Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bravo Necker 1 eller WM1?

Jag söker en liten trevlig UL kniv till lägerpyssel (dvs öppna Knorrpaket, skära paracord, tälja fuzzsticks, osv. ) och har fastnat för Bark River Bravo Necker 1 eller Fällkniven WM1. Blir det BN, så blir det antagligen med canvas micarta handtag.

Något stort som skiljer dom åt som jag borde tänka på? Andra knivar i samma klass?

Och för att svara frågorna i första inlägget

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Swiss Tech Utili-Key eller Leatherman original från 1991

2. Vilken kniv använder du där ute?
Roselli snickarkniv i kolstål

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Samma Roselli

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
J.A. Henckels Four Star 8-tums kockskniv

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Kanske en Fällkniven H1 3G med custom handtag i masurbjörk och läderslida?
 
Jo, visst. Och jag har åtskilliga Mora #1 samt en Clipper. Egentligen skulle jag väl klara mig med en rakbladskniv för att öppna Knorrmakaronerna...

Iden var mera att betona att jag tänker inte rensa fisk, letar inte en jaktkniv eller slaktkniv, och har absolut inga planer på "batoning" med min nya kniv, och jag tycker dessa verkar bra - då det verkar båda ha convexslipning, hålla en bra egg, och vara lätta och fina. Ideen var väl att jag kunde ge min Clipper till min lillgrabb och skaffa en ny kniv. Men, med andra ord, inget stort som skiljer dessa två?
 
Jo, visst. Och jag har åtskilliga Mora #1 samt en Clipper. Egentligen skulle jag väl klara mig med en rakbladskniv för att öppna Knorrmakaronerna...

Iden var mera att betona att jag tänker inte rensa fisk, letar inte en jaktkniv eller slaktkniv, och har absolut inga planer på "batoning" med min nya kniv, och jag tycker dessa verkar bra - då det verkar båda ha convexslipning, hålla en bra egg, och vara lätta och fina. Ideen var väl att jag kunde ge min Clipper till min lillgrabb och skaffa en ny kniv. Men, med andra ord, inget stort som skiljer dessa två?
Nej, alltså de arbetsuppgifter du har nämnt klarar vilken mora som helst. Poängen med den som jag länkade till var att den har ett utmärkt stål (Uddeholm UHB 2140/Arne) i kärnan och att den är väldigt lätt. Det är en sådan kniv som man inte ens känner i packningen.

För lite allvarligare arbeten så är ju något längre blad med skandinavisk slipning att föredra. Ett typiskt exempel är ju de många bushcraft-knivar som har blivit så populära, bl a Bark River.

WM-1 är en mycket fin kniv men det är snarare en jaktkniv för småvilt än en täljkniv. Och helt klart är den lite av ett overkill med tanke på de planerade arbetsuppgifterna som du har nämnt.

~Paul~
 
Tack för presentationen av dina favoriter.

Visst är både Bark River och WM-1 fina knivar men de sysslor du nämner kräver inte dessa knivar. Du skulle mycket väl kunna klara dig med en sådan här: http://www.moraofsweden.com/index.php?cid=289&ssel=69#

~Paul~

Bladet på ditt tipps är kanon, förr kunde man köpa bladen lösa, t o m "Gubbdagiset" (Claes Olsson) hade dom. Har gjort flera knivar med de bladen.

På jobbet var det flera som hade döda/döende äppel-, päron-, plommon- och prydnadsträd mm som antingen skulle sågas ner, kapas bort, ersättas med nya buskar.

Detta trä, med lite horn, samt metallspill från aluminium, koppar, mässing, tenn det blev knivskaft med den bladprofilen med eller utan slida!
 
Jo, jag har ju det här stålet i flera av mina knivar och är jättenöjd. Det går att få riktigt rakbladsvasst, vilket undertecknad är lite bortskämd med :).

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...