Terminologihjälp!

  • Trådstartare eks66@hotmail.com (Eva Karin Swenson)
  • Start datum

eks66@hotmail.com (Eva Karin Swenson)

Gäst
Hej!


Jag är en tjej som översätter TV-program och som just nu brottas med ett om klättring. Jag vet inget om klättring och letar därför efter hjälp och info på nätet. Har någon vänlig själ lust att hjälpa mig blir jag jätteglad!


Framförallt undrar jag hur man delar in bergsbestigning (heter det så?) i underklasser.
Vad är t ex "mountaineering" och "alpinism"? Vad kallas det när man klättrar på både is, snö och klippa under samma tur? Finns det en specialterm för klättring som bara sker ovanför trädgränsen?
Etc... Jag vore glad om någon kunde hjälpa mig att reda ut begreppen. Även ett kort svar blir utmärkt.


Tack för mig! / Eva Karin Swenson
 

jonatan_stromgren ()

Gäst
Untitled

Kolla "Stora Klippklätterboken" av Per Calleberg, där står en hel del som borde kunna vara till din hjälp.
 
SKF

Svenska klätterförbundet säkert ger dig tidligt svar på allt det du behöver;


Tel:08-618 82 70 eller


e-mail:skf.kansliet@swipnet.se


Lycka till med programmet, Pete climb@karbin.com
 

per.calleberg@mailbox.swipnet.se (Per Calleberg)

Gäst
...eller fråga mig direkt

Slå mig en signal (jag finns i telefonkatalogen, Stockholmsdelen) så hjälper jag gärna till med terminologin.
 
Frågan har jag fått för och har ett färdigt svar

Hej Eva Karin!


Det finns lite olika typer av klättring och det händer ofta att de flyter samman.


Här kommer en liten lista.


1)Bouldering: Det här innebär att man klättrar på väldigt låg höjd vilket också kan göras väldigt svårt.
Det här är en mycket bra trängningsform.


2)Soloklättring: Det här är bouldering på hög höjd. dvs. att du klättrar helt utan några andra säkerheter än din egen klätterförmåga. Det här är väldigt seriöst och mycket farligt.


3) Sport klättring: Det är likt klippklättring men man placerar inte sina egna mellansäkringar det är istället fasta bultar på klipp/inomhusväggen som man klipper in en karbin förlängare i. Det gör att man inte faller särskilt långt vid ett fall vilket följdakligen ger en mycket trygg klättring. Det tävlas i sport klättring.


4)Klippklättring: Det här innebär att man i ett replag tar sig uppför klippväggar. Först går en ¨försteman¨ med ett rep löpande efter sig han lägger mellan säkringar i form av kilar o.dyl som palaceras i sprickor i berget i dessa klipper han/hon in en karbinförlängare där han kopplar in repet längs vägen upp till ¨standplatsen¨. faller han så faller han förbi sin senaste säkring och blir hängande under den, den andra änden av repet står ¨andremannen¨ vid och släpper ut rep när förstemanen tar sig upp för klippan. Om förstemannen faller så låser andremannen repet och stoppar på så sätt fallet.


5) Aid klättring: När man aidar så använder man utrustning som man sätter fast i sprickor och belastar den och tar sig på så sätt upp för berget. I Annan form av klättring så används den egna kroppen till att ta sig uppför klippan möjligtvis med undantag för isklättring då man använder yxan i is och sprickor.


6) Big wall klättring: Det här är väldigt långa turer längs höga klippväggar det innebär att man tillbringar ibland flera dagar på berget. Sådana här leder kan aidas, klipp eller isklättras det finns även de som solar dem. Ofta är det även en mix av olika sätt.


7) Isklättring: Med hjälp av stegjärn och isyxor så tar man sig upp för långa isfall som man hackar sig uppför. Ibland så kommer man in på partier av klippa och får då använda klipp klättrings tekniker eller använda yxorna som man kan kila in i sprickor. Att använda stegjärn och yxor till det här kallas att dry toola. Replagsarbetet är likt det vid klippklättring men man använder is skruvar is pitoner och is krokar för att lägga mellan säkringar.


Det finns även alpin klättring, Alpin höghöjdsklättring och expeditions klättring gemensamt för dessa är att man går mer uppför berg men man använder även delar av det tekniker jag tidigare beskrivit. Vid expeditionsklättring så har man med sig väldigt mycket utrustning och använder ofta bärare.


Det finns mycket att säga om det alla olika delar gemmensamt för dem är dock att allt utom inomhusklättringen troligtvis kan beskrivas som mountainering. Har du fler frågor och vill att jag skall utvidga mit kortfattade svar så hör av dig på mailen


M.V.H


Janne
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.