka fiskar bör man undvika?
 
Är bara att äta på det men var noga med tillagningen. Det gäller förvisso även själva fiskköttet, det skall frysas innan man får för sig att göra sushi av det. Inälvorna innehåller dock vanligen mer parasiter, och ALLA fiskar har parasiter, det handlar oftast bara om hur noga man tittar. Även rom bör ha frysts innan du äter den. (Skulle aldrig göra sushi direkt ens ute på fjället, inte efter att ha läst kursen i fiskpatologi/parasitologi). Det är väl tveksamt att du i Sverige skulle drabbas av någon dödlig parasit/sjukdom av att äta rå fisk, men det finns mängder av småkryp du riskerar att bli rejält sjuk av.
Vilka organ och vilka fiskar du föredrar är väl bara att prova sig fram, själv är jag inte så sugen.
 
Har du bara tittinstumenten och tiden så kryper det lite här och där i all fisk. Levern är ju reningsverket och uppenbart har du inte sett filmen Underkastelsen, se den på Tvplay! Sen vill du nog både frysa och koka/baka fisken innan du äter den.
 
Färskt tillagade inälvsorgan är det ju som sagt bara att äta, inget problem alls bara det är tillagat. Det är oftast konsistensen som folk har problemet, inte att de skulle smaka illa.

Sedan skall man formellt skilja på sushi och sashimi, rå fisk är sashimi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sashimi
 
Efter att jag fångat fisken och rensat den så brukar jag endast äta fiskens kött. Men jag skulle gärna vilja äta lever,hjärta och ägg/rom. Äggen antar jag att det går att äta råa. Men hur är det med hjärta och lever? Jag brukar ha med en liten stekpanna och olja när jag är ute och fiskar så det kanske bara är att tillaga dom på det sättet över en öppen eld. Hur brukar ni äta fiskorganen? Och vilka fiskar tillämpar sig bäst för inälvsmat och vilka fiskar bör man undvika?
(Västkust Havsöring)Jag steker för det mesta levern eller har den till sås.rommen lika så eller gravar, hjärtat brukar jag steka med .
Skinnet senaste tiden har jag sparat till garvnig eller om jag har gravat fisken så
steker jag skinnet och är rätt bra tilltugg,Skelettet och huvudet gör jag fisksoppa av.
Blir inte mycket kvar av fisken som går till spillo
 
Verkar som om många har missuppfattat angående fiskens kött. Köttet tillagar jag alltid innan jag äter det. Det var organen som jag undrade mest över. Sen finns det ju självfallet parasiter i samtliga djur och det är jag medveten om. Anledningen till att många kanske blir sjuka av inälvsmat från naturen eller av rå fisk är för att våra kroppar har anpassat sig till den moderna födan och motståndskraften har minskat för vissa sjukdomar. Men eftersom jag alltid är noga med att tillaga maten jag äter så borde jag klara mig rätt bra. Är det någon som har några recept gällande fiskhjärta/lever/rom att bjuda på? Bruschetta med fiskrom låter i mina öron väldigt gott.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...