Kniven - Ja, en tråd till...

1. Föresten har ni sett alla löjliga TV-kockar, som skall hacka lite bladpesilja eller föremål, stora som gullök, de måste ändå ha en kockkniv på minst 25 cm.

2. För att inte tala vilken höjd från kastrullen som saltet skall liksom "stänkas" ner. Påverkar det smaken på något vis? Att släppa i salt på en höjdt mer än 10 cm över maten anser jag vara overkill och amatörmässigt.
Haha, inte många nuffror rätt i ditt inlägg ;).

1. Bladets längd i kombination med handtagets utformning och vinkel är helt avgörande för möjlighet att utnyttja något som kallas för: Rocking Push Cut:
Push-Cut.gif


Det här är den i särklass mest använda tekniken i köket. Dess fördelar är bl a en ypperlig kontroll och hög hastighet.

Denna metod går inte att praktisera på ett effektivt sätt om bladlängden är för ringa. En Santoku eller Nakiri är därför inte lika lämpliga till den här metoden som en traditionell/lång kockkniv. Det hela har helt enkelt med geometri att göra. Ett kort blad måste resas till den grad att man äventyrar knogarna och fingrarna, samtidigt som det skärande materialet gärna segmenterar. Ett sådant exempel är lök. Den glider helt enkelt iväg och går sönder i lameller.

Det finns ytterligare fördelar med ett långt blad som jag inte går inpå här. Låt oss helt enkelt konstatera att bladlängden är direkt beroende av det skärsätt som man använder. Asiater använder något som kallas lift cut, där bladet reses parallellt med brädan och snärtas ned i materialet. Dessa knivar behöver inte ha ett långt blad, därav den kinesiska klyvaren, Nakirin, osv.

Men som sagt - det är inte för att stajla när du ser kockar använda långa blad ;).

2. Om man saltar i en gryta eller stekpanna så är det förstås onödigt att hålla armen över huvudet. Dock bör du veta att fördelningen av kryddor, salt eller peppar blir avsevärt jämnare om du siktar från ett högre plan. Saltet blir helt enkelt jämnare spritt. Återigen så handlar det om naturlagar ;).

~Paul~
 
Jag orkade inte kommentera men det är ju sant att det både går bättre och snabbare att hacka med en ordentlig kockkniv än en kort kniv.
 
Jag orkade inte kommentera men det är ju sant att det både går bättre och snabbare att hacka med en ordentlig kockkniv än en kort kniv.

Snabbare vet jag inte, men garanterat med större kontroll. Kineserna och japanerna är ju extremt snabba på att hacka med lift cut-metoden. De utnyttjar ofta ett kortare och lätt blad vars eggkurva är i stort sett plan. Därför måste de pricka brädan i horisontellplan. Det kräver en del övande. Personligen så kör jag båda teknikerna, beroende på vad jag skär, vilken kniv jag använder och hur pass bråttom jag har ;).

~Paul~
 
2. Om man saltar i en gryta eller stekpanna så är det förstås onödigt att hålla armen över huvudet. Dock bör du veta att fördelningen av kryddor, salt eller peppar blir avsevärt jämnare om du siktar från ett högre plan. Saltet blir helt enkelt jämnare spritt. Återigen så handlar det om naturlagar ;).

~Paul~

Dessutom slipper man fukt i kryddbehållaren om man håller sig en bit ovanför. Nu är det väl säkert dödsstraff att krydda direkt från paketet i finare kretsar, men men =)
 
Dessutom slipper man fukt i kryddbehållaren om man håller sig en bit ovanför. Nu är det väl säkert dödsstraff att krydda direkt från paketet i finare kretsar, men men =)
Om man öser direkt ur burken så kan det förstås vara en bra idé att hålla lite högre upp. Personligen brukar jag måtta mängden i handflatan och först därefter tillsätta den till maten. Återigen, det handlar om kontroll.

~Paul~
 
Jag hackar i alla fall mycket snabbare med en stor kniv. Dels tekniken och sedan känslan/tryggheten att det är kontroll på grejerna kanske gör att jag vågar hacka snabbare.

Snabbare vet jag inte, men garanterat med större kontroll. Kineserna och japanerna är ju extremt snabba på att hacka med lift cut-metoden. De utnyttjar ofta ett kortare och lätt blad vars eggkurva är i stort sett plan. Därför måste de pricka brädan i horisontellplan. Det kräver en del övande. Personligen så kör jag båda teknikerna, beroende på vad jag skär, vilken kniv jag använder och hur pass bråttom jag har ;).

~Paul~
 
Jag hackar i alla fall mycket snabbare med en stor kniv. Dels tekniken och sedan känslan/tryggheten att det är kontroll på grejerna kanske gör att jag vågar hacka snabbare.
Som sagt, hastigheten har med tekniken och vanan att göra. Helt klart är att den asiatiska tekniken är snabbare när det gäller mindre råvaror passande för julienne, brunoise och finhack av grönsaker och frukt.

När det gäller fysiskt större råvaror så är den västeuropeiska metoden (push cut) oftast överlägsen.

~Paul~
 
På vandring i fjällen klarar man sig långt med den minsta kniv som du kan hitta! Finns inga som helst behov av någon större kniv!

Helt rätt där - senast jag vandrade hade jag med mig en Gerber Ultralight LST (http://www.gerber-tools.com/Gerber-Ultralight-Lst-6050.htm) på 17g. Den räckte bra till det jag behövde den till då...

Min herre verkar gilla Gerber mer än mig t o m.

En själsfrände! Vi kanske skulle ta en tur någon gång? Bor i ungefär samma geografiska område, ungefär lika gamla och gillar Gerber. Dessutom samma intressen förutom det där med hundar då... :cool:

Va? Är ni två ett kärlekspar?!? Där ser man
evilgrin39.gif
.

Skulle kunna bli så bara vi kommer över det där med hundar respektive katter... ;)
 
Just ja... - glömde nämna att en Yanagiba 8 1/4" är fantastisk att hacka lök och andra grönsaker med. Dessutom funkar den till nöds att filéa både kött och fisk med... Aningen för stabil för det, men som sagt till nöds...

21rCKdNzEOL.jpg
 
Filéa kött som inte är fisk? Du menar säkert på nåt annat sätt, men nu ser jag framför mig hur nån langar upp en hare och skär två "filéer" längs med ryggraden, var och en en halv hare... :D
 
Filéa kött som inte är fisk? Du menar säkert på nåt annat sätt, men nu ser jag framför mig hur nån langar upp en hare och skär två "filéer" längs med ryggraden, var och en en halv hare... :D

*DOH* :p

Ja varför inte, men hunden ska med.:)

Det funkar nog så länge jycken är nytvättad och bor i absiden... Katterna får ännu så länge stanna hemma då de inte är tillräckligt gamla för att gå på tur...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
eklund Fin kniven Utrustning allmänt 6
cancerman senaste kniven Utrustning allmänt 3
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
Molngrabb Kniven Utrustning allmänt 7
Musiktoken Vem har gjort denna kniven? Utrustning allmänt 3
nyxo första kniven från scratch Utrustning allmänt 13
Skipper_ Kan någon identifiera den här kniven, eller tipsa om en liknande Utrustning allmänt 2
cancerman Här har ni kniven Utrustning allmänt 13
sajberjohan Karesuando kniven Utrustning allmänt 1
seobserver Stark tråd Utrustning allmänt 5
Colorblend En tråd där vi tipsar om reor och bra erbjudanden Utrustning allmänt 3
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...